Bil på landet?

gammalek

Trådstartare
Vilken bil ska jag ha? Bor på landet med grusvägar runt gården och åker ca 2 km grusväg för att komma ut på landsväg. Åker till arbetet t o r ca 9 mil/dag med backiga (mestadels asfalterade) vägar. Har under en period haft hyrbil som larmade hela tiden pga trycket i däcken (fast det bara berodde på att vägen var gropig.)
Vill kunna dra transport vid enstaka tillfällen. Och vågar jag skaffa en diesel? Finns det någon bil som inte får in en massa grus i hjulen?
I och med att jag åker rätt långt/dag vill jag såklart ha en driftsnål bil. Vad ska jag köpa???

Kan rekommendera min Honda CR-V :) . Den drar inte jättelite bensin kanske, men har varit billig att äga hittills på alla andra vis. Det är en 06a som vi har haft i drygt två år nu. Hur märker man att en bil får in grus i hjulen :confused: ?

Jag bor så o hade en äldre modell Honda CR-V i många år, därefter hade jag en äldre BMW 325xi med en V6 under huven, båda fungerade bra, men BMWn hade låg markfrigång, den var dock 4WD. Båda var bensinare som drog under milen utan släp.

Det skramlar och låter så man tror att bilen har gått sönder. Omöjligt att missa. Blir livrädd när det händer.
(Svar på frågan hur man märker att man har grus i hjulen. )

Har du alltid haft SUV? I bilaffären sa de att suvarnas hjul hamnar högre upp jämfört med t ex en sedan. Därför kommer inte gruset in i hjulen.
Nej, det var första SUVen innan dess körde jag SAAB, combicupe, 3 dörrars, gamla karossen o innan dess Peugot combi. BMW var inte suv, men dom gjorde väl tåligare bilar förr?

Hur är väghållningen (året runt)? Om den inte är perfekt röstar jag för fyrhjulsdrift och hög markfrigång. Fast driftsnålt blir det inte.

Vi har en Mitsubishi asx och är jätte nöjda! Diesel och drar ca 0,55-0,65 liter milen på vägar liknande de du beskriver. Får dra omkring 1400 kg på b-kort :)

Det skramlar och låter så man tror att bilen har gått sönder. Omöjligt att missa. Blir livrädd när det händer.
Jag har aldrig varit med om det? Vi bor och kör mycket grusväg, Vi har genom åren haft Volvo, Saab, Audi och caddy och det är bara nuvarande bilen som är crosscountry, de tidigare har varit "vanlig" bilar.

Till frågan, det beror på hur det ser ut där du kör. ;) Jag älskar våran nuvarande xc 60 med fyrhjulsdrift, den kommer fram överallt men nackdelen är att den dricker stora mängder diesel jämfört med vår förra v70. Men vi pendlar inte regelbundet långa sträckor och prioritera att kunna ta sig fram.
Vi tvekade inte en sekund på att köpa diesel eftersom vi ytterst sällan kör i storstäder och valde en relativt ny bil.
Kompisen har en Skoda på leasingavtal som hon är väldigt nöjd med, hon pendlar långa sträckor och mycket grusväg.

Oj. Det har inte jag varit med om heller. Och då har jag kört mycket på grusväg i bilar anpassade helt för stadskörning (Nissan Micra, Toyota Yaris Verso, någon vanlig Peugeot...). Min mors partner bor i veckorna i ett hus dit det bara går grusvägar av varierande kvalitet. Han har haft en något sportigare Audi och har nu en helt vanlig Skoda (Octavia tror jag).

När jag köper bil så är det ett krav att de ska gå att köra på grusväg, för annars kan jag inte ta mig till/från hundtävlingar. Det gör att jag inte köper sänkta bilar av sportigare modell, men alla "normalhöga" ser jag som rimliga alternativ just när det gäller grusvägsbiten.

Kan tillägga att jag även haft en Subaru Impreza som ju är gjord för att vara bra på tuffare vägar. Jag märkte ingen skillnad på hur bra den och de andra bilarna fungerade på grusvägar. Den enda gången jag märkte någon skillnad var när hela Stockholm en gång dränktes i snö och alla körde fast precis överallt. Jag körde nästan slalom mellan alla stillastående SUVar och skuttade fram som om det var torr sommardag. Det var så i 2-3 dagar och det är enda gången de senaste åren jag verkligen känt ett behov av fyrhjulsdrift osv. (Sedan var Subarun roligare än de andra bilarna på små slingriga grusvägar, men det är en helt annan sak)

Jag har också Honda cr-v. Dock diesel. Jag kör mellan 6 och 16 mil varje dag, en del grusväg och en del på små slingriga gropiga vägar på landet. Och en del pendling på motorväg/större väg. Den drar 0,64 med min körning på lite blandade vägar utan släp, 0,95 med fullastat b-kortssläp.

Man måste vara noga med oljebyte, annars kan dieselpartikelfiltret ge upp, sa verkstaden. Så köper du beg diesel, kolla hur tidigare ägare servat.

Köpte den på värsta snöoväderdagen. Det var supertufft att känna hur den bara jobbade på framåt upp för backe med 20-30 cm nysnö och spårigt under. Just känslan av att kör jag försiktigt så kommer jag ALLTID fram är toppen. Körde en Saab 9-5 innan som jag också tyckte var bra att ta sig fram med men den var INGET mot cr-v.

Grus i däcken tror jag aldrig jag råkat ut för, trots att jag levt hela livet på landet med grusvägar.

Förlåt om jag kapar tråden lite, men vi funderar på att köpa en Skoda superb just för utrymmet, har två bakåtvända barnstolar och behöver plats för barnvagn m.m.
Men nu när jag läste den här tråden blev jag lite fundersam, klarar denna bil grusvägar, snö osv? Då vi ska flytta ut till landet så kan den ju behöva klara att grusvägar blir skräp eller att vägen inte alltid är plogad.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 657
Senast: Skjøldur
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 249
Senast: aiquen
·
Fordon Har en Audi A4 -09 som jag älskar! Den har allt och mer därtill, skön att köra, säker på vägen, och drar väldigt lite. Kanonbra... 2
Svar
20
· Visningar
2 116
Äldre ...bara för att få automat? Jag köpte "ny" bil i höstas inför hunden. Kör dagligen via hunddagis till jobbet vilket innebär en väg med... 2
Svar
22
· Visningar
1 568
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka