Bil till mig, hjälp?

Ja alltså det kan du få undersöka själv ;) (Eller så kan jag försöka komma ihåg att kolla på det imorgon!) Åtminstone så bör jag leta fram papperet som säger att jag är godkänd handledare :p
Känns bra att jag stavade som om jag vore onykter. Svårt att se på film och skriva på telefonen samtidigt.
Jo, man gör det via internet om man har bankid. Kostar 60kr eller liknande - så inga stora summor direkt.
 
Apropå Opel så har vi en Astra -07. En trevlig bil, de få verkstadsbesök vi haft har varit rätt billiga. Vi har en hundbur som är måttad efter bagaget som du kan få köpa om du vill ;)
Tror Astran är för liten i bagaget om jag inte minns fel tyvärr. Men tack ändå ;)
 
Alltså, jag VET att volvo är bra bilar och sådär men jag kan för mitt liv inte tycka om dem och jag tycker faktiskt man får ganska lite bil för pengarna (aka dyra i andra/tredje hand) men det kan vara åren av alfa som talar här.
@Milosari Tack ;) Kommer ju ta ett tag dock - men innan december ska jag fan ha klarat det!
 
Vi får plats med en schäfer (och tidigare en schäfer + en pointer i samma bur, båda kunde utan bekymmer ligga ner), större än många Volvos faktiskt. Så jag har svårt att tänka mig att den är för liten för en doberman ;)
 
Vi får plats med en schäfer (och tidigare en schäfer + en pointer i samma bur, båda kunde utan bekymmer ligga ner), större än många Volvos faktiskt. Så jag har svårt att tänka mig att den är för liten för en doberman ;)
Hah, nä då är det ju inte för litet - har mest tyckt att de ser ganska små ut utifrån.
 
Känns bra att jag stavade som om jag vore onykter. Svårt att se på film och skriva på telefonen samtidigt.
Jo, man gör det via internet om man har bankid. Kostar 60kr eller liknande - så inga stora summor direkt.

Är det handledare eller elev som ska fixa det?
Och du, jag förstod dig iaf :)
 
Alltså, jag VET att volvo är bra bilar och sådär men jag kan för mitt liv inte tycka om dem och jag tycker faktiskt man får ganska lite bil för pengarna (aka dyra i andra/tredje hand) men det kan vara åren av alfa som talar här.
@Milosari Tack ;) Kommer ju ta ett tag dock - men innan december ska jag fan ha klarat det!

Ja det är nog alfaåren för jag kommer få väldigt lite pengar för bilen den dagen jag säljer. Min är värd max 15 000… Och betydligt skönare att köra längre sträckor i än exets ford focus. En annan bil som är skön att köra och har stort bagage är ju VW passat men om de är värda pengarna får någon annan svara på.
 
Jag håller på att ta körkort & planerar att ha det klar till senhösten. Med körkortet tänkte jag även skaffa en bil, för annars känns det ganska meningslöst med körkort, men jag vet inte vad jag skall ha för något. Jag är uppvuxen med Alfa Romeo och hade gärna haft en men inser att de inte passar mina behov.
Jag behöver:
*Stort bagage (ska få plats dubbelbur till dobermann)
*dragkrok (i fall jag behöver dra hästen)
*ingen pyttemotor
*vanligt bilmärke, vill ha lätt att få tag på resevdelar/billig att fixa.
*bra åkkomfort
*Max 30.000

Jag har tittat på Opel Vectra (04 o framåt, de har större bagage än de gamla), någon som har en sådan? Tänkte främst på turbo varianten. Vad tkr ni om dem?
Andra förslag? Vilken bil har jag missat liksom?

Jag kommer inte titta på Volvo eller Ford.
Jag har en 2,2 liters Vectra från 06 som jag älskar! Får dra 1500. Dock ska man akta sig för modellen med mekanisk brönslepump, den är bilens svaga punkt - och äckeldyr!

Går bra, fin körkänsla. Skulle ha bytt den för minst två år sen, men har kvar den pga att jag gillar den så mycket :)
 
Ska du använda dig av draget ofta, så rekommenderar jag helt klart diesel. Det är tuffa starka motorer som orkar på ett annat sätt. Är du ute efter lite mer inspirerad körning finns det med turbo också. :D Väljer du en diesel ska du bara se till att det är av en nyare modell (har för mig runt -07 och framåt), annars åker du på häftig skatt då de äldre inte är miljödiesel.

I övrigt, håll dig borta från gamla 945 och liknande. De går i en evighet men krocksäkerheten har utvecklats något enormt sedan de tillverkades. Kan du tänka dig att laga själv eller be någon vän att göra det på bekostnad av en stämpel i serviceboken (sänker andrahandsvärdet om det saknas men kanske inte spelar någon roll om budgeten är 30k), så finns det relativt billiga delar till de flesta märken.

Personligen skulle jag hålla mig borta från alla franska märken över lag. De är helt enkelt inte byggda för vårt klimat och får ofta (och dyra) problem fort.

Med tanke på den nya lagen som ska motverka s.k. bilmålvakter så se till att bilen inte är skuldsatt om du köper begagnat, annars kan du bli av med den direkt.

Saab finns det gott om, det är stora trygga bilar med gott om reservdelar till bra pris. De flesta har lite större motorer och mycket extra utrustning till inget extra på prislappen. Andra varianter är Ford Mondeo, nyare Skoda (byggs på samma platta som bland annat Auid, håll dig dock borta från lite äldre modeller!), VW Passat är riktigt trevlig också.
 
Det finns ju många bra bilar, BMW, Audi, Saab, Mercedes.
Jag har en Saab 9-3 sportkombi som jag är helt galet nöjd med, skulle bytt den för länge sen men det blir inte av för den är så himla bra :)
Fungerar utmärkt att dra hästtransport med och stor dubbelbur får plats i skuffen.
Tidigare åkte jag Audi och BMW och var otroligt nöjd med dem med.
 
Ska du använda dig av draget ofta, så rekommenderar jag helt klart diesel. Det är tuffa starka motorer som orkar på ett annat sätt. Är du ute efter lite mer inspirerad körning finns det med turbo också. :D Väljer du en diesel ska du bara se till att det är av en nyare modell (har för mig runt -07 och framåt), annars åker du på häftig skatt då de äldre inte är miljödiesel.

I övrigt, håll dig borta från gamla 945 och liknande. De går i en evighet men krocksäkerheten har utvecklats något enormt sedan de tillverkades. Kan du tänka dig att laga själv eller be någon vän att göra det på bekostnad av en stämpel i serviceboken (sänker andrahandsvärdet om det saknas men kanske inte spelar någon roll om budgeten är 30k), så finns det relativt billiga delar till de flesta märken.

Personligen skulle jag hålla mig borta från alla franska märken över lag. De är helt enkelt inte byggda för vårt klimat och får ofta (och dyra) problem fort.

Med tanke på den nya lagen som ska motverka s.k. bilmålvakter så se till att bilen inte är skuldsatt om du köper begagnat, annars kan du bli av med den direkt.

Saab finns det gott om, det är stora trygga bilar med gott om reservdelar till bra pris. De flesta har lite större motorer och mycket extra utrustning till inget extra på prislappen. Andra varianter är Ford Mondeo, nyare Skoda (byggs på samma platta som bland annat Auid, håll dig dock borta från lite äldre modeller!), VW Passat är riktigt trevlig också.

Nej, kommer nog inte dra så ofta men det är ju kul att kunna åka iväg om man är sugen sas. Vi har liksom både tränare och ridhus på gården så det blir ju mer "nöjesåkning" med släp i så fall.

Är ganska händig själv och pappsen är ju gammal båtmaskinist så om det behövs klarar vi av att byta det mesta - men vi har även ett par bra mekaniker i närheten som är "billiga" och bra så det kommer nog bli det mer bekväma tänket.

Hur är det att få tag på reservdelar till Saab?
Avskyr Ford, har åkt mkt med dem och jag står inte ut. Jag kan inte sätta fingret på vad det är, men en sådan blir det inte i alla fall :)
Skoda hade jag glömt bort.

tack för tips
 
Det finns ju många bra bilar, BMW, Audi, Saab, Mercedes.
Jag har en Saab 9-3 sportkombi som jag är helt galet nöjd med, skulle bytt den för länge sen men det blir inte av för den är så himla bra :)
Fungerar utmärkt att dra hästtransport med och stor dubbelbur får plats i skuffen.
Tidigare åkte jag Audi och BMW och var otroligt nöjd med dem med.
Hur är det med reservdelar och så till Saab? De tillverkas väl inte längre?
 
Saab har en massa tråkiga lösningar som gör det dyrt att serva och reparera. Många modeller måste man m e m riva hela instrumentpanelen och/eller lyfta ut motorn för relativt enkla ingrepp. Vet jag av erfarenhet (Saab-ägare och hört alla mekaniker som svär över märket).

Vid några fall har materialet kostat några hundralappar men tagit två dagar att få dit. Hög prislapp.
 
Saab har en massa tråkiga lösningar som gör det dyrt att serva och reparera. Många modeller måste man m e m riva hela instrumentpanelen och/eller lyfta ut motorn för relativt enkla ingrepp. Vet jag av erfarenhet (Saab-ägare och hört alla mekaniker som svär över märket).

Vid några fall har materialet kostat några hundralappar men tagit två dagar att få dit. Hög prislapp.

Va? Vilka saabmodeller gäller det? 9-3an både äldre och 'nyare' modeller är ju kända för att vara lättmeckade och har dessutom ofta löjligt billiga reservdelar.
Det som behövts servas och repareras på vår(a) har vi nästan uteslutande gjort själva och när vi lämnat in har det aldrig dragit iväg i arbetskostnad på någon av saabarna vi haft genom åren.
 
Våra tre verkstäder svär över i princip alla på vägarna förekommande Saab-modeller. På det sättet särbehandlar de ingen (Saab)
 

Liknande trådar

Äldre Jag står inför ett bilköp i höst och tycker att jag har lite ont om idéer. Jag letar efter en större bil, stor nog för att kunna ha...
2
Svar
21
· Visningar
3 149
Senast: glittra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp