Bilkörning i Stockholm

På tal om södra länken måste jag tipsa om en sak! Ni har säkert sett den kilometerlånga kön som ALLTID är mot avfart "Nynäshamn"? Kryper fram..

Åk av nästa! Dvs Hammarby Sjöstad, snurra ett varv i rondellen å åk in i tunneln igen = kommer från påfart Nackahållet = TOMT.

Nynäsvägen är annars lugn söderut. Som nån annan sagt, sällan köer! Annars finns _massvis_ med vägar genom områdena till Farsta.

Du skulle ju kunna åka Rotebroleden från Väsbyhållet till E18 och köra via Bromma/Ulvsundavägen/Tranebergsbron och sen på Essingeleden. Det borde gå snabbare än Järva Krog hållet.

Du skulle ju kunna åka Rotebroleden från Väsbyhållet till E18 och köra via Bromma/Ulvsundavägen/Tranebergsbron och sen på Essingeleden. Det borde gå snabbare än Järva Krog hållet.
Den rutten kan min son som kör i Sth dagligen, men jag som inte hittar nånstans håller mig till mittfilen tills jag kommer fram till Älvsjöavfarten. Kommer från Uppsala. Tar allt mellan 1-2 timmar dagtid. :banghead:

På tal om södra länken måste jag tipsa om en sak! Ni har säkert sett den kilometerlånga kön som ALLTID är mot avfart "Nynäshamn"? Kryper fram..

Åk av nästa! Dvs Hammarby Sjöstad, snurra ett varv i rondellen å åk in i tunneln igen = kommer från påfart Nackahållet = TOMT.

Nämen toppen! Då blir ju köerna längre för de som sitter fast i södra länken.

Får eventuellt hem honom idag om den som erbjudit hjälp slutar jobbet i tid för att hinna hämta. Håll tummarna att jag slipper bil i Stockholm problemet. Det går ju vägar överallt där :crazy:

@tifo Hmm hur menar du nu?

Det lättar ju alltid i svängen innan tunnelns slut, så man stör ingen som redan står i kö? Du kommer ju från ett annat håll och i en annan fil o kan hålla 70 i hela tunneln. Så jag hänger inte alls med?

Får eventuellt hem honom idag om den som erbjudit hjälp slutar jobbet i tid för att hinna hämta. Håll tummarna att jag slipper bil i Stockholm problemet. Det går ju vägar överallt där :crazy:

Annars måste det väl finnas någon snäll bukefalist i Upplands Väsby som kan hysa in en tupp något dygn så att du kan hämta den före kursen.

@tifo Hmm hur menar du nu?
Jo, anledningen till att det är kö från södra länken mot 73:an är att man måste väja för bilar från Nackahållet. Det och att det är en kurva precis innan (= man måste sänka farten). Jag brukar i alla fall ställa mig i kön som många andra.

Eller ja, jag jobbpendlar bara med bilen i undantagsfall eftersom jag får mittbena av att sitta i bilköer.

Jaha jag har aldrig varit med om det? Brukar vara själv den vägen o de i svängen står inte i kö längre vad jag har sett.

Tar man Nynäsvägen-avfarten är man ju då lite osmart eftersom den andra går i 70 o den andra står still i 2 km ;) Jag skulle aldrig ställa mig i en kö där jag inte måste. Rullar hellre en liten omväg.

Världens sämst byggda tunnel alla kategorier...

Om ditt samvete mot de köande blur drabbat åk av mot Sjöstan o åk Hammarbybacken då? Du tjänar ju hur mycket tid som helst!

Jag tar alltid den för jag bor i Hammarby. Men om jag ska mot Nynäs åker jag som jag skrev alla gånger. Alternativt Gullis, aldrig aldrig Nynäsavfarten mer.

Om ditt samvete mot de köande blur drabbat åk av mot Sjöstan o åk Hammarbybacken då? Du tjänar ju hur mycket tid som helst!

Jag tar alltid den för jag bor i Hammarby. Men om jag ska mot Nynäs åker jag som jag skrev alla gånger. Alternativt Gullis, aldrig aldrig Nynäsavfarten mer.

Om det var till mig blir jag varm om hjärtat för din omtanke - men som sagt tar jag bara bilen i undantagsfall, så problemet är av akademisk karaktär egentligen. Jag brukar inte ha brådis, men jag ber att få återkomma i frågan när pendeltågen fryser fast i vinter.

Måste dock fnissa lite! :) Det där "jag tar inte den vägen för de står och köar"-tänket kommer jag aldrig förstå mig på! Sen är man gammal taxichaffis o kan alla vägar, kanske därför! ;)

Farsta är på väg ut mot Södertörn. Vägen dit är inte så rolig i rusningstid.
Kolla på Google Maps med trafikinfofiltret påslaget imorgon 17:00.

Jag tror det kommer se illa ut.
32 minuter tar bilfärden mellan Väsby Centrum och Farsta Centrum just nu, och då väljer Google Sveavägen.
Den tiden kommer du inte få imorgon 17:00.
Samma väg 15:00 idag fredag, tar enligt Google Maps 1h06min.

Snabbaste väg tar 49minuter, och då snirklar sig den en väg som jag aldrig skulle fantiserat fram... E4:an -> Kymlingelänken -> förbi Solvalla -> in mot Sundbyberg -> över bron vid Bällstaviken och direkt höger -> under Huvudstaleden -> genvägar över Armégatan -> upp på Essingeleden liksom bakifrån -> Årstaleden/Årstatunneln -> Nynäsvägen.

15:30 har tiderna ändrat sig till
1h19 över Sveavägen,
0h55 över Sundbyberg. (eller förresten, nu är det Ulvsunda/Alvik/Tranebergsbron istället...)

Vägförslagen ändrar sig nu hela tiden, det är omöjligt att få Google Maps att använda att åka E4:an in mot Norrtull.
Eller ja, den stretar emot något våldsamt och finner nya alternativa vägar när jag pekar ut fler ställen Google Maps bör passera.

Rött från Kymlingelänken/Kista - och söderut.

Det är denna väg jag menar. Det tror jag lätt går snabbast.
Om man är bekant med Stockholm - ja.
Om man inte är, och inte har ledsagning av en GPS/kartläsare som man är trygg med - så kan man tappa bort sig nånstans och förlora den tid man tjänat, och mer därtill.

Liknande trådar

Fritid Kanske fel att prata tåg just nu, men jag behöver bukes samlade kunskap. ;) Jag hade tänkt åka till NY i september, men nu när jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 256
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag ska åka till Stockholm international horse show för första gången. Trots att jag har ridit i långt över 20 år har jag aldrig lyckats...
Svar
7
· Visningar
1 265
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·
Gnägg En liten spinoff på "Lär dig rida"-tråden, där jag tänkte vi kunde samla lite äldre (säg 1990-talet och bakåt) videoklipp som har med...
2
Svar
21
· Visningar
3 843
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar