Bil på landet?

Hur är väghållningen (året runt)? Om den inte är perfekt röstar jag för fyrhjulsdrift och hög markfrigång. Fast driftsnålt blir det inte.
Nej, väghållningen är inte perfekt. Är inte ens de nyare bilarna med fyrhjulsdrift hyfsat driftsnåla?

Det där med grus i hjulen: Kan det ha att göra med hur jag kör? :o För det har hänt i flera olika bilar jag kört... Kör fort, ibland jättefort :)

På mina föräldrars förra bil en V50, blev de så där lite då och då, har aldrig varit med om de på någon annan bil och de verkade inte spela någon roll vem som körde, hemskt lät de i alla fall!

Nej, väghållningen är inte perfekt. Är inte ens de nyare bilarna med fyrhjulsdrift hyfsat driftsnåla?

Tyvärr verkar det inte så, det verkar vara antingen eller, driftsnål eller fyrhjulsdrift.

Det där med grus i hjulen: Kan det ha att göra med hur jag kör? :o För det har hänt i flera olika bilar jag kört... Kör fort, ibland jättefort :)
Nä det kan jag inte tänka mig.:o:angel: Köra fort är kul och maken är snäppet värre än mig.

Grusvägar ska man köra lite försiktigt på annars blir de förstörda. Vet inte vem som underhåller vägen, men enskilda vägar blir ofta en källa till osämja på landet. Kan vara bra att ha koll på ;)

Jag har visserligen bara ett par hundra meter grusväg hem och åker någon mil för att ta mig till och från universitet/jobb men jobbar konstiga tider så det är sällan det är plogat när jag ska hem från jobbet. I vintras var det flera gånger jag knappt tog mig hem med tvåhjulsdrivet trots superbra dubbdäck.
Behöver kunna dra två hästar men kör oftast bara en så vill ha en bil som klarar av det men absolut inte är större än nödvändigt eftersom den också måste gå att parkera i ett trångt parkeringshus. Har snöat in på att jag vill ha en VW Tiguan nu när jag letar bil eftersom jag tror att den kommer uppfylla alla mina krav och dessutom känns förhållandevis liten och smidig. Dock är bagageutrymmet nog i minsta laget om man vill göra längre resor men får väl skaffa en takbox.

Tittat lite på BMW X3 också men åtminstone den jag provkörde var lite för traktorliknande för min smak. Provkört en Ford Kuga och en Skoda Yeti också men jag vill gärna ha lite större marginaler på dragvikten samt att den första har jag hört många som har problem med och den andra är hiskeligt ful.

Vi har ca 3 km grusväg till vårt hus, vägen plogas rätt bra men kan bitvis bli väldigt isig. Vi valde att ha fyrhjulsdrift (och dubbdäck vintertid) på våra vardagsbilar, en Passat och en Tiguan. Markfrigången har inte varit någon deal breaker hitintills, men då vägen är backig känns det bra att ha ordentligt fäste.

Enda bilen vi har märkt att grus "fastnar i hjulen" på är defendern som har riktigt grova däck, där kilar sig stenar fast i mönstret på däcken och slungas upp ihjulhuset vilket kan smälla till ordentligt.

Förlåt om jag kapar tråden lite, men vi funderar på att köpa en Skoda superb just för utrymmet, har två bakåtvända barnstolar och behöver plats för barnvagn m.m.
Men nu när jag läste den här tråden blev jag lite fundersam, klarar denna bil grusvägar, snö osv? Då vi ska flytta ut till landet så kan den ju behöva klara att grusvägar blir skräp eller att vägen inte alltid är plogad.

Ja.

Vi bor på landet och Skodan har tagit sig fram överallt, även på icke nyplogade vägar.

Jag hade en Volvo V50 som var hopplös med att få grus i hjulen. S80:n fick också ibland men inte lika ofta. Jag kör också fort och jättefort.

Vilken bil ska jag ha? Bor på landet med grusvägar runt gården och åker ca 2 km grusväg för att komma ut på landsväg. Åker till arbetet t o r ca 9 mil/dag med backiga (mestadels asfalterade) vägar. Har under en period haft hyrbil som larmade hela tiden pga trycket i däcken (fast det bara berodde på att vägen var gropig.)
Vill kunna dra transport vid enstaka tillfällen. Och vågar jag skaffa en diesel? Finns det någon bil som inte får in en massa grus i hjulen?
I och med att jag åker rätt långt/dag vill jag såklart ha en driftsnål bil. Vad ska jag köpa???
Kort svar på en av frågorna.

Jag har haft körkort och egen bil sedan 1977. Bott på landet merparten av tiden. Kört många mil på grusväg och kör ett par tusen mil om året - minst.

Jag har ALRIG någonsin under alla dessa år med en mängd olika bilar varit med om "grus i hulen". Inte på mina bilar, inte på familjernas bilar. Vet inte ens vad det betyuder??

Så jag undrar, vad det är :confused:

4-hjulsdrift så är det bara ut och åka
vi har en S80 och en XC70 diesel bägge två med 4-hjulsdrift
Förenklar livet om man som vi bor har en ganska brant backe på väg hem och en brant backe på väg till jobbet

Att köra "jättefort" låter inte direkt klokt av flera anledningar, så det kan ju vara en bra idé att sänka hastigheten både av säkerhetsskäl och för att se om det påverkar hjulen.

Grusvägar ska man köra lite försiktigt på annars blir de förstörda. Vet inte vem som underhåller vägen, men enskilda vägar blir ofta en källa till osämja på landet. Kan vara bra att ha koll på ;)
Det är min och ett par grannars väg. De kör också som biltjuvar. Vi underhåller gemensamt, mestadels lejer vi bort det.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 657
Senast: Skjøldur
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 249
Senast: aiquen
·
Fordon Har en Audi A4 -09 som jag älskar! Den har allt och mer därtill, skön att köra, säker på vägen, och drar väldigt lite. Kanonbra... 2
Svar
20
· Visningar
2 116
Äldre ...bara för att få automat? Jag köpte "ny" bil i höstas inför hunden. Kör dagligen via hunddagis till jobbet vilket innebär en väg med... 2
Svar
22
· Visningar
1 568
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka