Bila genom Europa med hund - bestämmelser?

MiniLi

Trådstartare
I sommar ska vi bila till Italien med tre hundar och jag tänkte att det nog är dags att ta reda på alla regler och bestämmelser som gäller.
Det är inte riktigt bestämt vilken väg vi ska åka men jag gissar att det blir sverige-danmark-tyskland-österrike-italien.
Kan ju dock vara bra att hålla koll även på omgivande länder ifall man får för sig att ändra resväg eller göra en avstickare.

Jag vet ju hur jag tar reda på vad som gäller för sveriges del, så vi får komma hem igen. Men de andra länderna?
Någon som kanske har länk till aktuella myndighetssidor/regler?

Hundarna är rabiesvaccinerade och har pass.
Men hur ofta kräver vardera land omvaccination? Kan man gå efter tillverkarens rekommendation (3 år) eller ska det göras tätare? Och är det något av länderna som kräver blodprov?
Andra vaccinationer eller avmaskningar? Intyg?

Sv: Bila genom Europa med hund - bestämmelser?

Nej det räcker med rabies och pass. Däremot måste du vara medveten om att i utsätter dina hundar för risker att smittas med olika infektionssjukdomar som till exempel hjärtmask, leishmania, babesia, leptospira etc. Sjukdomar som vissa är obotbara (leishmania) och många kan leda till döden.
Jag rekommenderar ingen att ta med sina hundar söder om Österrike om de inte måste och de flesta veterinärer håller med.

Vill du ändå åka så är fästingskydd A och O. Då är det antingen Exspot varannan (!) vecka eller Scalibor som gäller då endast dessa preparat även skyddar en del mot sandmyggor (som överför leishmania). Du bör även undvika att släppa ut hundarna under skymning då myggorna är som mest aktiva.
Mot hjärtmask ska du använda till exempel Milbemax avmaskning innan du åker samt vid hemkomst igen.
Rekommenderar även en vaccinering mot leptospira, även om de stammar man vaccinerar mot inte är så vanliga i Europa längre.

Ingen närkontakt med gatuhundar heller då det finns en sexuellt överförbar tumör, sk sticker sarkom i de sydligare delarna av europa.

Tack för info!

Så- fästingskydd, hjärtmask och leptospira samt hålla sig borta från gatuhundar. Skriver upp på listan..

Glömde; Ska hundarna bada då är det bäst att undvika stående vattendrag som sjöar, dammar, träsk då det är där leptospiran trivs. Floder och hav är dock okej!

Värt att veta är även att kolla upp om eventuellt koppeltvång och munkorgstvång i de städer och platser ni tänkt åka till! I Danmark är det ofta koppeltvång på många turistorter samt även stränder med hundförbud. I Tyskland kan det vara koppeltvång på vissa platser och där finns det speciella hundstränder där hundar är tillåtna.
Tror att hundar måste ha munkorg om de åker kommunalt i Wien till exempel, men vet ej om det efterlevs. I alla fall lite grejer att tänka på.

När jag var yngre bilade vi mycket med familjens hund i danmark och tyskland och i princip var det aldrig några som helst problem :)

HUr är det att ta med hunden till Schweiz? Riskfyllt eller ok? Med tanke på leptospira etc. men också helt praktiskt. Vet att de har strikt djuskydd men faller nog inte i kategorin djurplågare ;) tänkte mest på om det är lika obekymrat ok med medföljande hund som i ex. tyskland och frankrike?

En del gränsvakter kan vara griniga o inte acceptera rabiesvaccinationer som är äldre än 1 år trots att landet i sig gör det.
Förhoppningsvis har det blivit bättre på senare år.

Har fått veta att tyskland kräver omvacc inom ett år så det kommer vi fixa!

Stämmer inte! Reser med hund flera gånger om året (flyg) och har du vaccinerat med Nobivac Rabies krävs en omvaccination efter 3 år men är hunden vaccinerad med Rabisin gäller 1 år. De får efter tillverkarens rekommendationer.

Dessutom är det öppna gränser inom EU så det är inga gränskontroller längre mer än på flygplatsen där man måste gå på rött istället för grönt om man har hunden med sig.

Vad som gäller för Schweiz vet jag inte då de inte är med i EU men att ta med sig hund ska inte vara något problem. När min moster åker till Schweiz på skidsemester har de aldrig haft problem med deras två hundar storlek stor.
Däremot är det värt att kolla upp vad som gäller för så kallade kamphundar i de länder man ska till om man har en sådan hund. Rottweiler faller i många fall också under den kategorien.
I vissa fall är införsel av sådana hundar redan förbjuden.

Konstigt, några av min FB-vänner säger att de har erfarenhet av kinkiga tyska gränsvakter som kräver omvacc inom 1 år. Och man vill ju liksom inte chansa :crazy:

Hundarna som ska med är en ridgeback, en aussie och en tollare. Borde inte räknas som kamphundar ;)

Konstigt, några av min FB-vänner säger att de har erfarenhet av kinkiga tyska gränsvakter som kräver omvacc inom 1 år. Och man vill ju liksom inte chansa :crazy:

Hundarna som ska med är en ridgeback, en aussie och en tollare. Borde inte räknas som kamphundar ;)
ridgebacken är så stor att du kan beordras låta den bära munkorg.

Har också hört att en del länder t.ex. Frankrike kräver att man vaccinerar med Rabisin och inte godkänner Nobivac Rabies.

Tror du? Det finns ju ridgebackar i alla de länder vi ska igenom/till och jag har aldrig hört att de måste ha munkorg.. Men då kanske man ska ha en med sig ifall att?

Jeps - What? Oj det här måste vi verkligen kolla ordentligt.

jag svarade aldrig på det på fb men brorsan bor i Tyskland och hade fram tills för två år sedan en stor RR-hane som han pendlade rätt flitigt med mellan Sverige och Tyskland och hade aldrig några problem me gränsbevakningen och då har vi uteslutande kört med nobivac så det verkar ju vara lite olika det där med vad man har för erfarenheter.

Det låter som om man bör köra en extra vacc bara för att vara på dem säkra sidan. Vill inte behöva vända hem liksom..

Jag vet inte själv, men vi har djurägare som kräver att deras hundar vaccineras med Rabisin då en del länder kräver det. Kan ju vara så att det är nitiska gränsvakter mer än egentliga regler. Men vi håller Rabisin hemma bara pga av detta.

Jag vet inte själv, men vi har djurägare som kräver att deras hundar vaccineras med Rabisin då en del länder kräver det. Kan ju vara så att det är nitiska gränsvakter mer än egentliga regler. Men vi håller Rabisin hemma bara pga av detta.

Om man börjat med Nobivac, kan man då bara gå över till Rabisin vid nästa vaccinering?

Har också hört att en del länder t.ex. Frankrike kräver att man vaccinerar med Rabisin och inte godkänner Nobivac Rabies.
Det får de inte, här är det EU-regler som gäller. Veterinären skriver in den giltighetstid som anges för vaccinet i det land där hunden vaccineras o detta är vad som gäller.
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har lite tankar kring att ta med hunden på lite resor till norge för fjällvandring och dyl. Har suttit och läst på lite kring vad...
Svar
9
· Visningar
1 300
Senast: canine
·
Övr. Hund Om en utlänning besöker Sverige och tar hunden med sig, vilka regler är det som gäller? Är det samma regler för alla EU-länder? Hur är...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Magiana
·
Övr. Hund Fick en fråga av en vän vad som gäller om hon ska resa med sin hund. Tanken är att hon skall resa från Sverige - Finland - Norge -...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: QuickStar
·
Övr. Hund hjälp! Jag ska bila med mina hundar till italien och jag undrar om det är någon som vet vad tyskland, österriket och italien har för...
Svar
16
· Visningar
1 767
Senast: Dottla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka