Bila ned i Europa

iNHALE

Trådstartare
Om allt går enligt planerna så kommer jag bila ned till Tjeckien och hämta en hund i slutet på april/början på maj. Det kommer bli färja Trelleborg-Rostock och sen bil ned till Tjeckien strax söder om Prag. Jag tar det hela med ro men sambon, svärmor och mamma oroar sig för vägpirater och annat pack man kan stöta på längs vägarna och tror i princip att jag ska bli rånmördad någonstans i ett dike.

Är det någon som bilat ned i Europa på senare tid och kan frambringa några lugnande ord om att detta inte är ett självmordsuppdrag? Sambon kommer troligen inte kunna följa med av olika anledningar så det är solokörning som gäller.
 
Inte mer dramatiskt än att köra samma sträcka i Sverige. Motorväg hela vägen till Prag numera; startar man i södra Sverige tidigt på morgonen så är man i Prag på kvällen.
Beroende på tidpunkt kan det vara tät trafik förbi Berlin, men inget outhärdligt.
 
Bilade ner till Italien i somras och det hände inget mer häpnadsväckande än att jag för första gången hörde maken svära i trafiken. Han är ändå van att köra i storstäder som t.ex. Hamburg och Paris, men Milano i eftermiddagstrafiken var det som krävdes för att han skulle tycka alla kör som idioter.
Vilket dom också gjorde om man jämför med här :p

Jag skulle lugnt köra ner själv. Är nog inte större risk att bli rånad där som här.
 
Det går säkert bra! Skulle inte alls oroa mig för några vägpirater.

Jag tycker det är väldigt tevligt att köra bil i Tyskland men man behöver viss förståelse för körkulturen och hastigheterna. Man måste verkligen ha koll bakåt och hålla till höger, vilket många svenskar är jättedåliga på.

Annars håller jag med @MM Milano är hemskt! Jag har kört mycket bil i Centraleuropa i och med att jag bott där. Italien är generellt inget problem, men Milano är svettigt.
 
Inte mer dramatiskt än att köra samma sträcka i Sverige. Motorväg hela vägen till Prag numera; startar man i södra Sverige tidigt på morgonen så är man i Prag på kvällen.
Beroende på tidpunkt kan det vara tät trafik förbi Berlin, men inget outhärdligt.
Kommer ta nattfärjan till Rostock och sen köra ned på förmiddagen, tillbaka på eftermiddagen och sen nattfärjan till Trelleborg.
 
Kommer ta nattfärjan till Rostock och sen köra ned på förmiddagen, tillbaka på eftermiddagen och sen nattfärjan till Trelleborg.
Det är en ambitiös plan, inte ogörlig alls men det krävs inte mkt köer för att de där 120-140(?) milen ska ta längre än idealtid. Jag hade varit mentalt förberedd på en övernattning i Tjeckien eller Tyskland.
 
Räkna med längre tid än du tror - i Tyskland är det alltid stau (kö) O_o och när det grötar ihop sig går det fort.

IMHO: Det är läskigt att köra 140-150 och plötsligt står bilarna framför. I höger körfält kör släp o.dy.l. i 80-90. I Tyskland får man välja mellan att köra läskigt fort eller enerverande långsamt. Efter ett par köslut (ett där bilarna till vänster om mig inte hann stanna :crazy:) - så tenderar jag att ligga efter en husvagn eller långtradare i högerfil genom Tyskland.

Kort sagt: det går att köra lugnt i Tyskland också och jag rekommenderar det. Och man kan inte räkna med att det går fort att ta sig - oavsett hur man själv kör.
 
Räkna med längre tid än du tror - i Tyskland är det alltid stau (kö) O_o och när det grötar ihop sig går det fort.

IMHO: Det är läskigt att köra 140-150 och plötsligt står bilarna framför. I höger körfält kör släp o.dy.l. i 80-90. I Tyskland får man välja mellan att köra läskigt fort eller enerverande långsamt. Efter ett par köslut (ett där bilarna till vänster om mig inte hann stanna :crazy:) - så tenderar jag att ligga efter en husvagn eller långtradare i högerfil genom Tyskland.

Kort sagt: det går att köra lugnt i Tyskland också och jag rekommenderar det. Och man kan inte räkna med att det går fort att ta sig - oavsett hur man själv kör.
Jag kör mycket Autobahn och aldrig att jag skulle lägga mig i långtradarfilen. Det gör man så sent man måste om man ska svänga av. Det är för ofta som de inte ser/hinner stanna/fipplar på mobilen och inte ser när det blir stopp pga kö. Som du säger, de stoppen kommer fort ibland! Men för det mesta är alla duktiga på att använda varningsblinkers i tid när de ser det blidas kö.

Jag håller mig mest i mittenfilen men så har jag vant mit med tempot också. Det är lite surrealistiskt när du själv ligger i 160 km/h och blir omkörd till vänster och den bilen bara susar förbi dig och försvinner i fjärran.

Det är också ALLTID vägbyggen på Autobahn och om man innan tar reda på var de är så vet man ungefär var köerna är. Hannover som jag åker till relativt ofta tar mig en tidig morgon utan kö strax över 1 timme, åker jag senare på förmiddagen tar samma sträcka mig lätt 3 timmar pga köandet i vägbyggerna.
 
Kommer ta nattfärjan till Rostock och sen köra ned på förmiddagen, tillbaka på eftermiddagen och sen nattfärjan till Trelleborg.
Det är väldigt optimistiskt! Just nu säger google maps runt 7 timmar utan stopp mellan Rostock och Prag. Blir det sen kö försvinner 1 timme snabbt. Vi brukar räkna på 2 timmar ungefär på varje 5:e timme när vi åker långt på Autobahn. Du måste pausa och det kommer vara köer. Jag har 1 gång på 9 år lyckats åka långt på Autobahn utan en endaste kö! Det var som att vinna en miljon på Lotto. :laugh:
 
Ja det är ganska optimistiskt räknat men i värsta fall tar jag en extra natt på vägen. Kan sova i bilen om det skulle knipa 🤣
 
Varför flyger du inte ner istället? Eller använder dig av en av transportörerna istället?
Det tar på en att köra på det sättet själv,risken finns att du inte kommer fram eller hem, speciellt om du ska sträck köra.
 
Om allt går enligt planerna så kommer jag bila ned till Tjeckien och hämta en hund i slutet på april/början på maj. Det kommer bli färja Trelleborg-Rostock och sen bil ned till Tjeckien strax söder om Prag. Jag tar det hela med ro men sambon, svärmor och mamma oroar sig för vägpirater och annat pack man kan stöta på längs vägarna och tror i princip att jag ska bli rånmördad någonstans i ett dike.

Är det någon som bilat ned i Europa på senare tid och kan frambringa några lugnande ord om att detta inte är ett självmordsuppdrag? Sambon kommer troligen inte kunna följa med av olika anledningar så det är solokörning som gäller.

Det kommer att gå fint! Jag har kört i både Tyskland och Tjeckien, och inte upplevt att det skulle vara mer brottsutsatt där än här. Mer trafik och högre tempo dock, men man vänjer sig kvickt. Jag skulle se lång ensamkörning som den mest riskfyllda biten, jag blir rätt trött av sånt. Mitt tips är att boka in övernattning på något mysigt ställe i förväg, så du kan få en natts vila och inte behöver åka runt och leta övernattning sen på kvällen när du är trött. Lita inte heller på att det går superdupersmidigt att betala med kort överallt utan ta med en liten reskassa i kontanter.
 
Varför flyger du inte ner istället? Eller använder dig av en av transportörerna istället?
Det tar på en att köra på det sättet själv,risken finns att du inte kommer fram eller hem, speciellt om du ska sträck köra.
Det är en rätt stor hund som ska hämtas så det är en kostnadsfråga samtidigt som det är en praktisk. En flygbur i den storleken kostar ett antal tusen och väl på plats så ska man hyra bil som är stor nog vilket är ytterligare en kostnad osv. Det är en del pusslande om man ska flyga. Känns smidigare och lugnare att köra själv på något sätt. Denna uppfödaren skickar bara hundar med kurir om man har varit dit själv i förväg och träffat henne, och ska man ändå åka dit kan man lika bra ta hunden med sig samtidigt istället för att betala extra för en kurir i efterhand.
 
Det går alltså idag plocka in en hund i Sverige från Europa utan nån slags karantän?

(ja, tydligen - googlar jag fram själv...)
 
Nu är det länge sedan jag körde till Tjeckien men värsta trafikanterna jag upplevde var svenskarna, i Sverige.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp