Bevis för att dammigt/mögligt hö är skadligt??

Centaur

Trådstartare
Det behöver jag. t.ex nån länk till en veterinärartikel eller nåt. Har precis fått 2 tonn hö som är rena skiten och vill reklamera det. Jag vill inte att mina hästar ska få astma... :crazy:
 
Att bevisa för leverantören att mögligt/dammigt hö är farligt är nog inte rätt väg, se istället till att få ett utlåtande om att höet är otjänligt antingen från din veterinär eller genom att skicka in ett foderprov för hygienisk bedömning.
PL
 
Hur snabbt tar hästarna skada? Hur farligt är det om dom får detta höet, som inte ens är lämpligt som strö, i morgon och en dag till kanske? Givetvis vattnad!!
 
"Om hö eller spannmål inte torkas tillräckligt kan en omfattande mikrobiell tillväxt ske under lagringen. Framför allt är det mögelsvampar som kommit med i samband med skörd och inläggning, till exempel olika Aspergillus- och Penicilliumarter som växer till. De inkluderar flera arter som kan producera mykotoxiner (mögelgifter). Aspergillus fumigatus är en mögelsvamp känd för att kunna orsaka luftvägslidanden hos både människor och djur. Därför är uttalad förekomst av denna svamp särskilt olämplig i foder avsett för hästar. Den totala mögelsporhalten kan också ha betydelse för uppkomst av luftvägsproblem."

Citat från Statens Veterinärmedicinska Anstalt
 
Gör en Hygiensisk analys som P. Lundin sa...det sa vi att vi skulle göra då vi fick skithö en gång..och höleverantören backade...Han kom sedan med BRA hö..
 

Liknande trådar

Samhälle Rent krasst, vilken tidning ska unga läsa? Jag känner ingen som har papperstidning längre. Inte ens mina föräldrar som alltid hade när...
2
Svar
39
· Visningar
1 403
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 585
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 432
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 233
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp