Jag håller med dig om att biblioteken inte ska bestämma vad som är bra litteratur och inte. Men den folkbildande delen finns ju fortfarande kvar i de allra flesta bibliotekens verksamhet. På ett eller annar sätt.Jag menade ju inte att det endast är låntagarna som bestämmer eller avgör vad biblioteket köper in, men faktum är att det är en ekonomisk fråga och därför finns det sällan utrymme att köpa in böcker som inte blir lästa. Det jag ville säga med att biblioteken inte ska vara bildande är att det inte är meningen att biblioteken ska säga "det här är BRA litteratur, det här är DÅLIG litteratur". Enligt mig är bibliotekens främsta uppgift att främja läsning och det innebär bland annat att tillgängliggöra det låntagarna vill läsa, vilket vanligtvis också är böcker som du kan köpa på vilken bokhandel som helst. I fråga om kvalitet så är det definitivt något som diskuteras på alla bibliotek jag arbetat på; ibland blir slutsatsen att verket i fråga helt enkelt inte håller rätt kvalitet. Självklart ska man kontakta biblioteket om man är missnöjd med utbudet, men speciellt när det kommer till e-böcker kan det vara svårare att påverka utbudet än vad man tror
E-boksutbudet är så skumt. Är mitt uppe i att behöva byta leverantör av eböcker i mitt lilla hörn av biblioteksvärlden och jag är väl inte helt odelat positiv till det. Men jag tror att det kan förenkla gallringsprocessen litegrann.