Bihåleinflammation

Qwuanto

Trådstartare
Min häst har fått bihåleinflammation:( Vi har kollat upp honom hos veterinär idag där tänderna blev ordentligt genomgågna och röntgade, skallen blev oxå röntgad och veterinären hade svårt att se om det var bihåleinflammation eller inte via röntgen.. Men övriga symptom visar på det, så därav diagnosen. Är det någon som har varit med om bihåleinflammation och genomgått behandlingarna? Vad gjorde de och blev Era hästar friska? Vi börjar med en pencillinkur och troligtvis blir det sedan till att borra hål i skallbenet och spola rent. Snälla, dela gärna med er av era erfarenheter, jag känner mig jätteorolig.. Har förstått att det är många som inte blir friska..

Min häst har fått bihåleinflammation:( Vi har kollat upp honom hos veterinär idag där tänderna blev ordentligt genomgågna och röntgade, skallen blev oxå röntgad och veterinären hade svårt att se om det var bihåleinflammation eller inte via röntgen.. Men övriga symptom visar på det, så därav diagnosen. Är det någon som har varit med om bihåleinflammation och genomgått behandlingarna? Vad gjorde de och blev Era hästar friska? Vi börjar med en pencillinkur och troligtvis blir det sedan till att borra hål i skallbenet och spola rent. Snälla, dela gärna med er av era erfarenheter, jag känner mig jätteorolig.. Har förstått att det är många som inte blir friska..

Det är tyvärr ingen rolig prognos som du uppfattat också. Med det inte sagt att det inte kan gå bra, självklart gör det det också, men det är en allvarlig diagnos som sagt i sig, och prognosen är inte alltid hoppfull. Hoppas det går bra för er, jag håller tummarna!

Det är tyvärr ingen rolig prognos som du uppfattat också. Med det inte sagt att det inte kan gå bra, självklart gör det det också, men det är en allvarlig diagnos som sagt i sig, och prognosen är inte alltid hoppfull. Hoppas det går bra för er, jag håller tummarna!

Så jädrans big deal är det faktiskt inte. Visserligen kan man tvingas sätta sond och spola bihålan men det är långt ifrån en dödsdom liksom. Vi spolar en hel del hästar på jobb och i stort sätt alla blir bra, såvidare det inte är bakomliggande orsaker som tumörer eller förträngningar. Så man ska inte ta ut olyckan i förskott :)

Tack för svar! sockerbiten, tycker du att jag borde spola på en gång, är det bara att skjuta på det genom att ge pencillin?QUOTE="Sockerbit, post: 16383807, member: 108618"]Så jädrans big deal är det faktiskt inte. Visserligen kan man tvingas sätta sond och spola bihålan men det är långt ifrån en dödsdom liksom. Vi spolar en hel del hästar på jobb och i stort sätt alla blir bra, såvidare det inte är bakomliggande orsaker som tumörer eller förträngningar. Så man ska inte ta ut olyckan i förskott :)[/QUOTETackjärn[/QUOTE]

Så jädrans big deal är det faktiskt inte. Visserligen kan man tvingas sätta sond och spola bihålan men det är långt ifrån en dödsdom liksom. Vi spolar en hel del hästar på jobb och i stort sätt alla blir bra, såvidare det inte är bakomliggande orsaker som tumörer eller förträngningar. Så man ska inte ta ut olyckan i förskott :)

Det är givetvis inte en dödsdom i sig, det har jag heller inte skrivit. Däremot kan det lätt bli komplicerat. Jag känner flertalet som blivit det och de har inte haft tumörer utan just tandproblem.

Japp, varit med om det och det gick alldeles lysande! Pigg, frisk och inga återfall. Det tog visserligen lång tid innan han blev frisk och krävdes långa antibiotikakurer sanSpolades flera gånger om dagen under en längre tid även efter hemkomst från klinik. Helt frisk efter det! :)
Japp, varit med om det och hästen blev helt återställd. Pigg, frisk och inga återfall. :)

Nu har vi gett honom pencillin i 8 dagar (har en dag kvar). Redan samma dag som vi kom hem från veterinären började han äta med stor aptit (han hade nästan inte ätit något alls, förutom lite gräs på tre dagar innan..) samt febern försvann. Och han slutade helt att snora dag 2. Vi satte igång att skritta honom ute i skogen en stund på dag 5 och då frustade han en del och fick ut en del snor.. Efter den gången har det inte kommit något mer snor alls, trots lätt ridning.. Han är jätte pigg, pälsen glänser som aldrig förr, han har aptit som en häst och snorlös! Dock kommer det lite lite genomskinligt snor, men ur BÅDA näsborrarna och det är inte mer än någon annan häst kan ha när de varit ute i regnet.. Kan vi ha sådan tur att det satt i tänderna och inte så mycket i bihålorna? Veterinären kunde ju faktiskt inte se något på röntgen.. Jag vågar inte hoppas för mycket.. Men lite hoppfull är jag!

Du skriver att ni kanske måste "borra hål i skallbenet o spola rent" ??! Gör man så?? Låter väldigt konstigt tycker jag :confused:

Du skriver att ni kanske måste "borra hål i skallbenet o spola rent" ??! Gör man så?? Låter väldigt konstigt tycker jag :confused:
ja, dessvärre är det så man gör på hästar med bihåleinflammation.. De flesta blir inte bra enbart på penicillin, utan då behöver man åka till klinik och ställa in hästen där under ca en vecka. veterinären gör ett litet hål i skallbenet och spolar sedan ur bihålorna två gånger per dag i ca 5-7 dagar. Detta kan sedan behövas göras om vid flera tillfällen:( Ni får gärna fortsätta hålla tummarna för min häst, för nu har det faktiskt gått nästan 2 månader och snoret har fortfarande inte kommit tillbaka.. kanske tillhörde vi den lilla procenten som faktiskt blev bra på enbart en kur antibiotika? Vågar inte hoppas för mycket ännu dock.. men blir mer hoppfull för varje dag som går:)

Liknande trådar

Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 858
Senast: Skywalker
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
39 803
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 999
Hästvård Greppar lite halmstrån för min fina treåring som har ett urkalkat kotsenben pga trauma. Är det någon här som behandlat urkalkat...
Svar
10
· Visningar
5 241
Senast: Warrick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka