Ska du använda dig av draget ofta, så rekommenderar jag helt klart diesel. Det är tuffa starka motorer som orkar på ett annat sätt. Är du ute efter lite mer inspirerad körning finns det med turbo också.
Väljer du en diesel ska du bara se till att det är av en nyare modell (har för mig runt -07 och framåt), annars åker du på häftig skatt då de äldre inte är miljödiesel.
I övrigt, håll dig borta från gamla 945 och liknande. De går i en evighet men krocksäkerheten har utvecklats något enormt sedan de tillverkades. Kan du tänka dig att laga själv eller be någon vän att göra det på bekostnad av en stämpel i serviceboken (sänker andrahandsvärdet om det saknas men kanske inte spelar någon roll om budgeten är 30k), så finns det relativt billiga delar till de flesta märken.
Personligen skulle jag hålla mig borta från alla franska märken över lag. De är helt enkelt inte byggda för vårt klimat och får ofta (och dyra) problem fort.
Med tanke på den nya lagen som ska motverka s.k. bilmålvakter så se till att bilen inte är skuldsatt om du köper begagnat, annars kan du bli av med den direkt.
Saab finns det gott om, det är stora trygga bilar med gott om reservdelar till bra pris. De flesta har lite större motorer och mycket extra utrustning till inget extra på prislappen. Andra varianter är Ford Mondeo, nyare Skoda (byggs på samma platta som bland annat Auid, håll dig dock borta från lite äldre modeller!), VW Passat är riktigt trevlig också.