Bettproblem???

ch791022

Trådstartare
Har problem med sår i mungipan på min häst.

Det började med ett sår i vänster mungipa liksom på insidan, lät henne då vila munnen ett par dagar så att det började läka och det ha fortsatt läka även fast jag började rida på bett.

Men idag upptäckte jag att hon hade fått sår i höger mungipa i stället, när det första i stort sett hade läkt.

Rider henne idag på ett tredelat med fasta ringar(12,5 cm), hade tidigare ett tredelat med löpande ringar(11,5 cm), men det liksom nöp henne på utsidan av mungipan.

Undrar om det kan bli sår på insidan av mungipan för att bettet glider fram och tillbaka i munnen, tycker själv att 12,5 bettet är lite stort men hon får ju skav på utsidan av mungipan med 11,5 bettet.

Någon som har någon bra ide om hur jag ska undvika såren i mungipan på henne?

Mvh

Camilla :confused:

Sv: Bettproblem???

Prova att rida bettlöst ett tag kanske och se om det hjälper? :idea:

Sv: Bettproblem???

smörj smörj smörj varje dag med idomin tex

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Valle
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat... 2
Svar
34
· Visningar
1 925
Senast: Sirap
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 646
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31