Bevakning av kattlådan

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Mimmi81
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 886
M

Mimmi81

Det här är egentligen inget problem men jag är lite nyfiken på om andras katter är likadana.
Jag har två katter, en kastrerad honkatt och en kastrerad hankatt, syskon ur samma kull och fyller 1 år i november.
Hankatten har aldrig visat ngt större intresse för kattlådan (förutom vid behov då :) ) men flickan bevakar den som om det vore guldreserven :smirk:
Från första dagen jag tog hem dom så har hon rusat dit när jag ska göra rent, i början försökte hon även kliva i den samtidigt som jag använde "spaden", nu har hon dock lärt sig att vänta tills jag är klar.
Fast fortfarande hoppar hon in i samma sekund som jag sätter fast locket igen och om hon inte är nödig så stökar hon runt en stund..

Märktes otroligt tydligt när min hankatt inte fick gå i närheten av lådan den dag han kom hem från kastreringen, hon vaktade den tills han (stackars liten :smirk: ) fick panik o kissade på hallmattan, groggy efter nedsövningen o allt..fick till slut hålla henne undan och ställa brorsan i lådan tills hon fattade att den inte bara var hennes..

Hon beter sig typ som gollum i sagan om ringen ifråga om ringen :smirk:

Nån annan som känner igen det här eller är det bara min tös som är förvirrad?

/Mimmi

Sv: Bevakning av kattlådan

Många som läser och ingen skriver nåt, är det verkligen bara min katt som är så här, och är det ingen som har teorier??
Som sagt, inget egentligt problem men jag undrar varför! :)

ingen av mina busar 16 månader gamla och också kullsyskon, hane o. hona gör så här, degör det de ska på lådan och bryr sig sedan inte om den

Den hankatten jag har hemma nu gjorde så när han bodde hos mamma. Han kunde till och med lägga sig i lådan och vika in frambenen och sen låg han där och kisade mot honan, och hon kunde då inte gå in i lådan. Resultatet blev att mamma skaffade två lådor till och ställde i olika rum.
Här hemma gör han inte så..... min lilla katta får gå på lådan.

Däremot så är han med när jag går på toa, även om han inte är nödig så klämmer han ut tre droppar, bara för att han oxå ska kissa :D Honan är värst när man fyller på lite ny sand. Då hinner man inte ens sätta på locket, innan hon är där och gräver och ska kissa.

Det är inte speciellt ovanligt att katter vill ha koll på vad som händer vid deras låda. Min grabb kommer springande varje gång man städar den, för att noga granska så att man gör allt ordentligt, sedan ska han "provkrafsa" den, även om han inte behöver gå på toaletten.

Många katter vill ju inte dela låda med någon annan, så det kan vara därför hon bevakar den. Man behöver ofta två lådor till två katter.

Inga bekymmer att dela låda nu, bara den dagen han kom hem nykastrerad och var groggy och luktade "fel", undrar bara mest vad hennes fixering sitter i :)

Mina små kattungar är väldigt intresserade varje gång man gör rent i kattlådan, de vill alltid vara med. så har fått börja stänga dörren till det "rummet" (en stor garderob) när man städar för att kunna städa ifred;P

Liknande trådar

Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har... 2
Svar
25
· Visningar
2 737
Övr. Katt För länge sen la jag en tråd om mina två hankatter som plötsligt glömde bort att man skulle gå ut och kissa :grin: Fick då bl.a. rådet...
Svar
5
· Visningar
1 212
Senast: Heulwen
·
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille... 2
Svar
20
· Visningar
4 097
Senast: bengeten
·
Övr. Katt Nu är hon kastrerad iaf. Det gick inte smärtfritt, tydligen började hon protestera redan när dom skulle lyfta henne från bordet till...
Svar
3
· Visningar
728
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • FÅRtråden
  • Valp 2025