bettproblem

manhattan_2006

Trådstartare
Skulle behöva lite hjälp att spåna om vilket bett som kan passa min häst. Just nu hoppar jag med ett rakt gummipelham med kedja. Problemet är att hon ibland blir väldigt besvärad av kedjan, när hon blir det så krullar hon ihop sig så mycket att det knappt går att styra eller rida an mot hinder. Vill alltså ha ett bett som är rakt helst syntetbett av något slag utan kedja. Provade mitt pelham utan kedja en gång och det fungerade jättebra bara att hon blev lite stark. Funderar på Flippanbettet, den raka varianten, eller något annat Nathebett, vad tror ni? någon som har en idé?

Sv: bettproblem

Har du testat gag bett? vanligt rakt gag bett finns ju i syntet, utan kedja, hade ett sånt rakt på min extremt heta å stora fullblodsvalack som om jag red på pelham slog mot kedjan å sen krulla ihopp sej.

Ett sånt här menar jag

http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/1609

jag har testat typ alla bett som finns känns de som, allt beror ju på hästen med..

tack för ditt svar:)
jag har faktiskt blivit rekommenderad att prova gag men inte gjort det då jag tänkte att det kanske skulle bli ännu mer neråt effekt. Men du upplever alltså inte det?
Ska köpa ett sånt bett i veckan och prova då.

Njä men jag har alltid kört med två tyglar, då kan man liksom inte bara ha neråt effekten lr hur man ska beskriva det. sen vet jag att my one har ett fast det är 3 delat sweet iron bett som är som pessoa fast med stopp som många hästar gillar, fast de är ju inte rakt lr syntet.

gag tycker jag är bra om man har två tyglar, har man bara en så blir de ju neråt effekt bara..

Skulle behöva lite hjälp att spåna om vilket bett som kan passa min häst. Just nu hoppar jag med ett rakt gummipelham med kedja. Problemet är att hon ibland blir väldigt besvärad av kedjan, när hon blir det så krullar hon ihop sig så mycket att det knappt går att styra eller rida an mot hinder. Vill alltså ha ett bett som är rakt helst syntetbett av något slag utan kedja. Provade mitt pelham utan kedja en gång och det fungerade jättebra bara att hon blev lite stark. Funderar på Flippanbettet, den raka varianten, eller något annat Nathebett, vad tror ni? någon som har en idé?

Testa att plocka väck kedjan (även krokarna bara att "öppna" dem lite med en tång) därefter tar du en syntet sporrem alternativt en i kraftigare läder (de tunna i läder är för klena), spänn remmen under hakan i ringarna där sidostycket sitter fast. Så får du en betydligt mildare variant av kedja.

Liknande trådar

Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
779
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: Lipperta
·
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
4 022
Senast: Efwa
·
Utrustning Kortfattat: har ett halvblod 8år, hoppstam som jag främst tävlar hoppning på. Händer att han tävlar dressyr med. Tredelat går han på...
2
Svar
26
· Visningar
3 085
Senast: JasMiin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare