Bila till Bergen

Fille

Trådstartare
I sommar bilar vi troligen till Bergen i Norge. Är det något som åkt bil dit? Vilken väg är lämpligast (vi åker E18 från Sverige)? Finns det någon trevlig by/stad där man kan stanna och övernatta på vägen? Något annat tips?
 
Vi körde för ca fyra år sedan, vi använde trip advisor och bodde på B&B’s på vägen upp. Funkade väldigt smidigt och var rent och fint överallt. Upp körde vi mer längs kusten, mycket tunnlar, mycket 70-sträckor, mycket trafik och det gick ofta närmare 50 än 70. Kurviga vägar gjorde omkörning i det närmaste omöjligt.

På vägen hem körde vi över fjället, fantastiska vyer, knappt någon trafik, raka fina vägar.

Det vi skulle ha planerat bättre var matpauser. Inte alla byar som hade öppna lunchrestauranger, norrmän äter inte varm lunch lika mycket som svenskar.
 
Vi körde för ca fyra år sedan, vi använde trip advisor och bodde på B&B’s på vägen upp. Funkade väldigt smidigt och var rent och fint överallt. Upp körde vi mer längs kusten, mycket tunnlar, mycket 70-sträckor, mycket trafik och det gick ofta närmare 50 än 70. Kurviga vägar gjorde omkörning i det närmaste omöjligt.

På vägen hem körde vi över fjället, fantastiska vyer, knappt någon trafik, raka fina vägar.

Det vi skulle ha planerat bättre var matpauser. Inte alla byar som hade öppna lunchrestauranger, norrmän äter inte varm lunch lika mycket som svenskar.

Tack för tips! Vi åker med barn så väldigt bra att ha koll på maten!
 
Jag har bara tagit tåget från Oslo men rekommenderar verkligen att köra över fjället. Utsikten är otrolig! Och Bergen är en väldigt trevlig stad :)
 
Jag har bara tagit tåget från Oslo men rekommenderar verkligen att köra över fjället. Utsikten är otrolig! Och Bergen är en väldigt trevlig stad :)

Jag har hört att vägen ska vara fantastisk! Min sambo har varit där en gång tidigare, vi ska hem till hans kusin :) men eftersom vi åker med en tvååring känns det skönt att stanna efter vägen och inte åka hela vägen på en gång!
 
Hur länge tar det att köra från Svenska gränsen tiill Bergen? Alltså om en kommer via E18?

Sambons kusin med sambo har åk bergen-degerfors på ca 12 h men då utan barn eller direkta stopp mer än kisspaus. Det är ca 20 mil från degerfors till gränsen skulle jag tro!
 
Vi åkte vägen via Hadangervidda. Mycket naturskönt! Tog ca 8 timmar från Oslo till Bergen den vägen. Vi sov över i Drammen pga. tidsperspektivet (åkte upp för att titta på en häst) så övernattning har jag inte mycket att tillföra kring.
 
Vi åkte vägen via Hadangervidda. Mycket naturskönt! Tog ca 8 timmar från Oslo till Bergen den vägen. Vi sov över i Drammen pga. tidsperspektivet (åkte upp för att titta på en häst) så övernattning har jag inte mycket att tillföra kring.

Okey tack ändå för tips :) ska bli kul att åka dit i sommar, just för att alla säger att det är så fint :)
 

Liknande trådar

Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
572
Senast: Fideli
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
751
Senast: Tilly_85
·
Fritid Vi semestrade i Norge förra sommaren och blev helt hänförda av det vackra landskapet. Nu vill vi åka dit igen, men vet inte vart. Förra...
Svar
19
· Visningar
1 484
Senast: Ajda
·
Fritid Vill dra på nån liten semester i sommar. Har i tanken att åka till Järnvägsmuseet i Gävle, så sambon kan få se det med. Men sen tar det...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp