Bilbarnstolar.....igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Många frågor nu! Tror jag börjar bli lite nojjig, bara fyra månader kvar och mycket på "att göra/köpa"-listan! :eek:

Har sökt svar i gamla trådar men inte hittat exakt det jag letar efter! :)

Är det någon som valt bilbarnstol som de nyfödda kan ha från början och inte babyskydd först? Vad är era åsikter för och emot detta? Tacksam för svar! :)

/Timsetim
 
Sv: Bilbarnstolar.....igen!

Finns det sådana överhuvud taget? Som rekomenderas alltså?

Vi hyrde vårat babyskydd på barnaffären, det kändes som en bättre affär... Vi hade en autobaby med bas, alltså en sådan man kunde lyfta i och ur väldigt lätt för 650 kr, och den får vi ha i 9 mån. Nu har han dock redan vuxit ur den men det var bra så länge den passade... ;)
 
Sv: Bilbarnstolar.....igen!

Nej vi hade babyskydd, det är så himla smidigt att kunna lyfta ur den och bära bebisen i den. Han satt ofta och sov i babyskyddet bredvid bordet medan vi käkade på restaurang etc :)
 
Sv: Bilbarnstolar.....igen!

Eskil fyller ett år i dag och vi använder fortfarande ett sånt här:

babysafe_henry.jpg


Mycket smidigare med lös stol i början när man vill ha bebin på olika platser beroende på hur många man är i bilen och framför allt att kunna lyfta ut "ekipaget" smidigt när den lille somnat - och så fortsätter friden en stund till ;)

Man kan ha ett sånt här "växande" babyskydd som detta (tex babysafe plus, kolla på www.britax.se ) ända tills man kan gå på en vändbar bilstol typ britax freeway som de kan ha till 4-årsåldern.

Det finns "små" bebisskydd också, då behöver man byta tidigare. Babysafen valde vi för att den har en flyttbar insats med kudde som fyller ut "gropen" för små bebisar som därmed kan åka längre, och sedan växer nackskyddet steglöst upp med barnet. Smidigt.
 
Sv: Bilbarnstolar.....igen!

Vi hade babyskydd åt vår dotter fram tills hon var ca 10 mån, sen köpte vi en bakåtvänd barnstol. Hon satt bakåtvänd i den tills hon var 4år och sen var det bara att plocka bort bältena och vända på stolen.. Hon är 5 år nu och sitter fortfarande i den. :)
 
Sv: Bilbarnstolar.....igen!

Vi använde babyskydd tills Melker var sex månader ungefär. Det var så smidigt att kunna lyfta ut honom i "stolen". Hade inte velat ha fast stol från början. Hade med honom i babyskyddet när jag handlade osv och så behövde man inte bry sig i fall han sov osv (de är ju inte så stadiga i början precis).
När han var sex månader bytte vi, han var alldeles för tung för att bära i babyskyddet och då tyckte vi det var enklare med en fast stol.
 
Sv: Bilbarnstolar.....igen!

Det finns godkända bilbarnstolar även för nyfödda om man inte vill ha ett babyskydd. Jag var totalt inne på det förut måste ju vara mycket mer ekonomiskt att ha samma stol i fyra år än två!

Men sen såg jag att denna bilstol är inte godkänd till nyfödda i andra länder (alltså exakt samma stol). Men i Sverige var den det. Jag som trodde Sverige hade så höga krav på säkerhet?

Så jag har nu köpt en Akta Graco babyskydd med bas till min kommande bebis. Vi kollade upp skillnaden mellan att köpa eller hyra babyskydd. Det skulle bara skilja 250kr så då valde vi att köpa nytt och kanske kan sälja det senare.
 
Sv: Bilbarnstolar.....igen!

Jag har Britax Eclipse-stolar till mina barn, de är godkända redan från små bebisar. Men inte ens tillverkaren rekommenderar att man använder dem från början...
De känns VÄLDIGT stora att sätta barnen i vid ett halvårs ålder också, så jag skulle nog itne använda det till bäbis..
 
Sv: Bilbarnstolar.....igen!

Det var Britax jag pratade om, fast Freeway.

På deras Svenska hemsida står det "Freeway som är godkänd 0-25 kg kan även användas som babyskydd. Sovläget för barnet i en Freeway ger babyskyddets komfort i bilen."

På deras engelskspråkiga sida står så här:

"Can I put my child in the Freeway before they reach 9kg in weight?
No, the weight range corresponds with the European Standard
applying to child car seats and Freeway has been tested and
approved from 9kg. In addition to weighing 9kg your child should
also be able to sit unaided with confidence."

Tycker det hela verkar lite skrämmande, samma tillverkare, samma stol men olika svar beroende på land!?
 
Sv: Bilbarnstolar.....igen!

Tack alla för era åsikter!:bow:

Det var Britax Freeway jag läst om. Men efter att ha varit ute och pratat i olika babyaffärer så kom vi fram till att det nog blir bäst med babyskydd ändå. Eventuellt så kommer ju våra att vara lite mindre när de föds och det känns bättre med babyskydd. Det som guldmane skrev gör mig bara mer övertygad!

/Timsetim
 
Sv: Bilbarnstolar.....igen!

hoppar in i tråden!
En stor fördel med babyskydd om barnet föds på vintern är att man kan packa in det rejält med filtar och annat och att babyskyddet ju alltid är varmt när man sätter babyn i det eftersomman tar det med in. Jag hade en maxi-cosi med "åk-påse" när Emil var "liten".Påsen var jättevarm och man behövde inte hålla på och klä på honom så himla mycket så fort man skulle ut. Om jag skulle köpa babyskydd idag skulle jag köpa med bas, det kändes rätt jobbigt efter snitt att hålla på och greja med bältet för att sätta fast maxi-cosin
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
450
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 299
Senast: Zpunk
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 349
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 508
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp