Bettringar, lösa vs eggbett vs d-ring

Problematisk

Trådstartare
Är det någon skillnad i hur "skarpt" bettet är, utifrån olika bettringar?
Jag fick lära mig för hundra år sedan att D-ringar är något skarpare än lösa eller eggbett, men förstår inte riktigt hur det skulle vara så?
Det jag tycker verkar logiskt är att D-ringar ger lite mer tryck på utsidan av munnen, lite som ett fullcheek typ, men det gör det ju inte skarpare utan bara tydligare om hästen behöver det? Eller?

Jag håller med dig. Formen på ringen kan ju inte skapa någon hävstång till exempel då krävs fler fästpunkter. Jag gillar D-ringsbett, de ligger stabilt. Dock tycker jag att eggbett är snyggare. Lösa ringar använder jag inte på grund av klämrisken.

På min häst visade hon väldigt tydligt att hon föredrog eggbett framför lösa ringar. D-ringar har vi inte testat.

Jag fick lära mig för hundra år sedan att D-ringar är något skarpare än lösa eller eggbett, men förstår inte riktigt hur det skulle vara så?
Det jag tycker verkar logiskt är att D-ringar ger lite mer tryck på utsidan av munnen, lite som ett fullcheek typ, men det gör det ju inte skarpare utan bara tydligare om hästen behöver det? Eller?

Jag tycker att bett med fasta bettringar (sedan må det vara egg-bett eller D-formade bettringar) verkar ligga mer stilla i munnen på hästen.
På vissa hästar är det en fördel, andra hästar verkar bli lite mindre alerta (jag gillar att kunna få en reaktion från hästen redan av att röra lite på bettringarna).

Bett med fasta ringar är inte skarpare, däremot är lösa lite mer "förlåtande" mot tygelrörelser, eftersom bettringen rör sig innan det blir direkt effekt i bettet. Med fasta ringar kommer tygelrörelsen inverka på bettet i ett tidigare skede. Det är väl det som felaktigt benämns som "skarpare".

• Gilla
Reactions: Ace

http://www.horseandhound.co.uk/features/eggbutt-snaffle-or-loose-ring-whats-the-difference-526352

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
2 185
Senast: Dopy
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 327
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag ska köpa ett till bett. Mest för att jag har två träns och inte orkar flytta runt bettet. Jag har länge varit sugen på att testa...
Svar
3
· Visningar
1 033
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka