Bildtråd 2012

Sv: Bildtråd 2012

....och jag har inte fattat vem du vart innan... *slår mig i pannan* :angel:

Å vem är du då?*nyfiken* Antar att du var där. :)

...efter lite klurande så slog de mig... *slår mig me för pannan* ... ;)
Men det är hästen på din avatar som lurade mig där en stund. Men kom på att folk kan ju ha fler än en häst... ;)

Senast ändrad:

Har inte direkt några nya bilder ,men har en film från senaste clinicen med Walle. Lite galoppvolt träning om någon vill se :)

http://youtu.be/Rrp2yd3EP8o

Har sugit på/ försökt låta bli i flera dagar nu, men känner att jag måste
fråga, då jag kanske äntligen får svar på en frågeställning jag har
haft i flera år.

NÄR går man över till "andra sidan" där bruks/träningsridning är jabb i
stången?

Jag förstår att det låter som ett påhopp, men det är inte det.
Du har lagt ut en film där du utför detta, alltså tycker du att det är "ok",
annars hade du ju aldrig lagt ut den.

Jag är av den gamla skolan där man jobbar/tränar in tempohållning, ökning
minskning osv, så att detta är väl befäst. Jag ser ju att du jabbar för att
han springer ifrån dig. Eller la tränaren upp en nivå som ni i normalfallet
inte tränar på, att det så att säga blev överkurs?

Jag ser det överallt, men för inte lika utbrett. Idag är det vardagsridning,
a la "han/hon skall lyssna".

Hur är din historia? Kom tränarna till dig och sa "dags att jabba", började du
med det av dig själv efter att ha tittat på andra?

Jag säger igen, det är inget påhopp "dumma dig", utan en fråga jag seriöst
har funderat på, och du har all rätt i världen att inte svara på den.

Min frågeställning är inte specifikt riktad till dig, utan nu var det din film
jag såg och därför frågar dig, tack för öppningen.

Jabb i stången? Vad menar du?, jag rider på förhållandevis långa tyglar och tränaren säger du åt mig att höja handen rakt upp för att ha kontakt med munnen och driva på honom för att han inte jobbar med bakdelen. Det här är en välutbildad häst som tävlat på hög nivå, det är även tränaren gamla tävlingskuse. Nu när vi har köpt honom så har han "slappat till" eftersom vi inte krävt så mycket av honom, så han har slutat jobba med bakdelen och på detta träningspass körde vi på ganska hårt. När han går ur formen så säger jag åt honom med drivning och hand. Tanken är ju att han ska få vara ifred när han går rätt. Men jag är ju ingen stjärna i sadeln kanske så självklart har vi mycket attjobba på, men därav träning för tränaren.

att jag tar i honom har ingenting med att kontrollera farten på honom alls, vilket du skulle förstå om du hör på filmen vad tränaren säger till mig.

Så svaret på min frågeställning är alltså att du anser att du inte
rycker i stången?

För det är ju också ett svar då allting är relativt.

Däremot hör jag Walle säga "nu smyger han ifrån dig, fånga upp honom"
och med det menar han alltså "nu smyger han ifrån dig, driv med benen
och för handen rakt upp"?

Och vad gäller stjärna i sadeln tycker jag att du är lite dum, då du har
en jättebra grundsits och ser ut att ha en god balans.

Därav att jag frågade dig då du inte är en nybörjare som försöker
få ihop allt.

Jag anser inte att jag "rycker " i stången nej. Dock tar jag i honom rätt ofta , men inte rycker nej. Hör inte "nu smyger han ifrån dig , fånga upp honom" Du får gärna skriva sekunder in i videon vart.

Walle säger ju även "lyft handen och driv honom" och då gör jag det, sen när hästen samlar sig säger han "så lägger du ner handen och ger fan i honom" detta säger han ett par gånger och jag gör som han säger.

Blandade kanske ihop och att han inte säger det i sekvens, men på volten på höger
sida säger han "passa så han inte smyger ifrån dig" eller något liknande. Jag använde
det till att få ett förtydligande från dig med vad han menade med att "fånga upp".

Tack för svar.

Senast ändrad:

Det han sa var "akta så att han inte glider ifrån dig,använd högerskänkeln "Det var för att han glider ut från volten och inte får med sig högersidan. just det hade inget med formen att göra alltså.

När han säger driv med benen så vill han även att jag ska ta handen rakt upp, det fick jag lära mig på passet jag red, för innan har jag fört handen mer mot magen istället för uppåt. Men jag ser ju även på filmen att jag rör min hand mycket mer än jag tycker att jag gör när jag rider, så det är helt klart något jag ska jobba på. Och även att han ska få längre tygel ändå när han jobbar korrekt. Jag har ju förhållandevis ganska lång tygel när jag låter han vara, men inte tillräckligt ser jag.

Idag har jag och min unghäst varit på vår första riktiga tävling. Hon är född 2010 och har varit på en Pay N Ride innan.

Hon var så himla duktig och tog allting med ro.

pic-007_199524617.jpg

Vi slutade på en hedrande andraplats och jag kunde inte vara mer nöjd med fröken.

slanger in ett kvickt knapplan sadar i forbifarten ang handanvandning pa stangbett:

stangbett = rorelse UPPAT med handen, aldrig mot ryttarens kropp. Det ar alltsa en "uppsamlande" rorelse pa ett "uppsamlande" bett. Att "Fanga upp" en hast som "smyger ifran", da ar det vanligaste - pa med lite ben och "fanga upp" med handen - ror handen uppat.

Att rytmiskt fora handen uppat refereras ibland till att "fiska" beroende pa vilken tranare man rider for. "Fiska" ar nagot man gor pa en valutbildad hast som sa att saga "vet battre", sen fiskar folk olika mkt och olika stort. Eg tank "halvhalt-halvhalt-halvhalt", bara det att pga langa tyglar blir rorelsen storre an i klassisk ridning da det ar full kontakt och halvhalterna oftast knappt syns (en bra dag i alla fall, sen finns det ju dom som fiskar hela vagen upp till axeln och de som "halvhaltar" hela vagen bak till sin egen hoft)

tanker inte i ovrigt kommentera nagot alls utan tankte bara slanga in det har lite i forbifarten, kanske hjalper det nagon.

Sv: Bildtråd 2011

_DLC0105.JPG

Äntligen fick jag bilderna från fotografen från förra året. Här är en av bilderna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 460
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 258
Senast: AmandaJ
·
Kropp & Själ Jag behöver älta lite. Hoppas att det är okej och jag kan få lite nya infallsvinklar? Eller så får jag bara bekräftat det jag redan vet...
Svar
0
· Visningar
863
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama