BH Rush Hour vs BH Zack

pastejja

Trådstartare
Jag vt att jag funderat på de där hingstarna tidigare och jag vet att jag satt upp lite andra bestämmelser för mig i år men om jag nu skulle samla mod och vara en pytteliten smula wild n crazy ;)..
Vad skulle ni säga var den storsta skillnaden på dem? Vilka ston hade ni inte använt dem till? Vem av dem borde lämna den mest attraktiva avkomman?
/U

Sv: BH Rush Hour vs BH Zack

Jag föredrar RH framför Zack alla gånger. Dock gör Rush ett väldigt stort intryck, det är mycket häst från backen så jag skulle inte lägga honom på ett alltför stort sto om jag inte vill ha en jättehäst... Har inte koll på exakt mankhöjd, men han gjorde ett onödigt stort intryck, det är det enda jag håller mot honom. För övrigt massor med utstrålning och en komplett häst med en del nerv. Har ju lämnat många fina avkommor så jag tycker han är ett säkert kort och RHs far blev årets hingst, det lovar gott.
Zack är bättre bak än fram enligt mej, och jag tycker inte han tar för sig med frambenen. Tycker han har ett oharmoniskt framparti helt och hållet, men hans avkommor går väldigt bra så jag kanske får äta upp det. Han gjorde ett mentalt stabilt intryck.

Största skillnaden: RH är mer komplett, saknar svagheter.
Inte använt: Inte tagit ett alltför stort sto med mkt nerv till RH. Hade bara tagit ett sto med mycket rörligt framparti/knän och lång hals till Z.
Lämna mest attraktiv avkomma... den som passar ditt sto bäst! Jag tror inte att den enda är ett säkrare kort än den andra, även om RH är min favorit. De är ju typolika och rör sig helt olika de två så tycke och smak får styra...

Jag föredrar RH framför Zack alla gånger. Dock gör Rush ett väldigt stort intryck, det är mycket häst från backen så jag skulle inte lägga honom på ett alltför stort sto om jag inte vill ha en jättehäst... Har inte koll på exakt mankhöjd, men han gjorde ett onödigt stort intryck, det är det enda jag håller mot honom. För övrigt massor med utstrålning och en komplett häst med en del nerv. Har ju lämnat många fina avkommor så jag tycker han är ett säkert kort och RHs far blev årets hingst, det lovar gott.
Zack är bättre bak än fram enligt mej, och jag tycker inte han tar för sig med frambenen. Tycker han har ett oharmoniskt framparti helt och hållet, men hans avkommor går väldigt bra så jag kanske får äta upp det. Han gjorde ett mentalt stabilt intryck.

Största skillnaden: RH är mer komplett, saknar svagheter.
Inte använt: Inte tagit ett alltför stort sto med mkt nerv till RH. Hade bara tagit ett sto med mycket rörligt framparti/knän och lång hals till Z.
Lämna mest attraktiv avkomma... den som passar ditt sto bäst! Jag tror inte att den enda är ett säkrare kort än den andra, även om RH är min favorit. De är ju typolika och rör sig helt olika de två så tycke och smak får styra...

Intressant att läsa om dina erfarenheter. Båda hingstarna är ju ganska stora, på pappret skiljer det bara 2 cm om jag minns rätt, men det är ju inte alltid som pappret överrensstämmer med hur man upplever det i verkligheten.
I mina ögon verkar båda hingstarna typa sina avkommor väl men de är ju ännu så unga.

Det stoet som jag funderar på att matcha har lite lång rygg, korta ben, bra framparti. Mycket rörlig i alla gångarter med + för traven. Verkar lämna hyfsat snygga avkommor, de 2 som hunnit visas som 3:åringar har fått 8:a på typen. Någon av hingstarna jag ska akta mig för?
Hon är nog högre än de 163 cm hon är stamboksförd och ligger lite + på blup i mkh.
/U

Nej, jag tror att båda skulle passa ditt sto på den beskrivningen av henne... Du får känna i magen vem som känns bäst.
RH hade 2008 lite trassel med dräktigheten, värt att kolla hur det var 2009. Leta på danska sidor efter avkommor och på ridehesten.com finns många bilder om du skriver in hingstens namn. Ju mer man ser desto säkrare känner man sig i sitt beslut...

Personligen är jag väldigt förtjust i blodet hos RH och har använt både honom och hans far tidigare.
Rubin Royal använde vi på ett sto av äldre typ, något lågställd men rätt ihopsatt och med mjuka gångarter. Avkomman är fantastisk i temperamentet, är väldigt mjuk och rörlig, hoppar bra och har super ridbarhet enligt sin ryttare/ägare som har stora framtidsplaner för honom.
Han är stor men inte på något sätt tung (mätte 171 cm på treårstest).

Just eftersom vi var så nöjda med den uppfödningen använde vi sedan RH på dottern till ovanstående sto. Dottern är av bättre typ än modern och rör sig också bättre. Avkomman som är född 08 är något av det vackraste vi fött upp. Hon är av absolut supertyp, mycket ädel, långa ben, absolut korrekt i benställ men också ganska stor om man med stor menar hög (mäter kring 164 -165 cm idag). Hon rör sig riktigt bra med tre jämna gångarter utan att kanske vara det allra bästa vi sett gångartsmässigt d v s jag tror inte hon kommer kamma hem någon 10:a på treårstestet men väl 8:or och kanske någon 9:a

Jag kan konstatera bara på våra uppfödningar med detta blodet att dessa blodslinjer typar fantastiskt - någonting jag tycker mig ha sett tydligt när jag gjorde massa efterforskningar för att våga mig på att använda Rubin Royal 2005 så har Du ett sto med gång och rörlighet men behöver förädla och typa till så skulle åtminstone inte jag tveka en sekund..:)

Jag har starka planer på att använda RH i år igen men är fortfarande lite sådär i valet och kvalet om jag istället skulle åka till Danmark för att använda Romanow istället.

Jag vet att man bara seminerar med RH på Gränsbo i år. När vi använde honom tidigare hade vi inga problem att få dräktigt och då var det på TAI.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring

Hästrelaterat

Tillbaka