Betydelsen av en hårsnodd/nät

Fiorano

Trådstartare
Jag håller på att bli tokig. På alla dessa bilder där folk sitter och rider med håret spretandes under hjälmen/sidan av hjälmen (och det värsta av allt) med luggen framme under hjälmen. Varför väljer folk att se så otroligt ovårdade ut?? En sak om man nu gör det ute i skogen-men på träning?? på tävling?? Varför i hela fridens namn kan man inte ta en stackars gummisnodd och sätta upp sit flygiga hår? Är det sååå himla svårt??

Det verkar vara en trend på hopptävlingar i synnerhet (på lokal/rehional nivå) att snygga modemedvetena tjejer rider med sitt låååånga blonda hår som en kvast på ryggen. Det ser hemskt ut!! Tack och lov är dressyrfolket lite mer stilrent:p.

Och ja, jag är gnällig. Men om någon kan svara på om de verkligen tycker det är bekvämt med håret lös under hjälmen så är jag väldigt nyfiken;). jag har själv långt hår men flätar alltid på träningar och har hårnät på tävlingar.

...och jo, det är en utrustningstråd-gummiband och hårnät:D!

Sv: Betydelsen av en hårsnodd/nät

Jag personligen tycker inte att hårnät känns som en hit på hopptävling eller hoppträning! Har hårlängd till mellan skuldra och svank och jag kör på fläta på träning (både hopp och dressyr) och tävling (hopp, om jag hade tävlat dressyr hade det blivit nät). Duger gott för mig!

Skulle aldrig rida med utsläppt hår! Tycker det ser slaffsigt ut. Har dock tävlat (och tränat en del) med håret i hästsvans då mitt hår är väldigt uppklippt emellanåt och svårt att få en snygg fläta utan att små stumpar spretar ut här och var och det blir helt enkelt inte snyggt. Men då välkammad och snygg svans.
Det värsta jag vet är folk som tränar och tävlar med slarvigt ihopsatt eller utsläppt hår där det spretar ut i pannan och framför hakbandet. Kan inte se mer oproffsigt ut. Konstigt att det alltid är skitviktigt med att hästens pannlugg är exakt rätt mm på längden och välkammad - men de kan inte kamma sitt eget hår.

Men på min nivå känns det lite over kill med nät på dressyrträningarna. Men skulle jag åka iväg på lite större träning (komma upp i nivå, grundrider verkligen bara nu) eller typ helgträning i dressyr så absolut! Men inte i hoppning.

När jag har lite längre hår brukar jag ha en låg hästsvans, jag har sånt fånigt hår att det ser skitlöjligt ut om jag flätar det :o

Nu har jag dock en jävla mitt emellan längd på håret (lite längre page)
Så jag kan precis sätta det i en tofs ganska högt upp på huvudet, men då kan jag inte ha hjälm.
När det är utsläppt och hjälmen på försöker jag dra det bakåt, men de liksom lever sitt eget liv och vill gärna åka fram och ut vid öronen :crazy:
Hårnät känns lite overkill..

Men jag håller med dig, när folk har längd så de faktiskt kan sätta upp håret så tycker jag att de borde göra det.
Ser mycket trevligare ut!
Å folk som har luggen framme och håret framåt av alla håll usch det ser otrevligt ut!
Vi med kortare hår kan faktiskt kamma det bakåt för att se lite propra ut.

Håller helt med dig! ;)

Retar mig något fruktansvärt på en unge i Ponnyakuten (vi behöver inte nämna vilken), som jämt har håret utsläppt när den håller på med hästarna. Både vid ridning och skötsel. Ser så ovårdat ut och dessutom är det väl lite en säkerthetsgrej också. Håret spretar åt alla håll och det förstör helhelsintrycket! :grin:

Jag har aldrig utsläppt när jag rider, men i hästsvans när jag rider hemma. Sjukt obekvämt med en lång fläta som dunsar på ryggen.

På tävling har jag alltid knut och hårnät.

Jag är helt på din linje! Jag undrar också hur svårt det kan vara att använda ett par hårnålar om ens hår nu är så ostyrigt att en snodd inte hjälper och håret ändå tränger ut vid öronen.
Själv föredrar jag inbakad fläta eller stoppa in allt i hjälmen. Luggen samlad bakåt med en klämma. Visst händer det att håret får fladdra fritt i en hästsvans, mest under sommaren då det kan kännas lite svalare, men ALDRIG helt löst!

Åh det är såååååååå fult. Jag har det antingen i hästsvans (jag har visserligen långt och blondt hår men min hästsvans ser iaf välvårdad ut :p) eller knut eller så har jag det i hästsvans som jag lägger på huvudet så allt är i hjälmen. Skulle dö om det spretade vid typ öronen :p

Alltså, ni som lägger upp håret i hjälmen, hur ryms det? Har ni stor hjälm? Jag skulle aldrig få plats med mitt hår.

*knapplån*

Nu går jag mot strömmen lite men jag tycker det är snyggt med hår och lockar som tittar ut från hjälmen. Det ser så skönt, naturligt och härligt ut på något sätt. :)

Nu är jag iofs skogsmulle så jag lovar att ni slipper se mina retliga hårtestar på någon dressyrbana inom snar framtid. ;)

Men jag blev ändå lite nyfiken på exakt vad det är som gör att ni retar er på hår så mycket? Jag är inte ute efter att gräla utan frågar av nyfikenhet, alla är vi olika. :)

Är det just för att det bryter av en mot annars proper tävlingsutstyrsel, eller gäller det även någon lite mer "vardagsklädd" ryttare?

Senast ändrad:

Jag är lite inne på ditt spår, Trollslända :) Tävlar ju dock inte heller, men vi de tillfällen jag besökt tävlingar är håret inte något jag tänkt på. På träning tycker jag att man får se ut lite som man vill, man är ju där för att träna inte för att visas upp. Innan jag läste den här tråden hade jag nog tänkt ha fläta om jag någonsin tävlar, men nu vet jag inte riktigt om jag vågar det ;)

Jag flätar alltid håret när jag rider och har det alltid uppsatt på något sätt när jag håller på med hästar, men för mig är det bekvämlighetsskäl. Ibland händer det att håret sticker fram vid ansiktet under hjälmen och då är det otroligt störande. Det är även jobbigt att få hela ansiktet av hår när man t.ex. ska kratsa hovarna...

Utsläppt hår tycker jag inte alls om när jag rider, men jag får inte med allt i en hästsvans och min lugg som är på utväxt kräver hårnålar för att hållas borta. Den stör mig inte och jag rider sällan i ridhuset eller på klubben. Hade jag tävlat eller varit med på träningar hade jag nog satt i ett par spännen, men hårnät är jag inte förtjust i. Jag brukar ha det i en slarvig knut, det ser nog inte helt prydligt ut men bättre än helt löst. Hår i ansiktet stör mig inte det minsta, så när jag använder spännen är det enbart för att det ser snyggare ut!

Stör mej på mitt egna hår som fjunar ut på sidan av hjälmen:mad:
Jag har ganska tunt halvlångt hår till svanken nästan.
När jag flätar så flyttar sej alltid flätan sej framåt så den ligger runt halsen och hänger fram. Där bruka den då ligga och nöta mot dragkedjan på jackan så det luggas och det är SÅÅ irriterande.
Ha jag hästsvans så bli det samma sak, det rör sej framåt på nåt vis.
Utsläppt är omöjligt, då kryper det ut på sidorna i själva remmarna på hjälmen så det se ut som håret kommer ut från öronen:crazy:

Det som funka bäst är fläta och ett brett hårband som håller fjunen på sidan på plats. Sen ha flätan innanför jackan, men hur skönt är det då:crazy:

Nä, rakad skalle vore bäst:idea:

---

Åh, jag försöker verkligen inpränta i ungarna att de MÅSTE ha håret uppsatt när de tävlar! Förra året var jag på mina lagkamrater om samma sak, hehe. Det ser så mycket prydligare ut om håret är samlat, även en slarvig knut bak i nacken ser bättre ut! Förstår att folk med långt och tungt hår kan ha svårt att göra något mer än en fläta (även om jag personligen tycker att den borde bollas ihop ;)) men tycker verkligen inte om spretigt hår.

Jag har inte ens långt hår men så jädra mycket babyfjun i nacken som lever sitt egna liv och sliter sig från resten och lägger sig som babylockar baktill även om man försöker hålla det på plats med spännen och ett ton hårprodukt. Gillar det inte!

klantskalle-jag... har inte ens tänkt på det, tack för påminnelsen! OCH detta är inte ironiskt menat, jag HAR verkligen inte tänkt på mitt risiga hår som faktiskt sticker ut fult åt alla håll under hjälmen, nu blir det att köpa hårnät!:bow:

Efter att jag för några år sedan läste om en tjej som hade blivit näst intill skalperad när hon hade ramlat av och hennes häst klev med brodd i hennes fläta, undviker jag fläta när jag rider. Hårnät eller hästsvans gäller för mig. Alltid.

Jag irriterar mig också på slafsigt hår - MEN jag förstår dem med tjockt hår! När jag tävlar får jag fläta håret stenhårt och gömma det under skjortan. Det är helt enkelt för långt och för tjockt för att rymmas under hjälmen eller nedanför hjälmen i en knut. Tack Cavallo för skjortor med extra hög krage. :D

Det jag inte förstår med långt, utsläppt hår i stallet är ju doften. Har man hår till svanken vill man ju helst inte slita på det och därför tvättar man ju inte det varje dag. I min erfarenhet så kan håret komma undan helt utan hästdoft om det är stramt flätat och gömt i en mössa under rykt och stalljobb.

Det jag inte förstår med långt, utsläppt hår i stallet är ju doften. Har man hår till svanken vill man ju helst inte slita på det och därför tvättar man ju inte det varje dag. I min erfarenhet så kan håret komma undan helt utan hästdoft om det är stramt flätat och gömt i en mössa under rykt och stalljobb.

Duschar varje dag och tvättar då håret oxå, oavsett vad jag gjort under dagen.
Gillar inte tanken på att osa nåt annat än fräscht när jag jobbat klart för dagen eller ska bort nånstans.

Har midje/svank långt hår så det går inte att ha löst ens om man skulle vilja utan att fastna överallt... Blir alltid låg tofs,knut eller fläta och nu på vintern dolt under jacka och mössa för att precis som jerseyite skriver, slippa tvätta precis varje dag. Hårnät däremot skulle nog se störtlöjligt ut under distanshjälmen alá cykelhjälm med en stor klump till hår i...

Är det just för att det bryter av en mot annars proper tävlingsutstyrsel, eller gäller det även någon lite mer "vardagsklädd" ryttare?

Jag har ju själv hyfsat långt hår och på mig kliar det riktigt när jag ser hår som spretar. Då menar jag verkligen bokstavligen att det kliar! Jag har alltid håret i en knut under mössan i stallet. Tvättar max håret varannan dag. Om jag har håret i svans kryper det fram på båda sidor om halsen och sticks och är väldigt mycket i vägen.

Sen är det naturligtvis helhetsintrycket av ekipaget. det ser väldigt sjavigt ut med spretande hår.

Jag och mitt hår under mössa-ser ut som om jag har en mycket märklig huvudform:D
27210_1293810517259_1590181870_667265_3159629_n.jpg

Jag måste säga att jag är litet imponerad av de som kommit så långt i sin ridning att frågan om hur man har håret under hjälmen eller i stallet(!) blivit en prioriterad punkt... ;) Nuförtiden har jag så kort frisyr att det är en ickefråga, men om jag hade ridit när jag var yngre och hade drygt axellångt hår tror jag det hade sett rätt konstigt ut med fläta eller hårnät.

Liknande trådar

Dressyr Efter "sminkar du dig när du tävlar dressyr"-tråden, började jag fundera på vad folk gör med håret på dressyrtävling. Jag har alltid... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 698
Senast: rompiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka