Bettlöst?

Sv: Bettlöst?

Brukar oxå rida m remontnosgrimma när jag tränar, ibland i kombination m stångbett, och rep runt halsen el grimma när jag rider ut.

Gäller dock att man har en känslig häst som i princip bara går att rida m vikt- och skänkelhjälper och lärt sej att whoa (el nåt annat ord) OVILLKORLIGEN betyder stopp.
 
Sv: Bettlöst?

alla gör väl olika men jag brukar använda woah eller saakkta av som just avsakting från en gångart till en annan....prooo är halt.
 
Sv: Bettlöst?

Gäller dock att man har en känslig häst som i princip bara går att rida m vikt- och skänkelhjälper och lärt sej att whoa (el nåt annat ord) OVILLKORLIGEN betyder stopp.

Är det bara jag som tycker det här låter skumt?:confused:
En sån grej är såklart jättebra att lära in (särskilt om man har en het häst) men varför skulle det vara svårare att stanna en häst på bettlöst? För att man inte misshandlar den riktigt lika mycket? :angel:

Har alltid brukat lära in själva inverkan av bettlöst i grimma på marken bara lite basics saker sådär (flytta i sidled, uppåt, nedåt för tryck, rygga för tryck) men resten har kommit av sig själv när man ridit. Det kan säkert finnas undantagsfall, men enligt min erfarenhet är det lättare att stoppa en häst som drar iväg med ett rejält ryck i tyglarna med ett sidepull än att dra i tyglarna med bett då hästarna oftast biter sig fast i bettet eller kör upp huvudet/in med huvudet och sen bara ignorerar. Dessutom gör bett oftast ondast trots att sidepullet ger en mer "a-ha!" effekt.

Edit: aha, du kanske menade när man rider med rep runt halsen?
Det är nog nästan likvärdigt som att rida med grimma och bara ett grimskaft undertill skulle jag tro :p
 
Sv: Bettlöst?

Är det bara jag som tycker det här låter skumt?:confused:
En sån grej är såklart jättebra att lära in (särskilt om man har en het häst) men varför skulle det vara svårare att stanna en häst på bettlöst? För att man inte misshandlar den riktigt lika mycket? :angel:

Varför tycker du det låter skumt? Jag tycker det är en jätteviktig grej att lära en häst så fort man rider in den (såklart viktigt från marken med..). Det är bara att inse; sticker hästen så har du inte lika mycket kontroll med en grimma eller ett rep runt halsen som om du har tex pessoabett... Bra med om man råkar ramla av så häaten stannar kvar.


Har alltid brukat lära in själva inverkan av bettlöst i grimma på marken bara lite basics saker sådär (flytta i sidled, uppåt, nedåt för tryck, rygga för tryck) men resten har kommit av sig själv när man ridit. Det kan säkert finnas undantagsfall, men enligt min erfarenhet är det lättare att stoppa en häst som drar iväg med ett rejält ryck i tyglarna med ett sidepull än att dra i tyglarna med bett då hästarna oftast biter sig fast i bettet eller kör upp huvudet/in med huvudet och sen bara ignorerar. Dessutom gör bett oftast ondast trots att sidepullet ger en mer "a-ha!" effekt.

Edit: aha, du kanske menade när man rider med rep runt halsen?
Det är nog nästan likvärdigt som att rida med grimma och bara ett grimskaft undertill skulle jag tro :p

Kanske... beror nog på från häst till häst... Min fd galoppör skulle jag inte rida ut med grimma (rider bara m sidepull när jag rider in en häst, tycker den är för stel och diffus annars) om han inte kunde ovanstående. Självklart rider man inte ut om hästen inte är riktigt känslig för signalerna men oförutsedda saker kan hända...
Alla gör vad dom tycker känns bra med sina hästar men det har räddat mej två gånger med galoppören:

1. Jag och några (6-7st)kompisar tävlade på stranden och min låg först som vanligt ;) :D när chicagoscrewsen som jag hade på tränset rök av (hade glömt o kolla om dom var tillräckligt åtskruvade innan vi red iväg) och tränset försvann i fjärran...
Men han stannade direkt på whoa trots att dom andra gasade förbi. Tog ett tag för dom att få stop på sina...;)

2. Jag och min kompis skulle träna på kor och eftersom fullblodet alltid varit lite mesig med kor (men han höll på o bli bättre o har faktiskt cowsense) så red min kompis först mot korna med sin häst. Men korna låg ner och hoppade upp när vi kom och min häst o jag försvann åt andra hållet... Rakt mot en jättebrant brant som han inte visste var där eftersom vi inte brukade rida där, och vi inte skulle klarat i den farten.
Samtidigt som han tvärvände måste han ha gjort nåt konstigt med huvudet för tränset åkte över öronen på honom (det hade ingen käkrem) och han skenade verkligen!:eek: Men stannade på whoa...:)

Tack, ragge, annars hade vi nog inte levt idag...:love:
 
Sv: Bettlöst?

Självklart är det bra att lära in! De hästar jag har haft har dock lyssnat på "ptroo" såpass bra att det har räckt :p Har väl inte direkt hamnat i någon sådan situation heller.
Men min pappas kallblodstravare som jag red en del när den knappt var inriden kände jag att det kunde vara bra att träna lite à la western eftersom den var väldigt framåt och "hård" plus att den var halvt okörbar vid det tillfället och stack bara när man tog i tömmarna. Jag var bara 13 år då så jag ville gärna ha en nödbroms.
Den tvärstannade inte när man sa woa, så långt kom jag inte på de kanske 10-12 gånger jag red (vi körde ju mycket att bara leda med ryttare på ryggen från början eftersom den inte varit inriden) MEN den lyssnade såpass bra att den stannade vilket var ett krav eftersom den vägrade stanna när man tog i tyglarna. Den var helt skum för den kunde sakta ner för tygeltag tills den nästan stod stilla men den vägrade stanna helt innan man själv släppt tyglarna.
Det var väldigt användbart med "woa" i traven för när jag skulle börja träna trav bad jag om stop efter ett antal steg och varierade antalet hela tiden så hon skulle vara tvungen att gå balanserat och ganska sakta i traven för att hinna stanna.

Min poäng var att lite måste man såklart lära in innan man börjar rida med bettlöst (framförallt ska den kunna stanna för lätt tryck från grimma) men när man väl rider tycker jag nästan det är lättare att stanna med bettlöst än med bett om det händer något. Undantaget om man har bara grimma och ett grimskaft eller om man inte har något huvudlag alls.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 109
Senast: Myrten
·
Utrustning Vad använder ni för bett, eller rider ni bettlöst av något slag? Varvar ni? Har på senaste tiden börjat tänka och fundera mer och mer...
Svar
12
· Visningar
1 575
Senast: Digbil
·
Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 729
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp