Bilbur i baksätet

iNHALE

Trådstartare
Ni som har bur i baksätet på bilen, hur har ni spänt fast dem? Tänker i första hand på burar av lite större modell där säkerhetsbältet inte räcker till.

Överväger att köpa en bur till sambon och hans labbe i julklapp men funderar lite på hur man löser säkringen på bästa sätt.

Kan inte ni visa bild på hur ni gjort?

Ni som har bur i baksätet på bilen, hur har ni spänt fast dem? Tänker i första hand på burar av lite större modell där säkerhetsbältet inte räcker till.

Överväger att köpa en bur till sambon och hans labbe i julklapp men funderar lite på hur man löser säkringen på bästa sätt.

Bur i baksätet till labbe?? Som i utställningsbur som blir mos om ni krockar? Finns det ens burar speciellt för baksäten?

Bur i baksätet till labbe?? Som i utställningsbur som blir mos om ni krockar? Finns det ens burar speciellt för baksäten?

Mim har någon version för baksäte som ska vara krocktestade med samma standard som bilbarnstolar, dock inte för hundar i labradorstorlek, maxvikt var 9 kg

Varför inte bilbälte, om hunden ska sitta i baksätet?

Kanske inte riktigt vad du frågar efter men har haft en Artfex Medium Bred (som ändå är en bur för lite större hundar) på ett nedfällt baksäte i en liten VW Polo. Pallade upp under buren i bagageluckan och sedan fästes den med flera rejäla spännband i bilens lastöglor och där det gick att fästa. Tror ena spännbandet fästes i handtaget ovanför baksätesdörren och en gick att göra igenom metalldelen på sidan av bilens vägg där normalt baksätet hakar i. Den buren är för bred för att få in genom en sidodörr så det blev omöjligt att ha den i baksätet utan man behövde fälla sätet.

Mim har någon version för baksäte som ska vara krocktestade med samma standard som bilbarnstolar, dock inte för hundar i labradorstorlek, maxvikt var 9 kg
Mims största är 65 cm hög så den borde funka även för lite större hund.
Man kan ju kolla efter bilmodell på vissa sidor. tex. hos hundbursbutiken.

Kan tillägga att det är en nätt jaktlabbe på ca 19-20 kg så det är ingen förklädd
Rottweiler och det är en Honda CR-V så en ganska stor bil. Kan man bara förankra buren ordentligt så ser jag inga problem med att ha den i baksätet. Det förutsätter såklart att buren öppnas på kortsidan.

Varför inte bilbälte, om hunden ska sitta i baksätet?
För att det är svårt att begränsa hundens möjligheter att se ut när den sitter i bara bälte. En bur är lätt att täcka över med en filt för att minimera synintryck för hunden.

Självklart ingen tygbur...

Alla burar som öppnas från kortsidan går att ha i baksätet bara man lyckas fästa den ordentligt.

Självklart ingen tygbur...

Alla burar som öppnas från kortsidan går att ha i baksätet bara man lyckas fästa den ordentligt.
Jag menade inte tygbur. Jag menar dom som förvandlas till grillspett vid krock.
1599593108004.webp

Du kan väl sätta vilken bur som helst i baksätet i mån av plats?
Allt beror väl på bilmodell och hur långt fram sätet framför är. En MIM av mediumstorlek går nog in i de flesta normalstora bilarna om man skjuter fram sätet och ställer buren på tvären.

Jag har funderat på samma lösning till min xc70, nu när hundarna tar över vårt hem och bil 😅 skulle behöva ha en bur till utöver dubbelburen bak.

Du kan väl sätta vilken bur som helst i baksätet i mån av plats?
Allt beror väl på bilmodell och hur långt fram sätet framför är. En MIM av mediumstorlek går nog in i de flesta normalstora bilarna om man skjuter fram sätet och ställer buren på tvären.
Vitsen med en bur är att den sitter FAST så den inte flyger runt i bilen. Så hur ska du förankra den? Sen i andra hand ska den skada hunden så lite som möjligt. En labbe på 25-30 kg får du nog problem att knöka in i en storlek M.

Vitsen med en bur är att den sitter FAST så den inte flyger runt i bilen. Så hur ska du förankra den? Sen i andra hand ska den skada hunden så lite som möjligt. En labbe på 25-30 kg får du nog problem att knöka in i en storlek M.

@iNHALE skriver ju att det är en nätt tik på 19kg, så det kan nog få plats i en M.

När jag har lånat en mimbur till baksätet har jag satt fast den med spännband i lastkrokarna bak, det har gått utmärkt.

Som @AraSlei skriver. En 19 kg hund går utmärkt in i en mediumbur och buren förakrar man givetvis i spännband i lastöglorna. Jag har lastöglor vid golvet bak i min bil och har även haft i vissa andra bilar utöver de i kombiutrymmet.

Jag har en bur i baksätet, eller ja, på baksätet då jag fällt ner sätena för att få en bättre yta. Men det går bra att förankra med spännband i lastöglorna.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
661
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 005
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Så. Det lutar åt att jag trots allt kommer behöva köpa bil igen. Inte bums. Men inom inte allt för avlägsen framtid. Av alla tänkbara...
2
Svar
28
· Visningar
2 601
Senast: Migo
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 165
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30