Bilder på sadlad häst

cowgirl81

Trådstartare
Hej var och provred två islandshästar idag och blev lite fundersam på sadlingen, tyckte sadelgjorden låg väldigt långt bak. Typ mitt på magen, så blev lite nyfiken på hur ni har eran sadelgjord samt var sadeln ligger.

Sv: Bilder på sadlad häst

Sadeln ligger i sadelläget helt enkelt. Strax bakom bogbladen, så de får plats att röra sig.
Sadelgjorden ligger kanske en 1 dm bakom frambenen. Framkanten på sadelgjorden då, min sadelgjord är bred så den slutar ju lite längre bak.

Det gjorde de inte på dessa hästar, kanske 2-3dm bakom sadelgjordsläget.

Jag har fått lära mig att sadelgjorden inte ska ligga för långt bak, för att revbenen inte är lika starka, eller ger lika bra stöd eller hur det nu var. Utan om det ligger längre bak så blir det mer tryck.

Jag har också lärt mig att den inte ska ligga för långt bak. På ena såg även sadel ut till och vara för lång.
maartinaa
Ne de hade normal mot korta ryggar.

Låter inte så bra.

Jag var på en islandsridskola för nåt år sen och skulle rida privatlektion för hon som hade stället. Hade aldrig varit där innan, så när jag kom så fanns det småtjejer som jobbade i stallet som gjorde iordning hästen jag skulle ha. De brukade göra så när det kom nya eftersom de inte visste hur mycket de kan. Iofs bra, men ganska onödigt eftersom jag sa att jag ridit i över 10 år.

I alla fall så var tjejen som gjorde iordning hästen väldigt osäker och stod länge med sadeln och la på den om och om igen. När ägaren kom förbi så frågare tjejen om sadeln låg rätt.
- Ja, men det där var väl en jättebra sadling! sa ägaren snällt till lilltjejen.

Jag var tvungen att sadla om innan jag satt upp för sadeln låg en bra bit upp på manken, så att framvalvet "svävade" i luften. Bakvalvet låg ungefär mitt på ryggen. Det såg helt åt ******* galet ut och jag blev ganska chockad att ägaren sa att det var bra, istället för att se till så att den osäkra tjejen lärde sig, för hon frågade faktiskt!

Jag har inte satt min fot på det stället igen:devil:

Fullt förståligt, frågade lite snällt om den skulle ligga så lång bak och fick ju till svar att det va en lång sadelgjord så därför skulle den ligga där. Ska se om ja kan lägga in bild. inte säkert det syns så bra. ser bäst på den bruna.

Det hade ju inte gått att lägga den längre fram heller, om det är den här sadeln och gjord som du menar. Utan att uttala mig om sadelns passform, kan man inte flytta fram den här sadeln längre fram, eftersom det skulle göra att skulderbladen kom i kläm.

Ne denna sadel är ju på gränsen till för lång också. jag fick knappt plats med handflatan mellan sadel och virveln. Hade en svängd gjord passat bättre till denna sadel.

Det är ointressant egentligen, utan mer var trycket från sadeln hamnade. För även om sadeln ligger nära virveln, behöver det inte innebära att den utövar tryck bakom sista revbenet.

Det såg inte så farligt ut tycker jag...

Fast jag tillhör ju de som en period har sadlat med gjorden väldigt långt bak... Jag hade en bomlös sadel som hade sina gjordstroppar långt bak, det medförde helt enkelt att gjorden hamnade långt bak... Kveikja är ju så besvärlig oxå med sin rygg eftersom revbenen e rundare än bogarna- dvs ALLT åker fram... Satte man sadelgjorden aningens bak på "kulan" låg sadeln lite längre kvar i ett bra läge.

Bara för att visa ett extremläge...
tlt2_36538941.jpg

(Ser ut som om vi rider utan gjord :D )

Nu e den sadeln sedan länge såld och jag har en helt normal sadel som kan sadlas normalt *pjuh*

På Andi blir problemet istället att sadelgjorden hamnar så långt fram så det inte känns rätt heller...Men det har väl med kalaskulan att göra... :angel:
galoppmax_50462150.jpg

(Fast det här är inte hans egna sadel...)

Det är ointressant egentligen, utan mer var trycket från sadeln hamnade. För även om sadeln ligger nära virveln, behöver det inte innebära att den utövar tryck bakom sista revbenet.

Hade Karin Åberg ute för knappt en vecka sedan till mina två. Min valack var i skriande behov av en ny sadel då hans var för trång. Köpte en vanlig hederlig islandshästsadel, svart, till honom som låg som en smäck.

Till min lilla sessa tyckte Karin att en av mina sadlar passade. En låååång 17,5 som är extra vid. Eftersom hon är storlek tunna nu var jag inte så sugen på att köpa en ny som ändå är för stor när hon är som hon ska :angel: men Karin sa precis som du skriver; att bara trycket är som det ska är det lugnt. Min sadel var i längsta laget men eftersom min rumpa är hyfsat normal/liten (än så länge :devil: jul!!!) så var det ok. Man sitter ju inte så långt bak. Och sadeln låg väl balanserat på ryggen. Puh!

Fast sadelgjorden åker fram! Det är inte så mkt att göra ngt åt i dagsläget. Hon är som en tunna som sagt. Jag hoppas att det inte stör för mkt.

Jag som inte kan islandshästar överhuvudtaget undrar varför man inte har vojlock/schabrak under sadlarna? Eller har man så pass små att de inte syns?

Har sett det flera gånger men inte kommit mig för att fråga varför. :p

Det är lite olika vad man trivs med, schabraket är ju inte till för hästens skull utan mer som skydd för sadeln. Vissa gillar att rida helt utan vissa har gelepadd och vissa schabrak.

Jag personligen gillar inte att ha helt utan för jag tycker inte sadeln ligger still, däremot körde jag med gelepadd ett tag för jag var lite lat och gillade inte att hålla på med smutsiga och svettiga schabrak på sommarn. Men då blev sadeln äcklig istället så jag började med schabrak igen.

En vanesak, en vojlok har du för att skydda sadlen inte hästen (eller av estetiska skäl). Det finns islandsryttare som rider med vojlock/schabrak också.

Vet du vad? Det är en väldigt bra fråga!!! :angel: Jag har inte en susning!!! Känner mig helt trög...

På sadeln finns två röda knappar och det ser ut som en... tja... triumfbåge? Valv? Lyfter man flärpen där man sätter stigbyglarna står det Altion på en järnplåtsskylt. Bossorna är jättemulliga och stora.

Karin hade så många sadlar och namnen bara haglade och sadeln satt som en smäck och priset var överkomligt och vi var ett par stycken och... :angel:... men om ngn vet vad min sadel heter är jag tacksam! ;)

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 563
Senast: morgaine
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 147
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 123
Senast: tessan.g
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka