borntoshine

Trådstartare
Jag vet ju att man enligt TR inte får tävla på bettlöst. Men om det är så att hästen far illa av att man rider med bett (käkproblem eller av andra anledningar), kan man då få dispens? Antar att man isf behöver ett veterinärintyg? Om inte, får man tävla utom tävlan på bettlöst? :) *nyfiken*

Sv: Bettlöst

Jag vet ju att man enligt TR inte får tävla på bettlöst. Men om det är så att hästen far illa av att man rider med bett (käkproblem eller av andra anledningar), kan man då få dispens? Antar att man isf behöver ett veterinärintyg? Om inte, får man tävla utom tävlan på bettlöst? :) *nyfiken*

Jag är ganska säker på att det är helt omöjligt (i båda fallen, utom möjligen på klubbnivå). Jag har för mig att Bo Tibblin, (när han var inblandad i TR frågor), svarade på någon liknande fråga och ansåg att en häst som inte gick att rida på bett (eller måste ridas på annat bett än de godkända) inte är lämpad till tävlingsgrenen dressyr. Ur rättvisesynpunkt kan jag inte annat än hålla med, vi har ju regler för att det ska vara så lika för alla ekipage som möjligt. Det är samma tanke som att man inte får rida utan sporrar på regional nivå och högre - kan man inte rida med sporre kan man inte vara med...
Idag finns ju så bra träning för hästar som går bettlöst, både inom western och akademiskt, så egentligen "behöver" man ju inte tävla för att få ett kvitto på att hästen jobbar rätt!

Är du säker på att det var Bo Tibblin? Jag läste nämligen ett svar i Ridsport på en liknande fråga av Eric Lette som tyckte samma sak, dvs om hästen inte kunde gå med ett metallbett i munnen den tid den var på tävlingen så hade den inte där att göra.. Brevskrivaren i fråga hade bett om dispans att få tävla på annat än metallbett.
Numera får man ju detta, men jag är också rätt så säker på att man inte får tävla bettlöst - dvs att man inte ens kan få dispans.

Däremot har ju materialen i betten man får tävla med ändrats en hel del så det finns ju större möjlighet att tävla med ett bett som hästen klarar av. Vissa hästar kan efter skada på tänderna inte ridas på metall bett, men det är ju som sagt okej idag.

Vad för slags fel i munnen gör att hästen inte kan gå med något bett i alls? *nyfiken*

Som jag har förstått det så kan man få dispens, men bara om det är ett 'tillfälligt' problem, tex att hästen har brutit käken och av den anledningen inte kan gå med bett under ett år eller så.

Om problemet 'bara' är att hästen inte kan ha bett i munnen eller inte trivs med bett så går det inte att få dispens.

Som jag har förstått det så kan man få dispens, men bara om det är ett 'tillfälligt' problem, tex att hästen har brutit käken och av den anledningen inte kan gå med bett under ett år eller så.

Jag har aldrig någonsin hört talas om att dispens kan ges för att rida bettlöst på dressyrtävling. Där stämmer det som redan skrivits att om hästen inte kan ridas på ett vanligt tränsbett så har den inte på dressyrtävling att göra, krasst sett. Ett "tillfälligt problem" har ingen betydelse, är problemet tillfälligt så kommer ju hästen att kunna ridas normalt igen och man får alltså vänta med tävlande tills problemet är avhjälpt. ;)

Har hästen dessutom brutit käken och inte kan ha bett i munnen så har i alla fall jag oerhört svårt att förstå varför denna häst skulle släpas iväg på tävling? :confused: Det är väl medicinska hinder om något?

Det var mest något jag satt och funderade på då jag själv tränar dressyr på bettlöst, dock inte på skadad häst :) Har ju hört talas om dem som fått dispens på klubbtävling och t.o.m. någon lokal tror jag. Att jag däremot inte kan se någon anledning till att man inte får tävla på bettlöst är en annan historia.. ;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka