Bettproblem

T

Twist

Min lilla häst tycker det är otroligt hemskt att ha bett i munnen. Hon är kollad och behandlad av TL så nu finns inga problem.
Innan har hon lagt tungan överbettet men sedan började jag rida på bett kombinerat med kapson och då blev det rätt bra. Men nu har hon hittat på något nytt!:
Hon drar upp tungan och pillar med tungspetsen på bettet :S sammtidigt tuggar hon på något konstigt sätt!
jag tycker det börjar bli jobbit eftersom hon inte kan slappna av i överlinjen öht och går emot handen (tar inte alls mkt i munnen på henne, hon är annars väldigt kännslig)
Någon som har något liknande isf vad har ni gjort? ger snart upp och testar tungsticka eller vad det heter, men jag vill ju inte ha sånt på henne:/
Mvh C

Sv: Bettproblem

Är resten av hästen kollad? Problemet kanske sitter någon annan stans?

Kan du inte rida på bara kapson? Hoppas att du kommer på vad det beror på!

Min lilla häst tycker det är otroligt hemskt att ha bett i munnen. Hon är kollad och behandlad av TL så nu finns inga problem.
Innan har hon lagt tungan överbettet men sedan började jag rida på bett kombinerat med kapson och då blev det rätt bra. Men nu har hon hittat på något nytt!:
Hon drar upp tungan och pillar med tungspetsen på bettet :S sammtidigt tuggar hon på något konstigt sätt!
jag tycker det börjar bli jobbit eftersom hon inte kan slappna av i överlinjen öht och går emot handen (tar inte alls mkt i munnen på henne, hon är annars väldigt kännslig)
Någon som har något liknande isf vad har ni gjort? ger snart upp och testar tungsticka eller vad det heter, men jag vill ju inte ha sånt på henne:/
Mvh C

Hej

Jag hade ett liknande problem på en av mina hästar. Hon lade över tungan nästan hela tiden över bettet... Fick då höra att det berodde på spänningar i nacken. Det kan jag faktiskt tro eftersom att det av mina erfarenheter oftast varit hästar som är lite spänd och stressad som haft just det problemet med tungan. Inget bett fungerade tills den dagen då jag började rida barockridning med stångbett, som hon har trivts otroligt bra med då jag nästan inte haft kontakt alls med munnen. Men det är såklart från häst till häst. Du får prova dig fram!
Ett rakt tränsbett kanske kan vara ett alternativ?

Malin

när jag köpte henne för ca ett år sedan var hon precis inriden och jag kan inte säga att jag har rdit henne mkt men det lilla jag har ridit henne så jag tror inte på spänningarna i necken iom att jag rider akademiskt + att jag har ahart en osteopat ute och tittat på enne och då inte hafr spänningar i nacken.
men jag vet att när det skulle rida in henne och betsla henne så tyckte hon hemskt illa om det men de ''tvingade'' henne sedan tog de bort vargtänderna som antagligen var anledningen till att hon ogillade bettet så mkt. men sedan var jag hos Torbjörn Lundström och då hittade han restar av vargtanden som var infalmerad. så det har säkert gjort ont på henne så det har satt sig i huvet på henne, lixom blivit en vana. så jag vet ju anledningen men jag vill ha hjälp med att få bort det!! visst kan jag rida endast på kapson ett tag men då lär hon sig aldrig och men vill ju kanske ut på nån liten tävlig nångång så är det ju inte så lyckat att bara ha ridit på kapsonen:p

Har du provat att byta bett? Det är faktiskt väldigt individuellt vad de gillar. Har precis skrivit i en liknande tråd, under Utrustning tror jag att det var... (?)

I alla fall: tvärtemot vad jag själv hade trott har mina båda hästar valt, respektive: ett rakt gummiklätt smalt bett och ett böjligt, rakt syntetbett utan metallkärna. De har båda gått med raka bett och tredelade bett och tvådelade bett och även om de har sina hatobjekt och favoriter där också så är det dessa två bett som de funkar absolut bäst på - och det är ingen liten skillnad heller!!! Ingen av dem vill gå med den andras typ av bett heller.

Den som vill ha gummibettet lade ofta tungan över bettet, gapade och tjafsade hur jag än försökte göra livet behagligt för henne... Den andra kan "låsa" bettet med tungan med andra bett. Är så glad att jag äntligen hittat något de trivs med! (Kanske finns fler bett att prova som är ännu bättre - håller ögonen öppna!;) )

har testat endel bett på henne vilket inte ger någon större skullnad men jag tror att det som hon är lugnast på är tredelat med det är lååångt ifrån bra! rakt tyckte hon inte om spec mkt! men jag har inte testat syntetbett då jag har hört att det ger mkt friktion, men visst det skulle vraa värt att testa:D tack..

Hej
Jag har en häst som har haft stora problem med munnen, väldigt känslig häst som tyvärr lätt får sår i munnen (hon får väldigt lätt sår överallt för övrigt). Jag kontrollerar hennes tänder och mun minst två gånger om året men nu hade hon fått ett litet sår i mungipan igen. Jag har prövat att rida henne på hackamore men det blev för skarpt. Nu har jag köpt ett sidepull och det verkar fungera än så länge i alla fall. Jag har inte ridit på det så länge men hon "skummar" mer i munnen på sidepull än på träns. Har du prövat det? Någon annan som prövat det?

Liknande trådar

S
Utrustning Efter att ha trixat lite med hästen som har tungproblem har jag ännu mer problem!! Tidigare har hon varit stum i handen, och vid koll...
Svar
5
· Visningar
1 802
Senast: Wippos
·
S
Utrustning Har en 7-åring som är ganska ok i munnen vid ridning. Lite stum och inte direkt den som nöjt tuggar på bettet, men inte heller tjafsig...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: simplythetruth
·
M
Utrustning Syster har ett varmblod som ridningen har strulat med sen hon köpte honom för dryga året sedan. Visade sig att han problem i ryggen, var...
Svar
6
· Visningar
1 099
Utrustning Har en unghäst som nu blir 4:a i april som verkligen inte verkar vänja sig vid bettet. I ridningen fungerar han numer väldigt bra, och...
Svar
1
· Visningar
710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka