Bildstorlek/upplösning på websidor...

C

cissiny

Sitter och funderar litegrann... Har ju lagt upp en massa bilder på vår hemsida i miniformat och skulle vilja lägga ut mängder till... Men just nu är hemsideutrymmet milt uttryckt överfullt. Flytt till ny hemsida med betydligt större utrymme är på g...

Men, nu fnurrar jag lite på bildstorlekar och upplösning. Som fotograf är jag ju kinkig :o och vill helst ha bilderna i 150 dpi åtminstone. Det säger ju sig själv att det inte funkar... Tar enormt mycket utrymme och blir segt att kolla på.
Som det är nu så ligger bilderna i 50 dpi. Det är väl något av en smärtgräns för mig... Minibilderna är då ca 30-50 kb styck.

Hur stora gör ni era bilder, och vilken upplösning? Vad "bör" de vara?

Naturligtvis spelar "stöldrisken" viss roll - gör jag större bilder så lägger jag in watermark på bilderna. Även om jag tycker att det är enorm skillnad på en webbild på ca 300 kb och originalet på ca 5 MB så kan det ju vara frestande att skriva ut...

Så, vad tycker ni om det här med bilder på internet? :)

Mvh Cissi
 
Ingen? :confused: :confused: :confused: :(

Här finns ju massor av folk med hemsidor, med bilder på... :confused:

Mvh Cissi
 
Eftersom dataskärmen inte har en högre upplösning än 75 dpi så är allt över det onödigt på en hemsida. Men jag kan inte förstå varför dina minibilder blir så stora som 30-50 kb styck när de är sådär små, de kan inte vara 50 dpi? Hinner inte kolla upp det mer nu, men mina i samma storlek blir inte större än 15 kb, oftast nere vid 10 kb.

/Erica
 
Hmmm... Om jag förstått det rätt, så borde man inte se skillnad då på bilder i 75 dpi eller högre på skärmen? Men det tycker jag att jag gör...?
Men ok, då kan man lägga dom i 75 dpi då.

Men jag kan inte förstå varför dina minibilder blir så stora som 30-50 kb styck när de är sådär små, de kan inte vara 50 dpi?

Funderade lite på det och kanske kom på orsaken? När jag sparar dem i 50 dpi så är det ju som jpg. Det är ju ett format som försämrar kvaliteten mer eller mindre, beroende på inställningar. Jag har satt min inställning på maximal kvalitet, vilket ju gör bilderna ganska stora för att vara jpeg. Har väl en skala upp till 12 i Photoshop för kvaliteten, där 12 ger den största filen. Har den alltså på 12. Men det är klart - dom blir ju relativt stora då.

Tack för dina synpunkter! :bow: :D :bow:

Mvh Cissi
 
Efter att ha skummat igenom den här sidan så har jag kommit fram till att jag förmodligen har använt rätt teknik hittills - jag har struntat i att förstå vad dpi egentligen har för innebörd för bilder på skärmen. :angel: :D Jag brukar bara titta på hur många pixlar den är, i bredd och höjd alltså. Sedan ser jag till att de blir en ok kvalitet i komprimeringen (Photoshop är ju jättebra på det genom den där skalan upp till 12).

Förut brukade jag också alltid spara dem i kvalitet 12, men det är inte särskilt web-vänligt. En bild i storlek 150*100 pixlar borde inte ta mer än 10 kb, och redan det är ganska mycket för en så liten bild. Jämför de här två bilderna:
Din bild (38 kb)
Min bild (7kb)
Min bild går alltså fem gånger snabbare att ladda. När bilderna är såhär små så ser man ändå inte alla detaljer, så det är onödigt att spara dem i så hög kvalitet.

/Erica
 
Tack för mycket intressant svar! :D :bow: :D
Ska fundera ordentligt på hur jag ska lägga upp det - småbilderna tar verkligen orimligt stor plats.

Jättebra exempel med din kontra min bild - man ser ju inte skillnad i kvalitet i den storleken, precis som du säger :D

Mvh Cissi
 
Paint Shop Pro är jättebra när man komprimerar bilder i jpeg/jpg format.
Man har två bilder man jämför med...orginal och den bild som komprimeras och sedan väljer man hur mycket man vill komprimera.
Man ser samtidigt hur tung bilden blir för varje värde du skriver i (du ändrar värdet till du nått smärtgränsen = precis innan bilden börjar bli kornig) + att du håller koll på bilden som komprimeras så den inte blir för kornig :cool:
Jag är helt opartisk när det gäller Paint Shop Pro :angel:
 
Mina bilder är 72dpi (om jag förstår rätt, det står 72x72ppi?)
Kolla gärna på dem:
Min hemsida

Bidlerna i storlek 300x400 är ungefär 15-25kb. Jag är ganska många bilder på min server men har fortfarande gott om plats och jag tycker bildkvaliteten är ok för den storleken som jag visar dem i så jag är rätt nöjd med det.
 
Har testat litegrann, och Photoshop har ju "preview" så att man kan se under tiden :)
Kan dock omöjligt få ner småbilderna under 18 kb... Och ska jag ha dem i 400x600 med 75 dpi så blir det ca 80 kb som minst...
Betydligt mindre än jag haft tidigare, men... Förstår inte hur ni fått era mindre?

Mvh Cissi
 
Jag brukar använda mig av Photoshops "Spara för webben".
Tycker det är lätt att få ner dom i en bra storlek utan att förlora för mycket information...
 
Här är din användarbild och jag har pressat den ännu mer ;)
Skulle nog kunna pressa den lite till utan att det syns nämnvärt på skärmen :cool:
Här är en bild på Dessie som är 400 pixlar hög och 600 pixlar bred.
Jag hade kunnat pressa den ytterliger lite mer utan att det syns på skärmen :cool:

Photoshop kan jag inte över huvudtaget :(
Där kan jag inte hjälpa dig alls :crazy:
 
Jag som trodde att man bara kunde spara som gif, när man använder "spara för webben" i PhotoShop. Tack vare ditt inlägg har jag lärt mig något nytt. :)

/Soapbubble
 
Tänk på att även om du får en hemsida med gott om plats så är det laddningstiden för de som tittar som är det viktigaste. Folk väntar inte hur länge som helst för att öppna en bild. Då går de därifrån.
 
Hmmm... Det syns verkligen inte att bilderna är så "lätta" :D

Det har du ju gjort bra :D

Mvh Cissi
 
Hmmm... Jag har sett den funktionen, ska kolla upp mer! Tack! :D

Mvh Cissi
 
Helt klart! :D

Det är inte bara för att spara plats som jag frågar :D - försöker få ner "thumbnailsen" till så liten storlek som möjligt, sedan kan man ju välja vilka man vill klicka upp :D
Har ju redan fått ner dem enormt i storlek jämfört hur de var förr... Ja, du vet ju? :D

Fast den nya hemsidan får vänta litegrann, har precis fått en ny ¨kürbeställning som ska vara klar snabbt - fullt upp med andra ord... :D

Mvh Cissi
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Tvättstugedrama
  • Husköpstråden del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp