Betydelsen av en hårsnodd/nät

Sv: Betydelsen av en hårsnodd/nät

Jag tycker att det är snyggt med långt, tjockt ouppsatt hår. :) Kan personligen sätta upp det i hästsvans om jag har en bad hair day, men annars drar jag det bakom öronen och låter det svalla ut över ryggen. Och luggen får naturligtvis ligga kvar halvt över det ena ögat som den alltid gör. Jag ser inte klok ut med ett helt oinramat ansikte.

I övrigt tävlar jag inte och angående hygien/luktfrågan tvättar jag håret 1-2 gånger om dagen.

Senast ändrad:

Mitt hår skulle gråta blod om jag tvättade det 1-2 gånger om dagen :crazy:

Jag har tjock hår ner till svanken, mbr/svart. Dock färgat.
Under hjälm är håret hårt bakåtstruket i låg toffs, knut eller fläta. Annars istoppad i mössa eller under jackan.

Har också allergi mot spretande hår under hjälmen, det måste vara obekvämt?

Knapp
Jag har inte ens tänkt på att det ser hemskt ut :o
Jag får huvudvärk av att sätta upp håret (åtminstone så det håller) och hårnålar/spänne under hjälm ger samma effekt.

Men oftast har jag ändå så kort hår att jag inte kan sätta upp det (förutom kanske med ovan nämnda hårnålar och nej, I won´t do that.)
Oftast har jag dock mössa/keps i stallet, oavsett årstid, för att slippa ha håret i vägen.

Däremot kan jag tycka att det är det enda rätta ur säkerhetssynpunkt, att man sätter upp det om man kan.

KL
Håller med er andra att det ser så fruktansvärt otympligt ut att ha håret i ansiktet och överallt!! Själv lägger jag in allt håret under mössan i stallet nu, när jag inte har mössa har jag det i svans eller knut, har inte så värst långt hår!

Hörde för länge sen också om en tjej som blev halvt skalperad när hon hade utsläppt långt hår och kratsade hovarna på en häst, hästen trapade på håret och hon ryckte till...ajaj

Men jag måste också fråga er som har allt hår i hjälmen, hur bär ni er åt?

kl

Jag har tjockt hår som tidigare varit rätt långt men numera är strax ovanför bh.bandet. Hatar när håret killar en i nacken, men med den längd det nu har så är det för tjockt och för kort för att fläta det vilket jag tidigare gjorde. brukade tidigare ha en knut nä jag inte red, men det blir inte mycket av den varan heller nu när håret är kort, så nu får det bli en låg toffs i nacken vid ridning, ochen hög toffs instoppad i mössan vid stallarbete. LÄNGTAR till mitt hår vuxit ut igen!

På tävling är det alltid hårnät som gäller för min del. hade aldrig kunnat trycka in mitt hår under hjälmen, det är på tok för tjockt för det.

Mitt hår gråter om jag inte tvättar det dagligen. :p

Och nej, det är inte obekvämt med ouppsatt hår, då tycker jag personligen att det är värre med en hästsvans som stramar och trycker under hjälmen.

*kl*

Oj jag e nog en av de där tävlingsryttarna som folk som har "prydlighetsvansinne" irriterar sej på .. Har tjockt långt hår som på dressyrtävling endast flätas, är jag själv så blir de 2 st ala "pippi" (färgat rött dessutom ;) ) och dessa hänger på sidan om huvvet även på tävlingsbanan. Har jag hjälp blir det en tjock som antingen hamnar innanför eller utanför kavajen.

Att försöka få upp håret i knut och/eller hårnät gav jag upp redan på 90 talet, finns inget som orkar hålla i mitt hår så. Och hårnålar *ryser* kommer inte i näheten av mitt hår än så länge...

Lugg har jag men den e typ 3-4 cm lång och klipps så fort den närmar sej ögonbrynen det minsta.

Och appropå utsläppt hår/hästsvans så hoppade Sigrid Bergåkra en hingst på bruksprovet 2011 med enbart hennes underbara hår i hästsvans !!! (japp är avis på hennes hårsvall) =)

Jag har långt, jättetjockt hår. Det skulle aldrig gå att ha det i hjälmen när jag rider.
Däremot har jag hittat en sorts platta små hårspännen som jag kan sätta upp luggen med, och håret framför öronen. Sedan låter jag resten av håret hänga eller sätter ihop det i en låg hästsvans i nacken.

Alltså, ni som lägger upp håret i hjälmen, hur ryms det? Har ni stor hjälm? Jag skulle aldrig få plats med mitt hår.

Jag ska testa nästa gång efter att ha läst denna tråden (och att jag är trött på mitt hår såklart, får inte plats med knut under nuv hjälmar). Tror mitt skulle få plats utan problem. Är rätt långt men skittunt och sådana där jobbiga supertunna strån som bara är statiska året runt :mad: Dock är det så jäkla glatt så jag tror hårhelvetet skulle glida ut efter en stund, men jag får väl testa ;)

Tror ni jag funderar på att klippa mig eller vadå :angel:

Jag har mitt hår prydligt flätat och med en snusduk(tror jag det heter) på huvudet som knyts i nacken, som håller undan luggen.
Jag har detta på hemmaplan, träning och tävling. :D
Inget som knölar under hjälmen (Y)

Jag har ju själv hyfsat långt hår och på mig kliar det riktigt när jag ser hår som spretar. Då menar jag verkligen bokstavligen att det kliar! Jag har alltid håret i en knut under mössan i stallet. Tvättar max håret varannan dag. Om jag har håret i svans kryper det fram på båda sidor om halsen och sticks och är väldigt mycket i vägen.

Sen är det naturligtvis helhetsintrycket av ekipaget. det ser väldigt sjavigt ut med spretande hår.

Jag och mitt hår under mössa-ser ut som om jag har en mycket märklig huvudform:D
27210_1293810517259_1590181870_667265_3159629_n.jpg

Så har jag också mitt hår i stallet :D Eller ja, vid allt fysiskt arbete typ, hår överallt stör ju så in i bänken spec så fort man böjer sig minsta framåt. Det värsta är att det inte ens går att göra en låg knut av mitt hår och få plats med det under hjälmarna :( Skitjobbigt för jag gillar inte alls att ha hästsvans när jag rider och fläta går bara när det är helt blött och då håller den typ max en halv dag :mad:

Hjälp!

Jag måste säga att jag är litet imponerad av de som kommit så långt i sin ridning att frågan om hur man har håret under hjälmen eller i stallet(!) blivit en prioriterad punkt... ;)

:rofl::rofl: :bow:

Jag har oftast hästsvans eller fläta - för att håret ska hålla sig ur vägen. Men det är ingenting jag funderat över direkt. Ska nog till en väldigt uppseendeväckande frisyr om jag ska provoceras av en annan människas hår... :D

Jag visste faktiskt inte att det var ett så uppretande ämne :D

Jag hör till de som rider med basic tofs och lite lugg som spretar i pannan :devil: Luggen får ju jättekonstig "form" när man tar av hjälmen om den legat åt fel håll, så den får liksom ligga där den ligger när jag är utan hjälm. Jag har uppklippt hår så fläta blir oftast inte så snyggt, även om jag gjort det också några gånger.

På vintern kan jag erkänna att jag ibland rider med håret helt löst. Det är nämligen varmare för öronen så :D Och personligen så stör det inte mig med fladdrande hår. Det brukar ju fladdra bakåt om det fladdrar någonstans liksom.

Nej, hur skulle det gå till? :p Det hänger ju på sidorna och aldrig över ansiktet. Luggen kan störa lite eftersom den kan ramla ner över ena ögat, men det är väl allt.

I stallet kan jag dock sätta upp håret, men då bara på somrarna när man inte har mössa, huva eller något som trycker på hästsvansen, och då är det bara av värmeskäl.

Jag måste säga att jag är litet imponerad av de som kommit så långt i sin ridning att frågan om hur man har håret under hjälmen eller i stallet(!) blivit en prioriterad punkt... ;) Nuförtiden har jag så kort frisyr att det är en ickefråga, men om jag hade ridit när jag var yngre och hade drygt axellångt hår tror jag det hade sett rätt konstigt ut med fläta eller hårnät.

Det är detaljerna som gör helheten vet du väl;). Men allvarligt så hade jag aldrig kunnat koncentrera mig på just ridningen om håret hade flygit överallt och kliat dessutom.

Jag visste faktiskt inte att det var ett så uppretande ämne :D

Jag hör till de som rider med basic tofs och lite lugg som spretar i pannan :devil: Luggen får ju jättekonstig "form" när man tar av hjälmen om den legat åt fel håll, så den får liksom ligga där den ligger när jag är utan hjälm. Jag har uppklippt hår så fläta blir oftast inte så snyggt, även om jag gjort det också några gånger.

Men det är för mig i sammanhanget helt obetydligt. Jag hade lugg på utväxt för nåt år sen och la den bakåt med hjälmen över. Visst såg den konstig ut sen-men vem bryr sig när man är i stallet? För mig finns ett "skönhetsideal" i stallet och ett i vardagen. En outfit som är jättesnygg på stan skulle jag aldrig acceptera i stallmiljö. I stallet handlar det om att vara stilren i kombination med att vara praktisk.

Nu tillhör jag en äldre generation än dig och Stormkast-och jag har sett på bilder att båda ni gillar att rida i vardagskläder och inte ridkläder. Något som för mig är lika obegripligt som fult och galet opraktiskt.

Men det är för mig i sammanhanget helt obetydligt. Jag hade lugg på utväxt för nåt år sen och la den bakåt med hjälmen över. Visst såg den konstig ut sen-men vem bryr sig när man är i stallet? För mig finns ett "skönhetsideal" i stallet och ett i vardagen. En outfit som är jättesnygg på stan skulle jag aldrig acceptera i stallmiljö. I stallet handlar det om att vara stilren i kombination med att vara praktisk.

Nu tillhör jag en äldre generation än dig och Stormkast-och jag har sett på bilder att båda ni gillar att rida i vardagskläder och inte ridkläder. Något som för mig är lika obegripligt som fult och galet opraktiskt.

För mig är det så enkelt att jag bryr mig, jag vill ha min lugg som den brukar vara för så gillar jag att ha den. Och i mitt stall så är det då ingen som bryr sig det minsta om ifall luggen finns i pannan när jag rider. De bryr sig inte ens om jag har håret helt löst ;) Olika ideal finns det såklart, och jag förstår varför du tycker som du tycker, jag bara råkar inte tycka så ändå :D Där jag rider är det väldigt lite fokus på kläder/matchning/utrustning och det tycker jag är jättetrevligt eftersom jag föredrar att kunna komma till stallet i vad jag råkar vilja för dagen utan att folk tycker jag är konstig. Jag är den enda i stallet tror jag som öht matchar och/eller lindar regelbundet.

Det är faktiskt delvis en ekonomisk fråga, jag har inte mycket pengar och det enda mina föräldrar köper i hästväg är säkerhetsutrustning i princip, samt ser till att jag har åtminstone ett par fungerande ridbyxor. Och eftersom jag själv inte lider av att rida i vanliga kläder så väljer jag hellre att lägga ner pengar på saker till själva hästen än exempelvis normala ridtröjor eller andra ridkläder. Jag har visserligen kavaj att rida i, men det känns overkill om jag ska rida i kavaj varje gång bara för att jag ska ha "riktiga" ridkläder. Men att folk har olika åsikter är ju det som gör världen intressant :D

Alltså, ni som lägger upp håret i hjälmen, hur ryms det? Har ni stor hjälm? Jag skulle aldrig få plats med mitt hår.

Det undrar jag med. :o Jag samlar alltid upp allt hår i en tofs eller fläta. Men ska jag lägga upp håret i hjälmen skulle jag behöva 2 storlekar större hjälm. :p

Fast det behöver verkligen inte vara dyrt att vara stilrent stallsnygg:). Jag rider för det mesta i antingen ett par billiga oskodda Hööksridbyxor eller ett par jättegamla helskodda carlskrona som kostade en hundring, ett par chaps som kostade en hundring på Hööks-rea, en vinterjacka från Ullared för 200:- osv osv. Men jag ser alltid stilren ut när jag rider. Det behöver absolut inte vara dyrt:).

Liknande trådar

Dressyr Efter "sminkar du dig när du tävlar dressyr"-tråden, började jag fundera på vad folk gör med håret på dressyrtävling. Jag har alltid... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 698
Senast: rompiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka