Rätt många gör det är min uppfattning. Och det handlar kanske just om att många inte är så engagerade egentligen utan det står i media att man nu ska bojkotta marabou för Ukrainas skull, så gör man det och känner sig duktig utan någon större reflektion eller faktagranskning. Jag avstår en himla massa varor och varumärken hela tiden av en drös olika skäl eller väljer vissa märken till fördel för andra, det tror jag de flesta gör. Jag upplever dock att denna debatt blir rätt skev och orättvis. Om man inte bojkottar eller argumenterar emot det så blir det lätt att det ses som att man hejar på Ryssland, vilket verkligen inte behöver vara fallet. Jag hade önskat lite mer nyanser och jag tycker det är viktigt att visa på att det inte är ett företag som är ”the bad Guy” utan att det är ett utbrett problem och jag tror att om man bara väljer ut ett företag att det är stor risk att önskad effekt uteblir och inget blir vunnet utan risken är väl att det får negativa konsekvenser på andra plan istället.
Och jag vill mena på att det kanske inte är så att det blir en enda utebliven skattekrona i Ryssland om man genom sin bojkott av ett märke istället köper mer av något annat märke som ger exakt lika mycket pengar i rysk kassa. Jag tycker det är viktigt att detta kommer fram i ljuset. Jag tycker att det är riktigt bra att det visar på komplexitet och problematik med stora livsmedelskoncerner (som jag helst skulle se att det blev färre av). Jag är bara inte lika övertygad som de flesta andra att en bojkott av ett utvalt märke på nationell basis är vägen att gå. Just choklad är ingen vara folk behöver för att överleva eller att det skulle påverka svensk livsmedelsförsörjning, så mår man bättre av att bojkotta så kan man ju göra det, precis som man väljer vilka andra varor man vill köpa i butiken. Jag kan också se att en minskning av försäljning skulle ge en sundare konkurrens på marknaden eftersom marabou har en sån stor marknadsandel, men inser också att det kan innebära färre arbetstillfällen i Sverige på sikt eftersom det är en svensktillverkad produkt. Det jag mest ville få fram är att de val man gör existerar inte i ett vakuum, en bojkott kan ge den effekt man önskar, men den kan också utebli och troligen ger den också en massa andra mer eller mindre önskade effekter.