Bettskivor?

Om man har ett bett som är lite för långt för hästens mun kan man sätta dit bettskivor för att göra bettet "mindre" och slippa felbelastning i munnen.

Fast dom är egentligen till för att hålla bettet på plats i hästens mun så att det inte glider åt sidan, utan inverkar effektivare på hästen (i tex. hoppning/fälttävlan). Skivorna har samma verkan som parerstänger. Det där med att bettskivor skulle kompensera ett för långt bett låter som en väldigt kortsiktig lösning. Ett bett i rätt storlek är helt klart att föredra.

Självklart ska man ha ett bett i rätt storlek. Var på en föreläsning om bettets inverkan på hästens tänder med hästtandläkaren Torbjörn Lundström och han tyckte att om man har ett bett som är något för stort, vilket många har, så kan man sätta på bettskivor. :)

Jo det kan man iofs, men det är ju ingen långsiktig lösning direkt.

å andra sidan är det ju inte heller så smart att sätta bettskivor på ett bett som passar perfekt, då blir det ju för litet

Liknande trådar

Utrustning Hästen är överkänslig mot gummi/silikon men skulle behöva bettskivor pga känslig hud. Finns det några alternativ?
Svar
9
· Visningar
670
Senast: Fiorano
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
715
Senast: fio
·
Utrustning Har insett att jag behöver en ny håltång, den gamla gör knappt hål längre😏Men vilken är den bästa egentligen? Vore tacksamt med lite...
Svar
12
· Visningar
393
Senast: ptr
·
Utrustning Vi behöver en tråd här också! Vad hoppas ni fynda? Jag ska till SIHS och hoppas göra något fynd på mässa även om jag egentligen inte...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 351
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar