Bil på landet?

Kort svar på en av frågorna.

Jag har haft körkort och egen bil sedan 1977. Bott på landet merparten av tiden. Kört många mil på grusväg och kör ett par tusen mil om året - minst.

Jag har ALRIG någonsin under alla dessa år med en mängd olika bilar varit med om "grus i hulen". Inte på mina bilar, inte på familjernas bilar. Vet inte ens vad det betyuder??

Så jag undrar, vad det är :confused:
Ja, det kommer alltså in grus. Via fälgarna. Och då låter det som om bilen håller på att gå sönder. Det är inget vanligt skrammel utan ett öronbedövande ljud.

Har blivit nyfiken på Skoda Kodiak och kanske ännu hellre lillebrodern Karoq. Har ju fått goda recensioner (eller vad man säger) i biltester. Är det någon som har egna erfarenheter?

Jag har bott på landet i stort sett hela mitt liv och i min familj har vi nog aldrig ens tänkt på att det skulle innebära att vi skulle behöva ha några särskilda bilar. Vi köper bilar vi gillar, helt enkelt! Kör mycket på grusväg (gärna rätt snabbt) och har heller aldrig haft problem med grus i hjulen (och jag har faktiskt aldrig kört någon SUV). Just nu har jag en Citroen C3. Min syster har en likadan. Hos mamma och pappa finns ett par peugeoter av olika storlek och en gigantisk citroen XM. Alla funkar utmärkt att köra på landet. Och i stan. Och var som helst. Utom kanske på gärden och så, men det har jag inget större behov av.

Köp en bil du tycker är bra och snygg, typ :)

Jag får grus i hjulen emellanåt, riktigt obehagligt! Ofta händer det när jag kör på riktigt dåliga grusvägar med typ bergkross. Det ger samma känsla i bilen som när man fått massa snö i fälgarna som sedan frusit. Första gången trodde jag bilen var helt paj :p

Jag har varit med om grus i hjulen en gång. Det lät verkligen hemskt! Det hände i stadsmiljö och inte vid körning på grusväg.

Varför kör ni snabbt på grusvägar för? Och vad menas med snabbt? Att ni bryter mot lagen?
Tja, tillräckligt snabbt för att komma upp för backarna. Jag har aldrig kollat exakt hastighet men i och med att det är en grusväg på kuperad mark så går det inte att åka hur snabbt som helst. Om jag kommer ihåg imorgon så ska jag slänga ett getöga på hastighetsmätaren för din skull :)

Tja, tillräckligt snabbt för att komma upp för backarna. Jag har aldrig kollat exakt hastighet men i och med att det är en grusväg på kuperad mark så går det inte att åka hur snabbt som helst. Om jag kommer ihåg imorgon så ska jag slänga ett getöga på hastighetsmätaren för din skull :)

Är det bara att ta sig upp för en backe så ser jag inte att det behöver vara speciellt fort. När man dock säger att man kör väldigt snabbt och att man kör som en biltjuv så antar iaf jag att man kör jäkligt vårdslöst och inte bryr sig om att man kan orsaka onödiga olyckor.
Och nej, håller du dig inom hastighetsgränserna så är det ju fritt fram att köra på så det behöver jag inte veta.

Är det bara att ta sig upp för en backe så ser jag inte att det behöver vara speciellt fort. När man dock säger att man kör väldigt snabbt och att man kör som en biltjuv så antar iaf jag att man kör jäkligt vårdslöst och inte bryr sig om att man kan orsaka onödiga olyckor.
Och nej, håller du dig inom hastighetsgränserna så är det ju fritt fram att köra på så det behöver jag inte veta.
Jo, men jag och vi kör snabbt och som biltjuvar för att vara på grusväg. (Men jag gillar att köra snabbt annars också.)
Det var intressant förresten: Det är som sagt vår väg och såvitt jag vet finns ingen hastighetsgräns.
Men nu ska jag inte tugga mer om saker som inte hör till ämnet.

Jo, men jag och vi kör snabbt och som biltjuvar för att vara på grusväg. (Men jag gillar att köra snabbt annars också.)
Det var intressant förresten: Det är som sagt vår väg och såvitt jag vet finns ingen hastighetsgräns.
Men nu ska jag inte tugga mer om saker som inte hör till ämnet.

Om ingen hastighet anges så är det väl max 70 som gäller?
Och ja det var intressant, egen väg eller inte, får andra vistas på den och det inte är inhägnat område/viltstängsel så tycker iaf inte jag att man ska köra annorlunda än andra vägar.
Ja det blev ot. Men men.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 657
Senast: Skjøldur
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 249
Senast: aiquen
·
Fordon Har en Audi A4 -09 som jag älskar! Den har allt och mer därtill, skön att köra, säker på vägen, och drar väldigt lite. Kanonbra... 2
Svar
20
· Visningar
2 116
Äldre ...bara för att få automat? Jag köpte "ny" bil i höstas inför hunden. Kör dagligen via hunddagis till jobbet vilket innebär en väg med... 2
Svar
22
· Visningar
1 568
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka