Beviplex, dosering till häst.

Lovisaleonora

Trådstartare
Jag lever i tron att B-vitamin kan hjälpa upp en fällningsdeppig kuse och funderar nu på att prova Beviplex (har tidigare haft Kraffts B-vitamin då jag tycker deras vitamininnehåll ligger högre än andra).

Ni som använder Beviplex till häst, vilken dosering kör ni? J

ag är medveten om att överskott kissas ut, men jag känner inte för att tratta i kamelen mer än nödvändigt - det är roligare att köpa egna skor för pengar... ;)
 
Sv: Beviplex, dosering till häst.

20 ml till 400 kg häst, vid större pållar ökar man och ev kan ökningen ske tidigare beroede på hur hästen upplevs. Men som du skriver, överskottet kissas ut, så det kan bli att kasta pärlor för svinen.
 
Sv: Beviplex, dosering till häst.

Super, tack för hjälpen. Med 435 kg häst blir det en rätt hanterbar kostnad.
 
Sv: Beviplex, dosering till häst.

15 Ml /100kg häst och dag
15 Ml = 1 Msk.
Denna dosering har jag givit en av mina hästar på vet ordination för han blev påverkad av pälsfällning och pälssättning.
När man märker att hästen börjar pigga på sig kan man gå ner till halva dosen. Jag ger alltid 1 msk/100kg i början och när jag märker att min lilla pålla börjar bli normal så drar jag ner till halva dosen detta har funkat på alla mina hästar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Beviplex, dosering till häst.

Jag använde faktiskt Beviplextabletter ett år, och gav lika bra skillnad som BETYDLIGT dyrare flytande B-vitpreparat (som jag häller rakt igenom unghästen nu, hon lär kissa rent B-vitamin snart). Men du skrev inte om du anv flytande eller tabletter och jag har bara dosering för tabletter (som blev så sjukt billigt att det inte var sant)
 
Sv: Beviplex, dosering till häst.

*Lånar knapp*

Beviplex tabletter, VAR finns det att köpa Alexandra? Och hur får du i kusen det? Krossar du tabletterna i maten, eller? Och vad kostar de? Måste man ha recept från veterinär på dem, eller är de receptfria?

Ja, många frågor! :D

Glömde fråga; hur mycket ger du per 100 kg häst?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Beviplex, dosering till häst.

shetland skrev:
*Lånar knapp*

Beviplex tabletter, VAR finns det att köpa Alexandra? Och hur får du i kusen det? Krossar du tabletterna i maten, eller? Och vad kostar de? Måste man ha recept från veterinär på dem, eller är de receptfria?

Ja, många frågor! :D

Glömde fråga; hur mycket ger du per 100 kg häst?

Beviplex köper man på apoteket och det är receptfritt. Det är alltså 'människovitaminer' du köper (man kan spruta hästar med Beviplex.vet men det ska inte förväxlas med att ge människoBeviplextabletter) Jag måste kolla upp ang doseringen dock då jag inte har den i huvudet. Jag tog ett vanligt 'hästbvitamintillskott', kollade vad de angav för dosering och så räknade jag hur många tabletter Beviplex jag behövde ge för att komma upp i samma dos B-vit. Men minns inte antal tabletter på rak arm. Men jag räknade inte per 100 kg, jag räknade om per dos av annat B-vit tillskott.

Valacken åt tabletterna ur handen, men så är han inte riktigt som andra. Den andra hästen så slängde jag tabltterna ihop med havren i krubban och den tredje fick jag blöta upp dem med betforn för att hon skulle äta dem. Men inte svårare att ge tabletter i maten än att hälla flytande på maten. Men kan säkert krossa dem och ge om man vill.

Det jag använde var Beviplex Forte.

100 st tabletter kostar typ 70 kr, 250 stycken kostar typ strax över 100 kr.

Har ingen tablettangivelse på dne här datorn, hoppas det ligger på andra, annars får du räkna om själv till tabletter.
 
Sv: Beviplex, dosering till häst.

Okej, jag fattar! Ska kolla upp detta under veckan.

Tack! :bow:
 
Sv: Beviplex, dosering till häst.

Våran vet sa 5 ml per 100 kg kroppsvikt, mer skulle man inte behöva ge eftersom hästen själv producerar B-vitamin samt tillgång till den även i foder. Att ge mer skadar visserligen inte, men ger ett överskott som hästen inte har ett behov av och gör sig av med utan någon verkan alls mer än i plånboken. :D
 
Sv: Beviplex, dosering till häst.

Boj skrev:
Våran vet sa 5 ml per 100 kg kroppsvikt, mer skulle man inte behöva ge eftersom hästen själv producerar B-vitamin samt tillgång till den även i foder. Att ge mer skadar visserligen inte, men ger ett överskott som hästen inte har ett behov av och gör sig av med utan någon verkan alls mer än i plånboken. :D

Det kanske beror också på hur påverkade dom blir av tex fällningen. Jag ger i msk/100kg i 1-2 veckor(tills hästen blir "normal") och sedan drar jag ner till halv dos resten av flaskan. Frågade på apoteket också ang dosering... dom ringde till någon... vet ej vem... men jag fick svaret 15ml/100kg även där. Om man räknar efter behovet för underhåll så är det 6-8mg/100kg kropsvikt av B1 och 4-5mg/100kg kroppsvikt av B2. Beviplex innehåller 0,5mg B1/ml och 0,7mg B2/ml....
 
Sv: Beviplex, dosering till häst.

Det kanske beror också på hur påverkade dom blir av tex fällningen.

Hmmm ja, fäller gör de när detta sätter fart. cm tjocka pälsar på islandshäst tar ett tag att fälla. :angel: Annars har jag tillämpat Beviplex på häst med knäledsupphakning, här var dosen mellan 10-15 ml per 100 kg kroppsvikt och dygn.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ridit en häst i dryga halvåret nu. Inte vilken häst som helst, utan världens vackraste, peppigaste och mest mångsidiga bästa vän. En...
Svar
18
· Visningar
3 508
Senast: Lyrisk
·
I
Hästmänniskan Jag var ute efter att köpa en häst. Tog ju då hem hästen INTE RIDBAR men den hade varit inriden 8 månader tidigare. Men när den kom...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 861
Senast: Bartley
·
U
Hästmänniskan Skulle du låta sambon sköta sitt och lämna dej utanför? Din sambo driver ett inackorderingstall är jordbrukare och tränar lite hästar...
Svar
19
· Visningar
2 348
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp