Bilkörning i Stockholm

Shaggy

Trådstartare
Idag satte jag mig i ett litet dilema och funderar nu på hur det ska lösas på enklast möjliga sätt. Min hönsbesättning behöver en ny tupp och jag har bokat en söder om Stockholm. Eftersom jag har 25-30 mil dit är det praktiskt att slippa åka mer än en gång. I början på oktober ska jag på kurs i Stockholm (Upplandsväsby) och planen var att åka tåg dit. Nu funderar jag dock på att ta bilen och hämta upp tuppen på hemvägen. Frågan är då hur lång tid tar det att ta sig genom stan på Essingeleden i rusningstid (kursen slutar kl 16 en fredag). Att åka tåg är uteslutet om jag ska hämta tuppen det är hart när hopplöst att ta sig hem ändå utan den förseningen.

Från Upplands Väsby vid 16:00 till söder om stan kan ta minst två timmar vid den tiden. Hade varit bra och veta vart söder om stan....

Misstänkte det. Då får jag helt enkelt planera in en extra resa eller smöra för någon som ska åt det hållet.
Tänk vad praktiskt det varit om jag kunnat hämta på torsdagen men hotellet gillar nog inte tupp som nattgäst och kurshållaren är nog inte heler så imponerad ;)

Eller så väntar du någon timme och åker efter det. Du kan hålla koll på tex Googlemaps om trafiken flyter eller står still. Käka middag först, åk sen.

Fast kanske ett par snarare än någon. Eländet är ju snarare värre än bättre vid 17. 17:30 18 kanske det lättat upp

Helt klart en tanke frågan är om 1 timme räcker?
Jag ska åka ungefär halvvägs till Stockholm och hämta hem en häst någon av de närmsta veckorna. Det kanske är lämpligare att lägga tupphämtande samtidigt som hästhämtandet. Hur jag än gör känns det som slöseri med tid men är man kräsen på ras, ålder och psyke på tuppen får man väl bita i det sura äpplet :D

Jag ska åka ungefär halvvägs till Stockholm och hämta hem en häst någon av de närmsta veckorna. Det kanske är lämpligare att lägga tupphämtande samtidigt som hästhämtandet. Hur jag än gör känns det som slöseri med tid men är man kräsen på ras, ålder och psyke på tuppen får man väl bita i det sura äpplet :D
Men var ska du hämta tuppen? Det är jätteskillnad om du ska ut på Södertörn och kryssa, eller om det är mer mot - eller förbi - Södertälje.

En fredag brukar trafiken ha lugnat sig en hel del vid 17, är min erfarenhet. De flesta gör ju helg redan vid 15-16. Startar du i Väsby vid 17 så bör det inte ta mer än en timme till andra sidan.

Farsta är på väg ut mot Södertörn. Vägen dit är inte så rolig i rusningstid.
Kolla på Google Maps med trafikinfofiltret påslaget imorgon 17:00.

Jag tror det kommer se illa ut.
32 minuter tar bilfärden mellan Väsby Centrum och Farsta Centrum just nu, och då väljer Google Sveavägen.
Den tiden kommer du inte få imorgon 17:00.

Risken är också att folk fortfarande åker till landet och då är Nynäsvägen inte den roligaste. Jag ser ju här på Norrtäljevägen hur de skockas på fredagseftermiddagarna.

Om du kör E4 söderut från typ Uppsala så kör inte söndag eftermiddag om du inte vill sitta i köerna från Arlanda för hemresande bortresta Stockholmare. Ett klassiskt misstag jag gjort några gånger att inte ta en 30 min extra för det vid 16-18 tiden en söndag (sist drösade vi in på ett bröllop i sista sekunden).

Senast ändrad:
En fredag brukar trafiken ha lugnat sig en hel del vid 17, är min erfarenhet. De flesta gör ju helg redan vid 15-16. Startar du i Väsby vid 17 så bör det inte ta mer än en timme till andra sidan.

Sant, och på fredagar kör de norrut och sitter också i köerna runt Arlanda vid 16-17 (Det blir tvåfiligt från Upplands Väsby till Arlanda så det är köer där om många kör i endera riktningen) Eller modifierar för LenaH de verkar köra ut från stan på fredagar och tillbaka in på söndagar då ;)

Jag har stallet vid Upplands Väsby och jag skulle inte åka söderut för än 18:30 typ, brukar vara enorma köer från Haga norra och till midsommarkransen som säkert varar någon timme minst (tar 15 min annars typ)...

Sant, och på fredagar kör de norrut och sitter också i köerna runt Arlanda vid 16-17 (Det blir tvåfiligt från Upplands Väsby till Arlanda så det är köer där om många kör i endera riktningen) Eller modifierar för LenaH de verkar köra ut från stan på fredagar och tillbaka in på söndagar då ;)
Nynäsvägen är ju klassisk väg om man ska till landet.

Järva krog - Haga norra - KS - Norrtull är ju vidrigt närsom och åt vilket håll som helst just nu.

Nynäsvägen är ju klassisk väg om man ska till landet.

Järva krog - Haga norra - KS - Norrtull är ju vidrigt närsom och åt vilket håll som helst just nu.

Dock mycket sällan köer på nynäsvägen ut från stan. I södra länken är det tjockt, men så fort man kommit ut rullar det på bra :)

Från Essingen till Farsta är det köer men inte alls lika farligt som köerna från norr (in och ut mot stan). När du svängt av essingeleden skulle jag köra av vid Årsta (så du undviker södra länken) och ta örbyleden mot Farsta (en omväg som dock är snabbare en fredag eftermiddag). Men gör som någon annan tipsade om och titta Google maps imorgon fredag den tid du vill åka, så ser du den ungefärliga restiden (och plussa gärna på en del på det).

Liknande trådar

Fritid Kanske fel att prata tåg just nu, men jag behöver bukes samlade kunskap. ;) Jag hade tänkt åka till NY i september, men nu när jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 256
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag ska åka till Stockholm international horse show för första gången. Trots att jag har ridit i långt över 20 år har jag aldrig lyckats...
Svar
7
· Visningar
1 265
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·
Gnägg En liten spinoff på "Lär dig rida"-tråden, där jag tänkte vi kunde samla lite äldre (säg 1990-talet och bakåt) videoklipp som har med...
2
Svar
21
· Visningar
3 843
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar