Bilder på sadel...

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Nu kommer förhoppningsvis Mustang ta in en Lemetex till mig eller så hittar vi en annan sadel.
Säg vad ni tycker om dessa bilder...

Förslag på sadlar kanske?

Globus Clic
105_0526.jpg

105_0525.jpg

105_0524.jpg

105_0523.jpg

105_0521.jpg

105_0520.jpg

105_0519.jpg

105_0518.jpg

Sv: Bilder på sadel...

söt häst :p

Sadlarna ser bra ut, om du sitter upp, får du bibehålla den fin kanalen (minst 2 fingrar) bak och fram? dressyrsadeln ser mycket härlig ut.

Hur lång anläggningsyta har hästen egentligen? Jag frågade om Globus idag men de provade sinte ens, för långa sa sadelmakarend irekt. Nu visade sig ju Vision ha fjantkort sadelläge, men de ströks redan innan han hade mätt och konstaterat hur extremt kort det var.

Min är 45 cm, min hästs rygg är också 45 cm.
Och min är en 18".... (45 cm i sitsen, så den är liten i storleken)

mi har nog oxå ungfär lika lång man :smirk: :D (islänning)

Tycker sadlarna ser ut att ligga fint på hästen, men hur ligger de när de är fastspända med sadelgjord?

Väldigt tjusig häst föresten! :love:

Hm.... de ligger likadant. Dressyrsadeln ligger lite närmare manken med gjord. Sadeln är 2 fingrar mellan manke och framvalv när jag sitter i. Längre in under sadeln har jag endast 1 finger (helt plötsligt! Har varit så sen jag satte igång hästen för 2 veckor se´n efter 3 veckor boxvila) medan jag häromdan hade kanske en halv cm (men hästen reagerade inte.....) Jag har testat med lamullspadden som är på bilderna, men han vill inte gå! Han vill absolut inte trava med den!
Ska jag försöka klippa kanal på den? (gjorde inte det till en början pga att han gick helt normal när jag bara skrittade)

Tack! Det vet han om :)

Tyvärr ser hans rygg inte helt rätt ut på bilderna för han hoppade runt (det visade sig att han var kissenödig....) så jag fick vara glad att jag fick ett kort där han stod någorlunda jämt. Men han är alltid spikrak vid arbete, tyvärr var jag ensam och kunde itne ta några bilder på det.

Glömde skriva att han idag hade 1 finger på det stället under sadeln. Av nån mystisk anledning har han musklat upp sig efter ett skrittpass?!.....

Ser ut att ha ungefär samma rygg som en häst jag ridit, runt och bred och rak. Hon har hoppsadlar Dominus och Childerique i hoppsadlar och en Stübben, Tristan Lyx om jag inte minns fel. Möjligen att din är för bred över manken för dom? Hard to say, särskilt när du verkar ha stenkoll på sadlar också ska man försöka hjälpa liksom.. ;)

Haflingerkorsning? :)

Jag börjar bli desperat nu efter allt velande hit och dit och jag kom äntligen på hur man la in bilde här ;)

Dominus är för svängda, Childerique är för långa och svängda i 18" och Stubben Tristan vill jag inte ha (däremot en Avalon, ska förhoppningsvis låna hem en nästa vecka eller nåt) och den är för böjd och lång i 18". (Vilket jag absolut måste ha på dressyrsadlar)

Neeeej, renrasig toppstammad haflinger efter en av de bästa haflingerhingstarna som har funnits i Tyskland de senaste decennierna. :D Vad annars. ;) (För de som undrar, han är efter A-linjen. e. Ariston som är efter Aarlberg. )

Är det inte kanal på padden så är det en god idé att klippa till en. Har man en ullpad utan kanal så blir oftast kanalen mellan bossorna för smal och det reagerar vissa hästar på, kanske därför han inte vill gå med padden på.

Jomenmen jag trodde det var en stor häst? Jag trodde inte haflingers blev så mycket över 145 eller så? Eller har jag fått allt om bakfoten? :p Fin är han iallafall ;)

Men detta är ju en toppstammad, de blir ofta runt 150. :p
Men min blev lite väl stor,och blir förmodlign 156cm innan han är 8. (vilket bara är bra!)

Men jag tror snarare han tycker sadeln klämmer med padden. Sadeln känns trång när man sitter i, men med padden är det ett lagom med utrymme mellan framvalv och häst.
Men jag ska försöka, bättre det än att behöva lägga ca 1200:- på en Grandeur pad för mina kommande sadlar. (för inte gör jag så att jag köper en som är stor nog...)

Förresten så gissar jag på att min hästs bomvinkel är 110-115 grader. :eek: har ingen gradskiva, men uppskattningvis.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
396
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 054
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
907
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken... 2
Svar
23
· Visningar
1 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka