Bildbehandling... :(

M

MaLu

Hur ska jag fixa bilderna så att de går att använda på hemsidan? Det finns ALLDELES för många bildbehandlingsprogram på den här datorn och det är ingen som har ansträngt sig att försöka förstå sig på dem (inte jag heller)

Bilderna är alldeles för stora nu, både i MB och i storleken. Hur ska jag göra? :cry: Att allt ska vara så krångligt jag förstår mig inte på de här programen. Nån som kan hjälpa?

Hemsidan; www.comtesse.cjb.net Men i nuläget varnar jag er för att klicka på thumbnailsen...

malu
 
Hum, jag vet inte vilka som är nått att ha egentligen. Panint shop har jag inte, det måste man betala för va? Vi har bara en massa gratis-grejer.

De jag hittat;

PhotoImpression 5
Canon Photo Record
Color Pilot 3.86
Ability Photopaint
PhotoPlus 6 companion
PhotoPlus 6.0
Adobe Photoshop Album 2.0
Serif PhotoPlus 6.0
Adobe Reader
 
Du kan säkert göra det du vill i de program du listade. Jag har inte provat själv, men jag vill slå ett slag för JAlbum som också är gratis. Där kan du skapa hela album på ett snyggt sätt med lagom stora bilder på ett automagiskt sätt. Vill du hellre koda sidorna själv kan du ändå använda JAlbums funktion att förminska alla bilder i en katalog. http://jalbum.net/

/Soapbubble
 
Bättre ett program som fungerar som du kan få hjälp med än 10 som ingen verkar vilja hjälpa dig med. :)
Ladda ned JAlbum, installera och jag lovar att hjälpa dig med programmet.

/Soapbubble
 
Å, det var snällt. Jag ska genast ladda hem det. Jag hoppas att det är ett användarvänligt program som inte tar alltför lång tid att lära sig. Man brukar ju kunna lista ut det mesta själv men i början är det så jobbigt att sitta och behöva leta efter minsta grej..

Nu ska jag göra så fina bilder! :banana:

malu
 
Så nu har jag laddat hem det... Vad exakt kan man göra med det här programmet? Färdiga sidor för att lägga upp på nätet ser det ut som?

Kan man klippa och klistra också?

malu
 
Man får färdiga fotoalbum med en viss layout och lagom stora bilder.

Du var ju intresserad av att minska bildernas pixlar och storlek i bytes, inte sant? Eftersom programmet gör just detta plus att det skapar html-kod till albumen, så tänkte jag att det var ett lämpligt program för dig.

Har du hajat hur programmet fungerar? Under fliken Allmänt väljer du storlek på tumnaglar och bilder. Under fliken avancerat väljer du JPEG-kvalitet. Ju högre JPEG-kvalitet desto fler bytes får den färdiga bilden. Skapa ett album. Här är ett minimanual till hur man skapar ett album. Du behöver bara göra steg 1 plus välja storlek på bilderna.

Tittar du i utforskaren ser du att ett antal filer har skapats i den folder som du valde som albumkatalog. I "sildes" ligger de större bilderna och i "thumbs" ligger tumnaglarna. Nu kan du skicka över dessa bilder till din hemsida och ersätta dina megastora bilder som du hade. OBS! Bilderna och tumnaglarna har samma namn som ursprungsfilerna. Så du måste döpa om dem eller lägga dem i kataloger, annars fungerar det inte.

/Soapbubble
 
Okej, tack. Det där borde jag ju klara av :D

Ganska smart när man ändå ska ha dem på en hemsida att fixa html-koden med en gång.

Jag åter kommer om jag får problem :smirk: :D

malu
 
Programmets syfte är inte att förminska bilderna. Syftet är att bygga snygga fotoalbum till hemsidor, förminskningen är en "bieffekt" som går att utnyttja. Sedan är det praktiskt att programmet förminska alla bilder i en katalog till rätt storlek. I andra bildredigeringsprogram har jag varit tvungen att förminska bild för bild. Men lite krångligt är det ju om man bara är intresserad av förminska bilder och inte vill ha html-koden.

/Soapbubble
 
Jag tycker absolut du ska använda JAlbums html-kod till din hemsida. Det blir oftast snyggt. Här är mitt JAlbum. Användaren cissiny har JAlbums på sin sida, om du vill ha mer insperation.

/Soapbubble
 
Det är ju sant att det är smidigt att kunna förminska många på samma gång. Men å andra sidan ger ju det lite begränsad "frihet". Man kanske inte vill förminska alla bilder lika mycket.
Förminskar den bara i bytes, eller förminskar den i pixlar också?
 
Förminskar den bara i bytes, eller förminskar den i pixlar också?

Storleken i pixlar väljer man under fliken "allmänt".
JPEG-kvaliteten väljer man under fliken "avancerat". ( Hög JPEG-kvalitet, många bytes och vice versa. )

/Soapbubble
 

Liknande trådar

IT & mobiler Kan nån hjälpa mig?! Jag vill föra över mina bilder och filmer som jag har på telefonen (nokia 5230) till datorn. Jag var tvungen...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: lisa412
·
IT & mobiler Jag måste snart köpa en ny skärm till datorn för det går inte alls att jobba med bilder och jobba i bildbehandlingsprogram med den skärm...
Svar
5
· Visningar
2 768
Senast: Baka_kun
·
M
Ekonomi & Juridik Ska nu försöka få ner lite så ni förstår.. Jag skulle beställa täcken på en sida på nätet som är ganska stora. Sidan var lite luddig...
2
Svar
26
· Visningar
3 800
Senast: M-Meduza
·
C
IT & mobiler Vi ville egentligen inte ha några Excel-dokument på hemsidan, men nu verkar det bli så ändå... (Lång text nedan - för den som inte...
Svar
7
· Visningar
1 078
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp