Bilder på marsvinen!

Dravena

Trådstartare
Nu har jag äntligen fått tummen ur och lockat upp grisarna på ett lakan (det gick åt en del gurka för att få dem att stanna kvar i fem minuter) och tagit lite bilder! Tuva börjar bli lite väl rund tycker jag, så det får nog bli mest hö och grönsaker ett tag framöver. Vad tycker ni som kan?

{a5bcc499-d1ee-4af9-96bc-002dda4e6240}_tmb.jpg

{27ed9e8f-c143-4704-ae00-b062bf41862e}_tmb.jpg

{67ff0c2b-7a27-467b-aefe-f6e244acdddd}_tmb.jpg

{6fa138a1-dd77-4bcd-ac01-c819d60e5970}_tmb.jpg

Åh så söta....ta bort kraftfodret ett tag du, få se om magen blir lite mindre :angel:

Två teddys ska det vara! Nora (den lilla) har jag stamtavla och registreringsbevis på så det vet jag, Tuva vet jag inte säkert, har bara den fd ägarens ord. Men de stannar här! ;)

Japp, det är så det får bli! Sen går jag nog över till bara pellets istället för pellets/havre. Jag är lite orolig för att Nora ska tappa mycket i vikt, men då får jag lösa det på något annat sätt. :)

Mina bebisar! :love: Har en allergisk sambo, som konstigt nog tål hamstrar och marsvin, så marsvin får det bli tills vi kan flytta till en villa med mer utrymme. Tyvärr har jag bara plats för två, så de blir bortskämda som få. ;) De har tagit över köket här hemma, det vill till att akta fötterna så man inte trampar på en liten gris som kommer fram för att prata. :D

Båda två är lite väl runda :angel:
Jag som tycker att mina marsvin är precis lagom och det var baran Stina som hade sådan mage och då pga felutfodring.
Varför inte dra in på kraftfoder helt och bara ge frukt/grönsaker och hö :)
Alla mina får kraftfoder men så är inte höet det bästa.

Då vet jag! Du kan få några av våra överblivna, de sitter bara där i sina burar och har allmänt tråkigt, inte alla föståss men de som inte funkat med sina tidigare kompisar...

Ja, jag tycker själv att de lägger på sig lite väl mycket. De får ändå bara 2 msk pellets/havre per dag att dela på, men de föredrar ändå hö och grönsaker så det är väl lika bra att sluta ge det helt. :)

Ja, de skulle nog inte tacka nej till en snygg kille! ;) Nu är de båda för gamla för att få bebisar så han får tråna på avstånd. :D

De borde inte bli feta på 2 msk pellets/havre per dag tycker jag.
Mina två delar på knappt ½ dl pellets per dag (förutom gröntsaker och hö såklart) och de är lagom!
Sååå runda ser inte dina ut, tycker jag. Teddys ser väl oftast lite rundare ut pga pälsen.

Nej, jag tycker inte det jag heller. De ser inte alls lika runda ut när de traskar omkring, utan det är när de sitter och kurar upp sig som de gör när de äter de blir så stora. :o Tuva är väl iaf lite i största laget och eftersom de egentligen inte är så himla förjusta i kraftfoder kan jag lägga av med det ett tag. Tänkte ge dem extra grönsaker att sysselsätta sig med istället, hö har de ju redan fri tillgång till. Tror att lite av problemet är att Tuva har hållt Nora borta från matskålen tills hon (tuva) har ätit upp nästan all havre och bara lämnat pellets. Har börjat med separata matskålar och det går bättre, men de behöver ju egentligen inget kraftfoder eftersom ingen av dem är tunna i kroppen.

Tycker och tycker....det beror väl på värdet av höet :confused:
Ett bra hö behöver ett vuxet marsvin utom avel inte ha kraftfoder till.
Vissa marsvin är dessutom mer lättfödda än andra så jämföra med dina annat än rundhet kan du ju inte göra.
Jag har teddy och har haft innan också och vet hur en lite väl rund sådan ser ut :angel:

Det höet jag har nu är jättefint, de har börjat se lite rundare ut sen jag började med det. Så du har nog rätt i att det är boven. Jag följer ditt råd och slutar med kraftfodret, vill inte ha dem större än vad som är hälsosamt för dem. De är ju trots allt ute och ränner runt i köket när de vill (aktiv tid brukar bli några timmar/dag, resten ligger de sover på filten eller bökar runt inne i buren) så att utesluta kraftfodret lär göra en hel del!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 195
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka