Bettproblem - tungen över bettet - nästan!?

S

simplythetruth

Har en 7-åring som är ganska ok i munnen vid ridning. Lite stum och inte direkt den som nöjt tuggar på bettet, men inte heller tjafsig eller orolig på något sätt.

Hon har från början gått på ett lagom anpassat 3-delat bett. Funkat bra.

Sen var vi hos veterinär/tandläkare som tyckte jag kunde växla med ett rakt. Funkade också hyfsat men fortf ingen jättenöjd häst.

Efter vissa duster så red jag ett par gånger på en jaktstång (kimblewick), och vid minsta motstånd (när hon försäkte slå sig fri från hand) så fick hon tungan över bettet.

Efter detta så har hon fått tungan över bettet ett par gånger även med vanligt bett när jag har det så långt ner som tandläkaren tycker. Tar jag upp det till vanlig höjd så funkar det som innan.

Nu har jag pga att jag skadat mig bara tömkört och longerat henne i ett par veckor, och har börjat fundera på hur hon gör "i munnen".

Hon går med en vanlig aachen-nosgrimma löst spänd utan undre nosrem.

När jag longerar henne inspänt (inte hårt utan vanlig längd på tygel) och stoppar in handen i munnen, så har hon NÄSTAN tungan över bettet. Hon drar alltså upp tungan så bara tungspetsen är under bettet. Antagligen gör hon så även vid ridning, även om jag är mycket mjukare i hand och mer flexibel än vad inspänningen är.

Det här gör ju självklart att hon inte kan slappna av och tugga på bettet.

Någon som varit med om det här tidigare? Hon tycker antagligen det blir för trångt i munnen för tungan. Det är normaltunna bett hon går på.

Nu kan jag ju inte rida, annars skulle jag vilja prova henne på ett hack.

Det här blev lite långt och rörigt, men har ni några idéer?

Sv: Bettproblem - tungen över bettet - nästan!?

När min ponny började lägga tungan över bettet, fick jag rådet att byta till remont-nosgrimma. Det har funkat bra för oss, hon gör det inte alls längre.

Annars kan du ju testa att rida med hack, eller använda tunfelssticka? fast jag tycker inte om dem så mycket :crazy:

Hur fungerar tungfelsstickan? Har aldrig behövt använda en sån.

Frågan är om hon inte drar upp tungan trots remont... Ska dock prova, tack för tipset.

Jag behövde aldrig testa den, eftersom bara remontnosgrimman hjälpte.

Du får testa och se om det hjälper :)

Du kan också prova ett sidepull. Det går ju att tömköra på också.

Kan testa det också, men jag måste hitta en lösning jag kan tävla på.

Har läst i lite gamla trådar nu om bettlyftare. Någon som kan visa hur det funkar och var man kanske kan köpa?

Annars tips på bett med stor tungfrihet?

Liknande trådar

Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
1 120
Senast: Leeelot
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 416
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 534
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18