Bilder på rockarder :)

Presto

Trådstartare
Hej! Eftersom min pappa fortfarande är i banor med att bygga en rockad själv, så behöver vi lite bilder, han vet nämligen knappt vad det är.

Jag vill gärna ha en rockard som liknar "globus rockarden", fast vi ska bygga med starkare stål och förstärkning runt hjulen mm. Men alla andra bilder är också välkommna såklart! Bara den är snygg :angel: skämt o sido, alla användbara rockader är välkommna i min tråd :D Skriv gärna om ni har lite tips och va man bör tänka på mm.

Sv: Bilder på rockarder :)

Tänk på bredden, den måste vara MINST 125 cm bred för tävling, för större häst än B-ponny gärna bredare för stabiliteten. Avbärare på hjulen för att inte "köra fast" mot stolpar eller träd tex. Gör sätet vinklat så du får en bra position i vagnen, gärna en kuskkil. Stötdämpare! Breda skacklar som böjs in vid skackelfästet så hästen får gott om plats mellan skacklarna. Svängel såklart.. Kraftiga hjul och ekrar. Moppehjul skulle jag inte vilja ha för nåt större än B-ponny heller. Ska du ha den till en större ponny/häst, ha hjulaxeln så lågt det går för bättre tyngdpunkt. Tänk på balanseringen och vikten i skacklarna, med en eller två personer i vagnen ska du ha några kg tyngd i dom. En piskhållare är alltid trevligt, ryggstöd och nåt handtag för groomen också. När den sen är färdig behövs reflexer :)

Det är vad jag kommer på nu! Men det beror som sagt lite på hur stor häst du har..

Det är en B-ponny jag har, ca 120 i mkh. Det är tänkt att vara lite mer åt en inkörningsrockard. När hon är ordentligt inkörd ska jag köpa finare sele och vagn.
Bild på Presto o mig i påskas (tar alla tillfällen jag får att lägga ut bilder på min älskling :angel:)
19122099.jpg

12394551.jpg

Oj så fin ponny:love:

Men... Bygg inte en "inkörningsrockard".

Bygg en rockard som du kan ha resten av livet, så spar du massvis med tusenlappar. Ska du få något som är rejälare än globusrockarden så kommer den att hålla länge och din pappa slipper lägga ner timmar på jobb som du bara använder ett par år. En ny billig rockard kan du köpa som inkörningsvagn, eller leta upp en som du kan låna.:idea: Ett tips är att köpa en stomme att bygga på som du ändrar efter dina egna behov. En rejäl vagn/rockard med bra mått är också en investering då den faktiskt är säljbar när du inte ska ha den mer.

Jag har haft körhäst i tre år, och har redan lagt ut massvis med pengar på att byta ut och byta ut allt eftersom vi har avancerat. Hade jag vetat det för tre år sen så hade de pengarna räckt till kvalitetsutrustning ett par gånger om från början.;)

mvh Elute

okej, tack så mycket för svaret. Det skulle vara jättebra om det fanns färdiga stommar att köpa, jag har tyvärr inte hittat det, inte begagnat heller. Vet ni någon butik man kan köpa stommar, hjul mm.?

Jag köpte mig en sådan här med en gång. Har ingen häst att köra än, min shettis är bara 1 år än så länge.

Jättefin vagn!!

Men hur stora bör däcken vara på rockarden? Jag ska mest köra på grusvägar, men en tur i skogan tackar man ju inte nej till :p

okej, vi funderar på att köpa nya rockardhjul och dom bästa vi har hittat är på 17tum. Men jag är rädd att det är förlitet :confused:

Är det viktigt med fjädring på rockarden? Hur mycket bekvämare är det, eller räcker det med en rejäl kudde att sitta på :D

Pappa ska iväg imorgon och kolla på delar som man kanske kan svetsa ihop. Av någon anledning blir jag mer och mer nervös över hur resultatet kommer se ut :crazy::angel:

Fjädring och kudde :angel::bow:

Råkar man köra ner i ett håll stutsar man :angel: och får blåmärke :o!

Mvh
Emma - levande bevis matrial om ofjädrade rockarder.

Senast ändrad:

men hur ska fjädringen se ut, eller vilken är bäst eller vad man ska säga, bilder? :angel:

SG4.JPG

Antingen fäster man fjädringen i sättet! :idea:

optimal3.jpg

Eller seperat hjulupphägning. Tycker den är enklast att göra!

Mvh
Emma

Florashow2.jpg

Detta var ett misslyckat projekt viktmessigt... En öl back i backageutrymmet och den vart baktung... fick sätta en 50kg tung vagga för att fördela vikten... men nu skall den bli en 6 hjulig terräng-maratonvagn med plats för 2 passagerare... Något mysko blir det... :confused:

Liknande trådar

Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 532
Senast: Tjôta
·
Körning Hej Det här frågan har säkert kommit tusentals gånger, men jag har sökt och googlat men inte hittat svaret. ;) Vi har tänkt...
Svar
10
· Visningar
1 979
Senast: Anna_
·
K
Körning Hrm... nu var det jag igen... känns som jag börjar bli lite tjatig med mina rockarder...:smirk: Men: läget är såhär:: Jag har en sk...
Svar
6
· Visningar
1 621
Senast: Tjalfe
·
Körning Om du vann massa penga var skulle du göra (inom körning då) :D Då har fått oberänsat med pengar :) vad köper du :D? Om du köper vagn...
Svar
15
· Visningar
2 275
Senast: Elviramax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka