Bettproblem

S

SkuttSanna

Jag rider min häst på tvådelat bett(smalt) med gummiplattor på sidorna efter att veterinären sa att hon hade slipat ner vänstra sidans tänder genom att haka fast bettet bakom sin vargtand och sedan släppt det så det slipade ner tänderna. Men jag har provat eggbett med kopparrullar men märkte ingen skillnad. Hon protesterar gärna mot bettet och vill ogärna ge stöd i handen, det blir antingen inget stöd eller för mycket. Jag rider henne på engelsknosgrimma. Jag har fått tips om att ha ett bett som är kortare, så att det blir svårare att haka fast, men det har resulterat i klämsår. Gummibett har inte heller funkat, hon blir för stark. Jag undrar om jag ska prova bett med fasta ringar eller kanske parerstänger? Gärna så snällt som möjligt då hon är känslig i munnen.

Sv: Bettproblem

Först och främst skulle jag DRA UT vargtanden! Den verkar ju ligga bakom problemet. Sedan skulle jag testa ett rakt bett och remont. Det funkade på min ponny som gärna la tungan över bettet och allmönt petade runt det :smirk: Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 570
Senast: Kristall10
·
Utrustning Har en ponny som pga tidigare käkfraktur där första ena kindtanden blivit påverkad nu helst skall gå bettlöst eller med ett bett som så...
Svar
6
· Visningar
1 039
Senast: xDollyx
·
Utrustning Vad för fördelar eller nackdelar är det med lösa, jämfört med fasta ringar, (eggbett), på ett rakt bett? Hur skiljer de sig enligt din...
Svar
2
· Visningar
952
Senast: tara
·
Utrustning Jag rider en häst som just nu går på ett vanligt tredelat eggbett men jag skulle gärna vilja testa ett med lösa ringar. Han har ganska...
Svar
4
· Visningar
1 397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar