Bildserie på hur man gör

G

gneignei

På ett annat ställe på nätet fanns en serie bilder på hur man bygger en western sadel från träbom till klart. Texten hittar jag men bilderna är borta. Vet någon om man kan hitta någon form utav bildserie någonstans?

Jag är en praktiker och har lättare att förstå bilder än text. Nu har jag varit i kontakt med Knut "Oldtimer" och fått tipa på material osv men behöver som sagt tips på bildserie över tillverkningen. Ska fixa till denna handgjorda ranch sadel så den blir som jag vill ha den.

sadeln2_56078121.jpg

Först var jag inne på att sälja den för den hade från början sk sittdyna som var ful som stryk men så tänkte jag till, den finns ju bara i 1 ex, är handgjord, signerad utav sadelmakaren Vincente Herrera och numrerad och kan ju faktiskt modifieras lite så den passar mig. Den är full qh bom så än passar den inte hästen och skulle han inte kunna ha den senare så får den bli prydnad då ;) Men som sagt det var inte sadelns historia jag ville skriva om utan tips på sidor, utländska funkar också.

Sv: Bildserie på hur man gör

Al Stohlman's " Encyclopedia of saddelmaking" är nog det bästa som finns.
Tjäderläder har den, dyr men bra.

Tack för svar men att köpa 1 eller 2 böcker för 1000-lappen styck har jag inte riktigt lust med då det här troligtvis är en engångs grej och jag vill bara se början från naken bom till rålädret och sedan huden men eftersom Knut "Oldtimer" är en klippa så fixade han ett par bilder och mailade :love:

Men vem vet, jag lever ju med en knivmakare och verkstad med precis alla slags verktyg som finns från möbelsnickeri till plåt osv så man kanske tycker det är så kul att fixa sadel så man kanske vill lära sig mer ;)

Bra att det fixade sig :laugh:

Jag totalrenoverar en westernsadel som projektarbete för skolan. Finns en tråd i forumet om det, bilderna från demoleringen är till slut inlaggda på datorn och ska bara upp på Pixbox, så kommer dom. Kommer att uppdatera allteftersom arbetet fortlöper.
Blir ju ingen lyxsadel (materialet betalas av mig själv, får inga bidrag från skolan för det), men likväl en sadel :D

Spännande, det måste jag kolla på sen, oavsett vilket material man gör det i så är ju eg arbetet lika och likfullt ett hantverk och man kan ju göra så mycket roligt med läder

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka