Betydelsen av en hårsnodd/nät

Sv: Betydelsen av en hårsnodd/nät

KL
Nu har jag skrattat hysteriskt i fyra sidor. Att man kan orka bry sig om frisyr i stallet eller i att vara stilren. Hilfe. Och ännu värre bry sig om hur ANDRA ser ut eller klär sig. Det har väl förfan ingen som helst praktisk betydelse.
:rofl: I-landsproblem !

Håret kan inte påverka en ryttares kunskap, även om det vore rätt häftigt om man, bara genom att sätta upp håret blev bättre på att rida! :O Uppenbarligen stör det inte ryttaren (då skulle de rida med uppsatt hår) och det stör inte heller hästen. För att det ska störa eller påverka hästen ska ryttaren ha hår långt ner över höften och det är det få som har.

Så varför måste alla ha uppsatt/flätat hår bara för att man tävlar eller tränar?
Det är ju upp till dom, alla gillar inte rosa, alla gillar inte mintsmak. Alla är olika tack och lov, och så länge det inte innebär en säkerhetsrisk så ser jag inte varför man ska bry sig?

Tycker det är värre med de som rider utan hjälm, oavsett hur snäll hästen än är. ;)
:bow::bow:

Flest saker när han dör vinner?

Men allvarligt? På vilket vis är det att vara materialist att tycka det ser ovårdat ut med utsläppt hår under hjälmen?

Och varför blir det en överkasstämpel för att man ska vara stilren? Ser man ut som en slusk om man tillhör arbetarklass? Det är väl otäck fördom om något.

Det behöver verkligen inte kosta en hel massa pengar att vara stilren! Det gör man utmärkt i en outfit från Börjes!

Och självklart blir inte kunskapen större för att håret är uppsatt eller att man ser vårdad ut. Men jag kan iaf inte koncentrera mig på att rida om håret fladdrar omkring eller om kläderna fladdrar eller om något är obekvämt.

Kan tillägga att jag också suttit och lallat i mjukisbyxor till häst om jag bara ska skritta ut eller jogga lite-men jag ser fortfarande inte katastrofalt ovårdad ut;).

Senast ändrad:

Fast vad spelar det för roll? Och vad är stilrent?

Inte en chans i världen att jag har ridbyxor på mig! Mina stall/ridkläder är ett par jeans från någon klädaffär, till det har jag vid den här årstiden en varm och go knallorange relexjacka som egentligen är alldeles för stor och i "mansform" och ett par walkingskor från Exani (billiga svarta gympadojjor i princip). På huvudet sitter en reflexgul mössa och händerna är klädda i svarta handskar som ärligt talat har gjort sitt snart. Vid ridning byts skorna ut till ett par Double H-boots, de dyraste skor jag någonsin ägt och mössan ersätts av en plasthjälm från Jackson. Håret ligger ofta i en slarvig och spretig fläta innanför tröjan. Väldigt många hårtestar trillar loss och hänger lite här och där (har man tunt och flygigt hår så har man..). Hårnålar försökte jag med ett tag, men de trillar ur på bara någon halvtimme.
Är jag stilren? Nej, men oj så praktiskt klädd jag är! Inbyggda reflexer och varm och go. Perfekt!

Hmmm... Nu blir det intressant... var fick du det där ifrån?

Kan inte se någonstans att jag skrivit Något sådant... Så läs igen.

Flest saker när han dör var ett svar på Cirkus "Jag tycker att precis just detta med att det stallet inte ska få vara en frizon utan man måste se ut på ett visst sätt för att duga i andras ögon är helt bisarrt." och "Måste man ha matchande lindor och schabrak ? Rider man bättre om man har det ?" för jag tycker hon/han har rätt... man måste inte ha matchande för man kommer inte rida bättre, jag lovar. Man måste inte ha håret uppsatt för det kommer inte göra en till en bättre ryttare per automatik. Det kanske stör en del att håret kliar dom i ansiktet (det gör det på mig och jag flätar mitt hår) men det innebär inte att det stör alla och då får de väll rida som de vill utan att de ska bli dömda av andra? Eller?

Någon antydan om överklassen har jag inte heller gjort, den diskussionen får du ta med dom som skrivit om det.

Precis, och det är ok att se ut så (har samma problem med mitt hår!)
Kanske inte om man jobbar hos Peter Eriksson eller Kyra för där ska man ta emot kunder och upprätthålla en image som jag skrev tidigare, men i sitt eget stall eller i ett normalt inackorderingsstall så lovar jag, hästarna kommer INTE döma en för hur man klär sig, oavsett om ens saker råkar vara slitna.
Jag tycker man får klä sig så som man vill. Man väljer ju stall lite efter det också, är stil viktigt kommer man välja ett stall där det är viktigt (eftersom det då är stilrent i stallet med) och bryr man sig inte kommer man trivas bäst i ett stall där andra inte bryr sig.

Fö kommer hästarna inte bry sig ens om kläderna är smutsiga och lite otvättade. Faktum är att hästar föredrar när lukten av tvättmedel försvunnit och det börjar lukta häst om en, de är trotts allt inte djur som skulle få för sig att de behöver tvätta i tvättmaskin. De är naturliga och vill att det ska lukta lukter som De gillar, inte något som Vi gillar. Det försöker jag följa.

Senast ändrad:

Fast vad spelar det för roll? Och vad är stilrent?

För det första så har jag hela tiden (sen orginalinlägget) kommenterat hur man ser ut på träning. Hur du ser ut i skogen kan jag inte bry mig mindre om! Men jag har fortfarande inte fått svar på frågan om det verkligen är bekvämt?? Jag har ju själv längt hår och jag blir tokig av att det kittlar i nacken och kryper fram längs halsen.

Stilrent för mig är typ detta:
421315_2897235281876_2007329005_n.jpg

Jag är rejält påklädd eftersom det var -20 och har sadlat lite slarvigt med understa filten. För mig är det en helt normal hemmaklädsel-på träning fixar vi till oss lite bättre:).

Hmmm... Nu blir det intressant... var fick du det där ifrån?

Skulle skrivit +Cirkus också.

Men eftersom du skrev flest saker när man dör vinner så undrade jag hur det hängde ihop med att vara stilren och ha håret uppsatt.

Det var Cirkus som skrev att om man skulle vara stilren i stallet så pådyvlade det ytterligare stämpeln om att ridning är en snobbsport. Och jag kan inte se det sambandet.

Som arbetsplats så tycker jag inte att stallet och banken är jämförbara.

Och nej, det är inte så att jag varken vill ha djur med in på banken eller att jag skiter på golvet. Det är i stallet som det bor djur som skiter på golvet. En av anledningarna till att det liksom inte är riktigt jämförbara arbetsplatser. Men det var visst lite svårt att förstå för dig.

Att klä sig medveten pga säkerhet i stall eller var man nu är, det är en sak, men när det handlar om att se snygg och ut vara matchad i kläderna i stallet så tycker jag att det är skitfånigt.

Varför ska du vara dryg???
Kan du inte diskutera med någon som inte tycker som dej utan att vara dryg med näsan i vädret?
Om du är så noga med att inte spä på fördomar om hästfolk så kanske du själv bör tänka på hur du framställer dej.
För i dina svar till mej så spär du på fördomar genom att vara sarkastisk, jag tar dej för att vara en otrevlig snobb som inte tar människor för vad dom är.

Det finns liksom inget mitt i mellan för dej, antingen måste man va skitsnygg eller skitful i stall?
Ingen säger att man MÅSTE va skitsnygg eller ens snygg för att gå till stallet.

Nä, varför är det skillnad på stall och bank förutom det uppenbara att man inte får ha djur på en bank? Eller att det ligger skit på golvet?

Vi har en byaffär här där alla bönder handlar, är det då ok att kassörskan sitter där med skitiga (bajs, ensilage,olja) kläder, oborstat rufsigt hår, otvättat ansikte (olja på kinder), skitiga händer och igengrodd skit under naglarna?

Tycker du det är ok så då är du och jag helt enkelt milslångt ifrån varann i detta ämne.
Men för det behöver man inte vara otrevlig.

Fast så som jag beskrev min klädsel ser vi ut på träning också ;) det är så jag ser ut när jag rider, oavsett om det står en tränare och tittar på eller om det är en älg som kikar fram mellan granarna.

På tävling är det klädkod, så den följer jag givetvis (med ett undantag; jag brukar ha hjälm istället för hatt). Då är det jeans, boots och skjorta som gäller.
Nämnde jag att jag inte rider engelskt? ;)

Ang håret. Om det ligger i en fläta på ryggen stör det inte? Det ligger ju där det ligger, och jag störs knappast av att flätan ser för jäklig ut. Jag har ju inga ögon i nacken, så jag ser den ändå inte. Det övriga håret som trillat ur flätan sitter antingen under mössan eller hjälmen, så nej det är inte i vägen eller stör. Inte det minsta. Du har ju själv en vanlig hästsvans på bilden, så what's seems to be the problem?
Tycker själv inte att det är särskilt "stilrent" med den utstyrseln, varken på häst eller ryttare :angel:

Min poäng: Smaken är som baken, och tack och lov för det!

Men... man ska inte se ner på andra för att de inte vill, har råd eller har annan smak än en själv!

Håller med.

Men jag tycker att denna tråd, inte minst trådstarten indikerar just precis det. Även mina svar är ganska nedlåtande mot de som är trångsynta med hur-det-ska-set-ut

Men din trådstart handlade inte om att DU inte kan koncentrera dig om du har håret utsläppt utan om att du blir tokig av alla som INTE har håret uppsatt.

Men din trådstart handlade inte om att DU inte kan koncentrera dig om du har håret utsläppt utan om att du blir tokig av alla som INTE har håret uppsatt.

Och jag ställde därmed en fråga till alla med fladdrande hår om det verkligen var BEKVÄMT. Men den var tydligen svårt att svara på och mycket lättare att tycka att jag är en ytlig snobb.

Och jag undrar fortfarande hur du drar paralellen med att vara hel, ren och stilren i stallet till att ridning skulle cementeras som en överklassport?

Det finns liksom inget mitt i mellan för dej, antingen måste man va skitsnygg eller skitful i stall?
Lägg inte ord i min mun som jag aldrig har sagt, tack.

Ingen säger att man MÅSTE va skitsnygg eller ens snygg för att gå till stallet.
Nej, men stilren, verkar ju vara viktigt för somliga. Och ha håret uppsatt

Nä, varför är det skillnad på stall och bank förutom det uppenbara att man inte får ha djur på en bank? Eller att det ligger skit på golvet?
Det är ju svårt att förklara för en som uppenbarligen inte ser skillnaden på stall och bank.

Vi har en byaffär här där alla bönder handlar, är det då ok att kassörskan sitter där med skitiga (bajs, ensilage,olja) kläder, oborstat rufsigt hår, otvättat ansikte (olja på kinder), skitiga händer och igengrodd skit under naglarna?
Du verkar förutsätta att det som diskuteras är de som JOBBAR i stallet/banken/affären. Jag diskuterar de som är där som kunder eller har stallet som sitt fritidsintresse. Så om man utgår från det, så anser jag att man kan komma till affären i vilka kläder man vill. Och ha håret som man vill utan att omgivningen ska bli tokiga.....den som jobbar i affären bör ha kläder som är relevanta för dem. Samma sak med den som jobbar i stallet eller på banken . Och i det inbegrips INTE att man måste vara stilren (enligt vems skala förresten ?) och ha håret uppsatt för att NÅGON annan tycker det.

Men för det behöver man inte vara otrevlig
Nej, verkligen inte. Och då undrar jag vem av just oss som gått till direkt personangrepp och varit otrevlig.

Jag har missat att du ställde frågan om andra tyckte det var obekvämt. Jag har bara sett att du retar dig på andra som har håret på annat sätt an vad du tycker är okej. jag kan ju bara gissa vad hopptjejerna med håret som en kvast tycker - antagligen är de inte det minsta bekymrade för då hade de gjort något åt saken. Personligen så är jag inte heller störd av mitt hår, det kliar inte. Däremot om jag har det uppsatt så fryser jag om öronen så här års så jag har det gärna icke uppsatt så här års-

Det är synd att du inte kan se sambandet mellan kraven på att se ut på ett visst sätt och stämpeln snobbsport. Det handlar inte i första hand om dyra märken utan om att man inte platsar om man inte "ser rätt ut".

Hel och ren - kom nu i ditt sista inlägg. Innan det har det handlat om att vara stilren.

Hel och ren (nåja det kan vara lite si och så om man donat en hel dag i stallet) är inget problem tycker jag. Utan jag hänger upp mig på stilren och att man inte får ha håret utsläppt

kl

jag förtår verkligen inte hur man orkar ödsla tid på att faktiskt störa sig på andra för att de har utsläppt hår eller fel kläder. Inte rider man bättre för att man färg matchar.

Förstår till fullt att man själv klär sig och ser ut som man själv är bekväm med och tycker är snyggt, men att börja störa sig på andra, speciellt när vi pratat stallmiljö, som för mig är en fristad, känns för mig mycket udda.

Jag bryr mig inte ett spår i hur mina stallkompisar är klädda, varför skulle jag det? Det påverkar inte mig, inte min häst och inte hur personen rider eller hur bra den tar hand om hästen sin.

Sen är det ju en helt annan diskussion om vi pratar om personer som arbetar med hästar i större stall men vad jag förståd så inkluderar tråden inte enbart de personerna.

Tillbaka till ämnet; faktiskt håret är ett irritationsmoment i stallet för mig... jag har mössa från september till mars/april, som håller reda på håret när jag arbetar. Är det riktigt kallt kör jag med slalomhjälm vid ridning och har en "buff" kallas de så??? eller är det under -10 kör jag med en huva... inte snyggt, men ändå ändamålsenligt eftersom det håller håret på plats. Eller förresten, inte snyggt, det syn ju inte under hjälmen.
Vanliga ridhjälmen (vår, sommar och höst) sitter ganska tight så den håller håret på plats bara jag lutar huvudet bakåt. När jag har långt hår blir det flätor. Jag tävlar inte, skulle jag göra det så skulle det vara nät. Jag gillar ett snyggt equipage.

Sommartid gör jag en fläta av håret i fram och visst är det inte så skönt att ha den under hjälmen men jag är lite av kontrollfreak, hatar hår som sticker fram (jag är även där och sticker in håret på mina barn när de har hjälm på sig, vilket inte alltid uppskattas av dem...)

Nu till oväsentligheterna såsom klädkoden i stallet ;-)
Jag tycker inte om att ha lösa kläder på mig, någonsin. Jag går inte ens i mjukisbyxor hemma. Jeans, jeans jeans.
Skulle därimot gå i ridbyxor hemma om jag levde ensam. Har ridbyxor i stallet. Har även köpt mig ett par moderna "arbetsbyxor" (som sitter som ett par jeans) utan remmar och annat men med lite sidofickor och i ganska kraftigt tyg. De har jag gärna, för i fickorna har jag ett lager av snoddar, broddar, hovkrats, kamera... dessa byxor har jag när jag bara ska "arbeta i stallet" eller när vi ska köra hästarna. Vid ridning har jag alltid ridbyxor, eller tighta jeans.
Jag ser inte stallet som en plats där jag är klädd sämre bara för att jag blir smutsig. Jag köper ändamålsenliga kläder, kläder jag tycker om, till stallet.
Därimot stuntar jag i hur andra väljer att klä sig i stallmiljö. Min härliga stallkompis är ganska olik mig och jag värderar min vänskap högt och beundrar hennes kunskaper.

Rialavargen; tycker du har en mogen inställning till det hela!
Vissa människor står inte ut med lufsiga kläder och spretigt hår. Då är det helt ok att de klär sig tight och flätar/gömmer håret.
Andra tycker att det är bekvämast med lufskläder och att det inte spelar så stor roll hur man ser ut i håret i stallet. Till de sistnämnda hör jag.

Min bästa väninna är alltid stilren och prydlig i stallet, det sitter nog i generna hos henne!:p Men jag uppskattar henne för det hon tillför mitt hästliv, vilket är ganska mycket, och jag tror nog att hon uppskattar det jag tillför, trots att jag knallar runt i mjukisbyxor, bylsig jacka, gummistövlar och vild frisyr.

Man är den man är helt enkelt!;)

Rialavargen; tycker du har en mogen inställning till det hela!
Vissa människor står inte ut med lufsiga kläder och spretigt hår. Då är det helt ok att de klär sig tight och flätar/gömmer håret.
Andra tycker att det är bekvämast med lufskläder och att det inte spelar så stor roll hur man ser ut i håret i stallet. Till de sistnämnda hör jag.

Min bästa väninna är alltid stilren och prydlig i stallet, det sitter nog i generna hos henne!:p Men jag uppskattar henne för det hon tillför mitt hästliv, vilket är ganska mycket, och jag tror nog att hon uppskattar det jag tillför, trots att jag knallar runt i mjukisbyxor, bylsig jacka, gummistövlar och vild frisyr.

Man är den man är helt enkelt!;)

ha ha ha, är du månnetro min stallkompis, för man kan tro det:rofl:
"knallar runt i mjukisbyxor, bylsig jacka, gummistövlar och vild frisyr" min stallkompis i ett nötskal, särskilt frisyren:laugh:

KL

Idag red jag träning... Och sa just det till min pappa när vi var klara..

Häst, nyklippt man och i övrigt välborstad, dressyrtränset, vitt schabrak under sadeln och vita lindor...

Sen kommer jag ;) Fläta till vänster jag sovit i i 2 eller 3 nätter = lite flygig...
Svart/vit långärmad tröja, svart väst, svarta ridbyxor och sen mina ankelhöga muntain horse skor med kardborrknäppning :rofl:
Saken är den att mina stövlar har fått trasiga dragkedjor så de kan jag ju inte rida med...

Min tränare som ändå är internationell kandidat domare. Men som sagt även om jag förvisso rider bättre med stövlar så kan jag ju fortfarande få ut en BRA lektion i mina lågskor ;)

Och nu vet förvisso min tränare om varför jag red i de skorna men han säger ju inte "nä så där kan du ju inte se ut när du tränar för mej"...

Arbetar jag i stallet blir det tyvärr bylsigt värre. Mjukisbyxor eller vida arbetsbyxor. 3 nummer för stora arbeskostövlar ( skitfina med ack så varma) och toppar det med en stor jacka som går ner till halva låren som man drar åt i midjan. Fattar inte att jag inte lär mig. Hemma innan åker till stallet i påklädningsfasen tänker jag att bara ska slänga på mig något. Väl på plats skäms jag och hoppas att ingen annan dyker upp. Efter varje gång tänker jag att ta på mig andra slit och slängkläder....
Stallägaren är väldigt stiligt klädd och lång och smal och skulle se bra ut i en sopsäck. Jag är liten och grov.
Men när jag ska rida så är det "snygga" ridklädde som gäller. Blandat med märkesgrejjor och billiga och bra saker. Men alltså jag blir alltid så skitig!!!! Andra i stallet ser i princip ut som nät de kom, när de är klara medans jag ser ut som om jag kastat mig i leriga hagen och sedan rullat mig i boxen+ lite hästsaliv här och där....

Liknande trådar

Dressyr Efter "sminkar du dig när du tävlar dressyr"-tråden, började jag fundera på vad folk gör med håret på dressyrtävling. Jag har alltid... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 698
Senast: rompiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka