biffig hals!

Eliseeh

Trådstartare
Hejsan, jag skulle behöva lite tips och övningar för att bygga upp min hästs halsmuskler. Såklart siktar man ju på en kraftig och snygg hals, men eftersom jag har ett sto så är den lite tunnare. Det ända tipset jag har hittils är att rida i låg form, men vad har ni för tips :)

Sv: biffig hals!

Jag har bara samma råd jag att rida i så låg form som möjligt. Och det har för mig betytt att jag fått försöka rida damen i lägre form än jag trott att hon skulle gå, just på grund av att hon alltid annars går och springer högnackat och hade världens underhals när hon kom till mig, vilket hon troligen kommer ha igen i sommar när jag kan sätta igång henne igen.

Jag skrittade mkt på lång tygel för att få henne i en låg, avslappnad form, då hon trots sin ålder är en dam med humor, humör och sinnen på helspänn, innan jag började kräva jobb i övrigt. Bara det var ett konststycke i sig. Men när jag väl kom så långt, var halva kampen vunnen.

Rida (som vanligt) hästen i en ändamålsenlig form, rid för tränare! (Om du inte redan gör det, men då borde ju denne redan hjälpa dig med detta?)

En låg form är bra, men också en högre "dressyrform" är väldigt bra för att stärka hästens nackmuskler.

Såhär ser mitt sto ut i nacken ;)

_dsc0063_144099254.jpg

(hoppas nu att bilden fungerar bara..)

KL
alltså, lång och låg är ju en utgångspunkt för att sen kunna börja JOBBA hästen. det bygger i sig inga halsmuskler (och inga övriga muskler att tala om heller för den delen). Lång och låg är en form där ryggen slappnar av, dvs ett utgångsläge att sen kunna börja jobba hästen. Faktum är att halsmuskler är det sista hästen sätter, och det kommer när den jobbar i en stark och bärig form och framför allt orkar bära sig mer från bakbenen.

Din häst har en kort och grov hals det är inte riktigt samma sak som diskuteras tror jag. Exteriören och bla halsansättningen har stor betydelse för hur kraftig hals ett sto får, utöver träningen förstås. :)

Kan hålla med om att den är kort, och grov, men den går säkerligen att få tunn också. Med rejäl banting och ingen träning av överlinjen så .. samtidigt kan man se på bilden att den är tränad, hade den bara vara tjock och grov så hade man inte sett några linjer på halsen, jämför med t.ex;
Bonus.jpg

Så den är ju ändå tränad så att den 'sitter mer åt rätt håll', den har rätt krök på nacken (inte hjorthals)

Håller helt med Mackans inlägg.

Det finns ju helt klart flera ston som har tjock hals, men då spelar ju föräldrarna och rasen ganska stor roll. Min häst har dock mycket fullblod i sig, alltså lång och tunn hals :s

Jo, precis, visst handlar det om anlag, men ofta kan vi 'modifiera' hästarna, kantigt rumpa - rund rumpa - hjorthals - dressyrnacke. Sedan tar det ibland grymt lång tid, men det är bara att vänta ut, för efter mycket träning (och lika mycket foder) så blir det ändringar. Min hannoveraner har tagit måååånga kilo mat och en hel del träning för att blir rund i formen igen. Han var kantig och omusklad och slimmad som en galoppör, nu liknar han en dressyrhäst igen = )

Liknande trådar

Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
629
Senast: Ninnurur
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: Anna-KarinO
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 736
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar