Bettskivor

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Starmartyr
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 847
S

Starmartyr

Alltså, en liten minitråd angående bettskivor (som jag själv för övrigt inte har alldeles för mycket erfaranhet av). För och nackdelar? Vet bara att de typ ska hålla bettet på plats på hästar som gapar, stämmer det?

Kanske värsta dumma frågan det här, men i alla fall ^^'

Sv: Bettskivor

bettet ligger stabilare i munnen på hästen, det kan inte röra sig lika mkt i sidled vid tygeltag.
förhindrar även att bettet åker igenom munnen om man har tex unghäst som gärna vänder huvudet åt ngt annat håll ibland isf att lyssna på tygeltaget....

nackdelen kan väl vara att hästen (som min...) kan pilla in bettskivorna I munnen :crazy:

jag har slutat me bettskivor och har numera fullcheekbett istället!

Stallets fjording måste ha bettskivor annars får han skav av bettet...Fullcheck hjälper inte....Och jaa, bettet är av rätt storlek....

Min ponny avskyr bettskivor, han pillar in dom i munnen och tuggar sönder dom...bläää

bettet blir 1cm kortare med skivorna kan ju va bra o tänka på. som nån skrev att hästen biter på dom. då blir antagligen bettet för kort.

Mycket effektivt när hästen får för sig att käka gräs med dom då hon bara får en eller två gummiplattos att tugga på haha. Min häst har stor erfarenhet...

Skämt och sido, dom är bra om bettet gärna åker igonom munnen.

Min häst hade bettplattor på sitt bett när jag köpte honom, varför han hade det vet jag inte riktigt men de förra ägarna var inte så kunniga så det visste kanske inte heller varför de hade så... :smirk:
Jag tyckte de mest var till besvär då de åkte in i munnen på honom rätt ofta, när han betade med bett tex. Han var på en tiden rätt bra på att göra matpauser så ridturerna snarare blev picknick för honom, men ibland ville man ju även stanna på ridturen och då kunde ju hästarna lika gärna få beta men det ställde bara till besvär. Då han har rätt kort hals, kunde jag rätta till plattorna utan att sitta av men det blev tjatigt i längden när det hände flera ggr/ridtur så jag tog bort dem och har inte märkt något negativt med det.
Nu har grannens unghäst bettplattor pga han hade sår vid mungipan som irriterade honom när bettet/bettringen gick emot så han började skaka/slå med huvudet. Det ger även lite tydligare tygeltag när man tar ledande tygeltag och det kan ju vara positivt på en unghäst.

Min häst fick skav av sina bettskivor :crazy:
Så jag bytte bett istället.

Jag har faktiskt absolut inga positiva erfarenheter av bettplattor. De är för mjuka för att de ska vara till nån större hjälp vid ledande tygeltag, och dessutom är det multumlätt för hästen att pilla in dom i munnen. Ska de fungera måste man nästan ha en nosgrimma som knäpps nedanför bettet, och nån sån har inte jag.

Tummen upp för fullcheek eller D-bett.

Jag har egentligen inge större BRA erfarenhet av bettskivor...
Men på stallets fjording är det det enda som fungerar...
Vi har prövat olika sorters nosgrimmor..massor med olika sorters bett....
Slutsats blev att han skulle ha bettskivor och ingen nosgrimma....

Ett fullcheek är enligt min erfarenhet mycket bättre och behagligare för hästen då den inte kan nypas eller peta in parerstängerna i munnen.

Jag använder bettskivor på min när jag rider med bett (inte ofta). Bara för hon gapar så mkt och bettet åker gärna runt i munnen.

Gullan86 skrev:
bettet blir 1cm kortare med skivorna kan ju va bra o tänka på. som nån skrev att hästen biter på dom. då blir antagligen bettet för kort.

Då borde det egentligen vara rätt bra ifall man t.ex har en liten häst med liten mun och alla bett är för stora för den? (Kan vara svårt att få tag på kortare bett än 8.5)... Eller kanske inte...? :crazy:

min hästs bett har relativt små ringar (samt är för stort) så då hjälper bettskivorna till att minska bettets längd samt håller ringarna utanför munnen
har aldrig varit med om att han fått in dom i munnen, tuggat på dem eller fått skav
tycker att han fungerar alldeles utmärkt med dem
men skulle hellre ha fullcheek, dock har jag inte hittat nåt tredelat sådant till rimligt pris :(
nåväl, så länge bettskivorna är lila är jag nöjd med dem ;)

Det är en bra filosofi ;) Så länge det är lila så.. :)

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Valle
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 727
Senast: Edla
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
506
Senast: Elo
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
412
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025