Bilder på sadel...

Sv: Bilder på sadel...

Tyckte sadlarna såg helt ok ut!!!!
Hoppas det blir nå´t fynd..........

OTROLIGT VACKER HÄST!!!! :love:

Dressyrsadeln äger jag, och försöker få Mustang Hästsport att ta hem en sån hoppsadel åt mig... :)

Tack tack!
Kanske borde ta lite bättre bilder nån gång när han är lite mer iordning gjord... :D

Diabolical_Kitten skrev:
Tycker ALLA att sadlarna ligger helt perfekt eller?! Över 100 som har kollat men bara 3 svar?!
Jag tror att det är många som inte svarar därför att det är mycket svårt att bedöma om en sadel passar eller ej bara genom att se bilder. Om man ändå ska göra det så ser dressyrsadeln ut att passa, men om jag vore du skulle jag prova ett snäpp vidare bom på hoppsadeln.

Hon skrev ju att hon skulle prova en vidare bom.

Senast ändrad av en moderator:

Bomvidden på hoppsadeln är bra, det är framvalvet som är högt. Tänk på att den sadeln är gjord för gigantisk manke och min häst har en väldigt låg manke. Sadelprovare har kollat båda sadlarna och båda är okej, men hoppsadeln ligger bättre.

Anledningen till varför jag lägger in bilderna här är för att jag vill veta vad opartiska bedömare tycker. Dressyrsadeln är lite för svängd i bommen, den lyfter lite för tidigt och glappar lite för mkt vid arbete för att jag ska tycka det är okej. Men han ahr itne ont av sadeln och det är den enda jag har nu. Så den får duga tills jag får en ny hoppsadel. Men som Sweet skrev, jag ska köpa en bomvidd som är 32 eller 33,5.

Sen så tycker jag man kan göra en någorlunda rättvis bedömning genom att se bilder. Jag har tagit bra bilder av olika vinklar, visat var hans rygg slutar, närbilder på var sadeln släpper osv. Detvar lite svårt att ta bilder på hur sadeln ligger an under kåpan, så det fick vara, men båda sadlarna följer rygglinjen.
Sedan la jag också upp bilderna för att se om nån kunde rekommendera nåt annat märke som jag inte har provat som helst har samma stöd och flata säte som hoppsadeln har.

Jo, det är bra bilder du har lagt ut, men det blir ju trots det inte samma sak som att se och känna IRL, men ett visst hum om passformen kan man ju få. När jag tittar på bilderna en gång till håller jag med dig om att hoppsadeln verkar ligga bättre i bakänden än dressyrsadeln. Om bomvidden är rätt i framänden tycker jag är svårt att bedöma utan att få pilla in fingrarna mellan häst och sadel så man känner om den trycker eller ej.

Bomvidden kan vara svårt att bedöma, men bomvidden kan jag bedöma själv och beställa hem vilken jag behöver, det är själva passformen jag vill ha kommentarer på eller märken som kan tros ligga bättre, typ samma passform men med tyngdpunkten längre fram.
För som man ser på bilderna är tyngdpunkten väldigt långt fram (precis bakom manken) på min häst, men tyngdpunkten i sadlarna är i mitten av sadeln.

Jag tycker att Dressyrsadeln lämnar ryggen väldigt tidigt att den inte riktigt är i balans på ryggen vippar den om du sätter ett finger på fram valvet och ett på bakvalavet och ruckar på den??
Hoppsadeln tycker jag ligger bra!

Lite kan man vicka på den, den glappar lite med när han jobbar upp ryggen ännu mer, jag hade kunnat stoppa om den och lösa det, men att lägga 1500 på en helomstoppning när jag ska sälja sadeln så fort jag får hoppsadeln om kanske 2 månader (omte inte tidigare) känns lite onödigt.
Tycker du sadeln ser för smal ut m,ed padden?

Jag får en känsla av att dressyrsadeln lutar en aning bakåt, däremed blir även tyngdpunkten felaktig och lite för långt bak. Måste du ha detta jätte skinn under, det blir ju som att sätta på sig en raggsocka och försöka tränga in foten i en normalsko. :confused:

Prova utan skinnet så man får se hur det ser ut, det går aldrig att se precis och egentligen svårt att avgöra enbart på bild. Även ortspetsarna är avgörande för om sadeln är ok eller inte och dessa ser man tyvärr inte på bild utan kan bara kännas.

Padden är faktiskt inte så tjock, det är bara kanten vid fram och bakvalv som ser tjock ut. (Det är en pad från Börjes om det spelar någon roll...)

Det finns bilder utan padden..... Kolla på första sidan...
Jag tycker inte tyngdpunkten flyttas nämnvärt? Den ser ut att ligga på samma ställe.

Ortspetsarna ligger an så som jag vill. Innan han skadade sig tyckte jag att sadeln var för smal, men han har ju tappat lite muskler nu.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
396
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 049
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
907
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken... 2
Svar
23
· Visningar
1 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23
  • Stora shoppingtråden III
Tillbaka