Bilförsäkring

mandalaki

Trådstartare
Hur gammal bör bilen vara när man inte längre lägger pengar på helförsäkring (och alltså skippar vagnskadeförsäkringen)?

Hur gammal bör bilen vara när man inte längre lägger pengar på helförsäkring (och alltså skippar vagnskadeförsäkringen)?
Handlar inte det mer om bilens värde? Det är lite skillnad på en tio år gammal BMV 500-nånting och en tio år gammal skoda.

Är bilen inte värd mer än några tiotusen är väl helförsäkringen onödig. Bättre att skrota och skaffa nyare bil om något skulle hända. Du får ändå inte ut några pengar att ta om ifall det händer nåt.

Handlar inte det mer om bilens värde? Det är lite skillnad på en tio år gammal BMV 500-nånting och en tio år gammal skoda.

Är bilen inte värd mer än några tiotusen är väl helförsäkringen onödig. Bättre att skrota och skaffa nyare bil om något skulle hända. Du får ändå inte ut några pengar att ta om ifall det händer nåt.
Det är just det jag inte vet. Är det så man ska tänka alltså? Att det är bilens värde?

Jag tänker inte på att skrota utan på att själv bekosta reparationer ... Bilen är kanske värd 30-40 000.

Det är just det jag inte vet. Är det så man ska tänka alltså? Att det är bilens värde?

Jag tänker inte på att skrota utan på att själv bekosta reparationer ... Bilen är kanske värd 30-40 000.
Jag är tveksam till att förskringsbolaget bekostar några mer omfattande reparationer på en 30.00-kronors bil. Samtidigt betalar du premier.

Men någon regelrätt uträkning kan jag inte presentera.

Jag hade min fina Sonata helförsäkrad (värde 35 ungefär) men inte fick jag ett smack av bolaget när motorn rasade.

Jag köpte min bil för 60 000 och har den helförsäkrad. För att 60 lax är mycket för mig. För Nisse kanske det är småpengar och då behöver han ju inte ha den helförsäkrad.

940n jag hade för några år sen var bara trafikförsäkrad, den kostade ju inget att laga och inget att köpa.

Jag är tveksam till att förskringsbolaget bekostar några mer omfattande reparationer på en 30.00-kronors bil. Samtidigt betalar du premier.

Men någon regelrätt uträkning kan jag inte presentera.

Jag hade min fina Sonata helförsäkrad (värde 35 ungefär) men inte fick jag ett smack av bolaget när motorn rasade.
Hur motiverade de det?

Jag köpte min bil för 60 000 och har den helförsäkrad. För att 60 lax är mycket för mig. För Nisse kanske det är småpengar och då behöver han ju inte ha den helförsäkrad.

940n jag hade för några år sen var bara trafikförsäkrad, den kostade ju inget att laga och inget att köpa.
Min bil är en 06 och jag har haft den sedan den var ny. Kan ha kostat 120 någonting, jag minns inte exakt. Men den har gått väldigt lite så den är värd mer än många andra av samma modell.

Dock sa en god vän att jag borde fundera på att bara ha den halvförsäkrad eftersom den är så gammal nu.

Jag bytte till halvförsäkring på min Audi A3 precis före sommaren, den har fyllt 10 år nu, och känns som att den inte är värd en helförsäkring längre..
Men jag har fått höra ungefär 50/50 att det var korkat/smart gjort, så jag vette tusan..

När vagnskadeförsäkringen kostar mer än 5-6% av bilens värde.

Är det så man ska tänka? Stön, då måste jag ta reda på vad som är vad i försäkringsskiten också. :meh:

Jag bytte till halvförsäkring på min Audi A3 precis före sommaren, den har fyllt 10 år nu, och känns som att den inte är värd en helförsäkring längre..
Men jag har fått höra ungefär 50/50 att det var korkat/smart gjort, så jag vette tusan..

Aha. Typiskt. Det är ju inte sådana reaktioner man vill ha :D

Änsålänge står jag dock fast vid att min plånbok är nöjd över beslutet, jag sparar nästan 400:- i månaden på det! Men skulle något hända så.. *peppar peppar* :p

Är det så man ska tänka? Stön, då måste jag ta reda på vad som är vad i försäkringsskiten också. :meh:

Är bilen värd upp till 100 000 så skulle jag ha , förutom trafik, brand o glas.
Om sedan ens ekonomi inte tillåter ett bilköp utan att den gamla bidrar med sitt värde och man måste ha bil så är ju helförsäkring ett alternativ.
Men även då finns en gräns, en bil värd 40 000 med en årlig premie på 10 000 är dumt eftersom man då betalar hela bilens värde på bara ngr år i premier,

Jag vågar knappt säga det, men jag har min A3:a helförsäkrad och det är en -99:a :angel: Jag har känt att jag varit tvungen att ha det då jag legat på vägen väldigt mycket och varit extremt beroende av min bil.
Men, jag har nu dels flyttat till stan, dels av ekonomiska skäl insett att jag inte klarar av att ha bilen kvar alls så tack tack tack! vare den här tråden ringer jag bums i morgon bitti och skriver ner bilen, sen ska bilen säljas eller ställas av i höst.

Jag vågar knappt säga det, men jag har min A3:a helförsäkrad och det är en -99:a :angel: Jag har känt att jag varit tvungen att ha det då jag legat på vägen väldigt mycket och varit extremt beroende av min bil.
Men, jag har nu dels flyttat till stan, dels av ekonomiska skäl insett att jag inte klarar av att ha bilen kvar alls så tack tack tack! vare den här tråden ringer jag bums i morgon bitti och skriver ner bilen, sen ska bilen säljas eller ställas av i höst.
Fan vad krångligt det blir nu då :meh:

Tänk också på att helförsäkring täcker personskador mm.
Hade inte mamma helförsäkrat sin hade aldrig syrrans familj fått några pengar efter olyckan.

När det gäller maskinskador, så täcks de i regel inte efter en viss ålder och ett visst antal mil. Maskinskador (de som uppstår utan en yttre händelse, tex en kollision) ingår, åtminstone hos vissa bolag, i halvförsäkringen.

Vagnskadeförsäkringen täcker skadorna på det egna fordonet om man själv är vållande till en olycka (trafikdelen täcker motpartens skador, och eventuella personskador bland resenärerna i det egna fordonet), kör ner i diket, vid skadegörelse osv. Inbrott/brand/stöld mm ingår i halvförsäkringen.

När man "ska" välja bort helförsäkringen är individuellt och beror på hur beroende man är av sin bil, hur mycket den är värd, och hur beroende man är av att få ut ett värde på den gamla bilen för att kunna köpa en ny direkt. Sedan beror det förstås på vad man får betala för vagnskadeförsäkringen jämfört med värdet på bilen - om man själv tycker att det är värt det.

Liknande trådar

Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb APT (Arbetsplatsträff) Hur många dagar innan ett APT bör man få veta att det är dags? Inga problem för dom som jobbar heltid, mötet...
2
Svar
22
· Visningar
1 165
Senast: Lingon
·
Mat Jag har massor med zucchini i trädgården och för 1-2 veckor sen la jag in några i en klassisk 1-2-3 lag. Kan jag använda den lagen en...
Svar
2
· Visningar
413
Senast: Lingon
·
IT & mobiler Jag måste köpa nya hörlurar, trådlösa och inte alltför dyra. Någon som kan tipsa? Jag vill inte köpa billig skit heller.. Lyssnar på...
Svar
10
· Visningar
473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka