Sv: Bidrag för ladugård
Man har infört ett särskilt stöd i landsbyggdsprogarmmet för renovering av
timrade ekonomibyggnader, så är lagården timrad så kan ni kanske söka detta bidrag - jag tror att ni måste ha konto hos jordbruksverket dvs vara inne i "vanliga" köret med gårdstöd/eu-bidrag.
Annars så är det ju länstyrelsen som gäller.
Fast på eran beskrivning av byggnaden så ska ni nog överväga att riva ner den och bygga nytt, tänk också på försäkringen gäller normalt inte vid ingrepp på bärande delar.
Att göra i ordning en gammal lagård kan visa sig vara en dyr affär där man får lägga ner massor med tid och möda för att i slutändan få en byggnad som kanske inte alls är lämplig för det som man vill ha den till.
Förmodligen går det fortare att bygga nytt... så det kan vara väl värt att kolla
alla kostnader innan man bestämmer sig för att renovera.
Jag bytte 2 bärlinor hemma i vintras... det gick på 15000.
Men det beror ju på vad ni använder för material, limträ är kanon att kontruera med - det bär jättemycket i förhållande till egenvikt och är i många avseenden "hållbarare" än stål... men det är ju inte gratis.
Det är svårt att hitta bra byggmaterial till gammla lagårdar, idag används ju i princip inte grövre virke än 45x220 (mm) vilket kostar 30-60 kr/m. Ska det göras i tradionell stil så blir det till att använda stockar som man antingen lämnar bort för sågning eller sågar 4-kantiga med motorsåg, virket måste dessutom torkas innan. Annars blir det till att använda limträ, vilket beroende på grovlek m.m. kostar från 200/m upp till väldigt mycket mer. Jag använde 90x415 och det hamnade på över 10 000 lappen för 2 st 12 meterslängder.
Vi hade funderingar på att bygga stall i nedervåningen på vår lagård... men vi lät bli, nu är det istället hötork på övervåningen och förråd, vedbod m.m. på nedervåningen (går inte ens att köra in med traktorn då takhöjden bara är 2,70 på högsta stället).
Och då har vi ändå bytt tak vilket tog en hel sommar och kostade 50 000+ (billigare än så kommer man inte undan), vi har bytt 2 st bärlinor (längsgående balkar) vilket gick på 15 000, vi har byggt hötorken viket gick på 25 000+. Skulle vi ha byggt stall så hade vi varit tvungna att gjuta nytt golv för 30 - 100 000 till att börja med.
För att gör stall av lagården så hade vi i slutändan hamnat på en ½ miljon pengar... arbetstid inte inräknat
.