Bilder på Fabian men den nya trillan

Nikki o Fabian

Trådstartare
Det är en massa justeringar som ska ske, måste bygga om vagnen lite om det ska funka.
DSC07593.jpg
[/IMG]

Sv: Bilder på Fabian men den nya trillan

gud vad stiligt det ser ut..
men jag tycker att det ska vara större hjul så att vagnen är högre än hästen.. att skacklarna är raka.. och inte neråt..

SilverTail skrev:
gud vad stiligt det ser ut..
men jag tycker att det ska vara större hjul så att vagnen är högre än hästen.. att skacklarna är raka.. och inte neråt..

Att få skacklarna rak är väl ganska svårt då dom måste var fästa i framhjuls någonting*vet inte vad det heter* axeln kanske?

Jag kan mycket väl vara helt fel ute nu; men jag tycker att vagnen ser för liten ut för den hästen. Någon med ett vanare öga som kan tillrättavisa mig? :)

Ta det försiktigt om du inte har rustat upp vagnen ordentligt.
Själv tycker jag sådana vagnar är fina men lite väl opålitliga orenoverade :crazy:

Skaklarna skulle jag vilja ha upp lite vid vagnen :smirk:
Har samma "problem" på min ponnyvagn att skaklarna sitter för lågt i bak och då åker de upp när hästen bromsar o trycker skakelöglan uppåt. Samt att skaklarna krockar med lokorna :eek:
Nedförsbacke+sväng, ska ju göra om den men det blir aldrig tid över :angel:

/Lisa

Nikki o Fabian skrev:
Att få skacklarna rak är väl ganska svårt då dom måste var fästa i framhjuls någonting*vet inte vad det heter* axeln kanske?

men går det inte bara att försöka sätta på större hjul??
Kanske inte är så enkelt..:crazy:

Jag tycker absolut inte att vagnen ser för liten ut! En helt vanlig trilla och en helt vanlig häst! ;). Storleksmässigt är det som det "ska" vara. :) Kan dock tycka att det ser liiite konstigt ut med skacklarna så högt upp till en trilla. Istället för att få upp skacklarna vid vagnen som någon sa, skulle jag nog vilja ha ner dem vid selen istället ;) .Det vanligaste förr var ju loksele till sådana här vagnar, då med lägre infästning. Men i.o.f.s. gör det väl inget med skacklarna så högt upp heller, det är ju ingen nackdel ur dragsynpunkt.
Hästen ser ut att stå ganska nära vagnen, (fast det kanske bara ser så ut).
Annars en jättefin häst! :d

Vad konstigt, har hört att man ska ha minst 50 cm mellan has och svängel....

Ja, och på bilden ser det måttet inte ut att vara så stort... Det var alltså det jag menade, att man får se upp, så att hästen inte slår i, när den tar ut steget. :cool: Men avståndet kanske är längre i verkligheten än vad det ser ut som på bilden?

Svarar alla.

Jag sjläv tycker skacklarna e för korta o skulle villa ha längre. Denna sele är gjord så att jag har en arbetsring som oxå finns på lokselar, men om jag annvänder den kan jag inte ha några draglinor då dom sitter i arbetsringen nu. Eller måste man inte ha svängel?

Jag kör inte vagnen nu, jag bara testade den om hästen godkännde den, satt inte i den utan vi gick bara några meter.

Hur fäster du skackeln i dragringen, om du skulle flytta ner den dit? Det går alldeles utmärkt att ha både skackel och draglina i dragringen!

Lotta

Nikki o Fabian skrev:
jag bara testade den om hästen godkännde den, satt inte i den utan vi gick bara några meter.
Om man testar hur hästen reagerar för vagnen spänner man väl inte fast den? :crazy:
Eller rättare sagt så skulle jag aldrig gjort så :angel: :D
Men man känner ju sin häst! Det lät lite underligt bara :smirk:

Du kan ju sänka skakeln vid selen, och både draglina och skakel får nog plats om det inte är en väldigt liten ring :smirk:

Kanske du ska sattsa på en loksele om du tänkt köra mkt med den vagnen! :idea:
Men det går nog rätt bra hur du än tänkt göra :smirk:

/L

Senast ändrad:

Om det är 50 cm mellan has och svängel på bilden så är hästens huvud jääääättestort i verkligheten :D

_L_ skrev:
Om man testar hur hästen reagerar för vagnen spänner man väl inte fast den? :crazy:
Eller rättare sagt så skulle jag aldrig gjort så :angel: :D
Men man känner ju sin häst! Det lät lite underligt bara :smirk:

Du kan ju sänka skakeln vid selen, och både draglina och skakel får nog plats om det inte är en väldigt liten ring :smirk:

Kanske du ska sattsa på en loksele om du tänkt köra mkt med den vagnen! :idea:
Men det går nog rätt bra hur du än tänkt göra :smirk:

/L

Klart man måste spänna för för att se hur han reagerar, jag kasta ju inte bara på vagnen, en kompis fick gå med den först o vi gick vid sidan av den o bakom så han fick se o höra samtidigt, sen vet jag att han inte är så skrajsen av sej när det gäller ljud o vi hade desutom stängt in oss på den lilla volten från början när vi spände för, gick nårga varv där inne utan rektion, sen höll min kompis honom i grimmskaft o ledde honom o jag höll i tömmarna. Känns bäst o vara på den säkra sidan även fast jag trodde han skulle klara det gallant.

Nikki o Fabian skrev:
Haha, hans huvud ÄR jätte stort, har ex full iaf.

Den som hade en häst med en storlek... Min häst har miniminishetland :(

Tror det sett bättre ut med en loksele. Då hade draglinje höjts och skaklarna sänkts. Men jag är helt novice.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 763
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
804
Senast: MiaMia
·
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka