Bilder för tryck

M

Monochrome

Hej!

Sitter just nu och fixar lite med bilder som senare ska gå till tryck. Jag har tänkt att montera ihop mitt arbete i InDesign och sedan packa det där. Så långt allt frid och fröjd...

Men vilket format är det bäst att ha bilderna i när jag exporterar dem till InDesign? TIFF? EPS? Något annat? :confused:

Tips och förslag mottages tacksamt! :)
 
Sv: Bilder för tryck

Jag brukar spara alla bilder i både tiff och eps, och kollar vilken som blir bäst, sen beror det ju på om man vill ha genomskinlig eller fylld bakgrund osv...
 
Sv: Bilder för tryck

TIFF använder iaf jag när jag ska montera saker i Indesign fast har faktist
inte provat något annat.
 
Sv: Bilder för tryck

När jag var på en layoutkurs för en tid sedan, blev jag rekommenderad att använda tiff för fotografier och eps för andra bilder.
 
Sv: Bilder för tryck

Tack för hjälpen, ni som svarat! :)

Jag bestämde mig för att använda TIFF, vet inte riktigt varför, men det var en känsla jag fick och det verkar ju som att många använder TIFF... :)

Läste någonstans att om man skulle ändra från RGB till CMYK var det bra att använda EPS, någon som har en åsikt?
 
Sv: Bilder för tryck

Monochrome skrev:
Läste någonstans att om man skulle ändra från RGB till CMYK var det bra att använda EPS, någon som har en åsikt?
Den ändringen sker väl lika oberoende av filformat?

Det bästa är att ha kontakt med tryckeriet, för att få önskat resultat. Det handlar inte bara om tryckfärgerna, utan också om papperskvaliteten.
 
Sv: Bilder för tryck

tiff tar mer utrymme an eps som ar postscript, sa om du skickar layouten till tryckeriet gor det egentligen ingen skillnad. det som gor skillnad ar om du skriver ut det pa en inkjet eller en post-script skrivare typ laserskrivare, eftersom vanliga inkjet oftast inte kan lasa post-script filer.

du ska alltid gora iordning bilderna i CMYK fran forsta borjan om du ska skicka nat till tryck, annars kan det handa att du far otrevliga overraskningar med fargerna eftersom RGB o CMYK inte har samma 'fargfalt' (eller vad nu 'gamut' heter pa svenska;)) sa det har inte o gora med filformatet egentligen.

oops, i'm a geek :D

hur gick det med det du tryckte? blev det fint? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Bilder för tryck

Inkjet använder jag aldrig så det blir inget problem där. :)

Anledningen till att jag frågade om olika format och CMYK/RGB var att jag läste en massa grafiska forum för att få lite tips och förslag. Eftersom jag inte hade hört något om filformat och färg var jag ju tvungen att fråga... :)

Jag fixade mina bilder till CMYK i Photoshop. Tyvärr var kanske inte upplösning den bästa på en del bilder eftersom det var festbilder som skulle omvandlas till collage, men det blev helt ok. Jag känner mig så kreativ... ;)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 311
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 821
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 321
Senast: Magiana
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 143
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp