Bettlöst?

M

moen

Rider någon här på forumet utan bett i all ridning, alltid? Kapson, sidepull, bettlöst träns... Är det möjligt att nå lika långt i sin ridning/hästutbildning utan bett som med? Varför/varför inte? Har det någon betydelse vad för bettlöst, alla har ju lite olika verkan?

Många tar nog hjälp av t ex kapson vid delar av utbildningen, men jag är ute efter om någon rider endast bettlöst?

Själv rider jag alltid bettlöst, dressyren handlar än så länge mest om min kroppsmedvetenhet och sits. Har inget emot bett, anser att skärpan sitter i ryttarens hand. Är mest nyfiken.

/moen
 
Sv: Bettlöst?

Jag rider inte ALLTID bettlöst men kan göra det i alla situationer om man säger så :p
Har hoppat bettlöst, rider ut bettlöst, dressyrar bettlöst, jobbar för hand från marken bettlöst osv...

Men det blir oftast en del variationer på vilken typ av bettlöst man använder, och på vilken häst. Ibland lägger jag till stång, men mest vid skrittarbete eller arbete för hand och aldrig blank stång.
Vid "dressyr" gillar jag ridkapson bäst, men beroende på häst kan det fungera minst lika bra med sidepull. När jag rider ut föredrar jag sidepull, kan också bli grimma. När jag hoppar (vilket jag inte gör ofta öht) så beroende på häst blir det antingen sidepull eller vanligt tränsbett, fast det senare är i undantagsfall.
När jag jobbar för hand är det vääldigt olika, ibland bara kapson, ibland kapson + stång, ibland sidepull, men oftast bara grimma och grimskaft helt enkelt för att jag är för lat för att tränsa :D
 
Sv: Bettlöst?

Tack för svaret! Jag undrar, vad är det som avgör om du tar bett på en häst eller tränar bettlöst? Förutom att du är för lat för att tränsa:).

Hur fungerar eftergiften med de olika bettlösa tränsen? Ni som är mer erfarna av hästutbildning än mig och har kommit längre själva, kan man träna en häst med endast bettlöst och nå samma resultat? Jag vill gärna försöka, men inte till varje pris.

Nu har jag datatrubbel här så jag postar nu innan meddelandet försvinner, igen.

/moen






Jag rider inte ALLTID bettlöst men kan göra det i alla situationer om man säger så :p
Har hoppat bettlöst, rider ut bettlöst, dressyrar bettlöst, jobbar för hand från marken bettlöst osv...

Men det blir oftast en del variationer på vilken typ av bettlöst man använder, och på vilken häst. Ibland lägger jag till stång, men mest vid skrittarbete eller arbete för hand och aldrig blank stång.
Vid "dressyr" gillar jag ridkapson bäst, men beroende på häst kan det fungera minst lika bra med sidepull. När jag rider ut föredrar jag sidepull, kan också bli grimma. När jag hoppar (vilket jag inte gör ofta öht) så beroende på häst blir det antingen sidepull eller vanligt tränsbett, fast det senare är i undantagsfall.
När jag jobbar för hand är det vääldigt olika, ibland bara kapson, ibland kapson + stång, ibland sidepull, men oftast bara grimma och grimskaft helt enkelt för att jag är för lat för att tränsa :D
 
Sv: Bettlöst?

Tack för svaret! Jag undrar, vad är det som avgör om du tar bett på en häst eller tränar bettlöst? Förutom att du är för lat för att tränsa:).

Hur fungerar eftergiften med de olika bettlösa tränsen? Ni som är mer erfarna av hästutbildning än mig och har kommit längre själva, kan man träna en häst med endast bettlöst och nå samma resultat? Jag vill gärna försöka, men inte till varje pris.

Nu har jag datatrubbel här så jag postar nu innan meddelandet försvinner, igen.

/moen

Ibland kan det vara så att jag vill komma åt hästens rygg mer. Att man vill provocera bort spänningar genom tryck, eller helt enkelt lättare känna vart de sitter. Ett bett har mer direktkontakt med hästens rygg. Kan inte påstå att resultatet blir bättre med bett, snarare gör jag lite tvärtom, jag använder bett som variation till bettlöst :p
Jag rider på så vis att jag gärna vill blotta hästens "fel" och då även hästens spänningar, vart den strävar emot. Sen antingen lägger jag tryck så hästen stretar emot (spänner den muskeln "riktigt" istället för att bara ha den kroniskt spänd har den lättare att slappna av, ungefär som när vi själva gör avslappningsövningar) eller så lirkar jag lite där det behövs. Det kan jag inte göra på bettlöst. Stång använder jag om jag vill ha en mycket snabbare reaktion hos hästen vid "petiga" moment, men ara om jag känner att jag kan få något ut av det, att hästen kommit såpass långt, och aldrig enbart stån då blir det svårt att ställa. Även stången i enstaka fall som variation eftersom den kommer åt en annan del av ryggen än ett tränsbett.
Dock rider jag sällan flera gånger i taget med bett eftersom risken är att man fokuserar för dåligt då och faller för vanor, dvs att man glömmer att anpassa hand och ridning efter bettet. Stor risk att hästen blir spänd då.

Sidepull är väldigt snällt. När jag inte vill vara så seriös rider jag gärna med sidepull, eller när jag inte ska rida så mycket böjt. Tycker det är svårare att ställa i nacken med än ridkapson (kapsonen är mycket skarpare och tydligare) och det är lättare att få en framtung häst eftersom man lätt glömmer bort sig och ger stöd i handen, då tappar kusen balansen :p Sidepull tycker jag är perfekt om man har en känslig häst och vill rida "snällt", men när man ska ställa får man rida mycket med sitsen och lirka en hel del tills hästen lärt sig.
Kapson använder jag när jag vill ha snabb reaktion och lättare att ställa, t ex om man ska träna mycket öppna/sluta.

Grimma använder jag väl så gott som bara när jag inte rider utan jobbar från marken. Nu har de hästar jag tränat i grimma redan varit väldigt vana antingen vid rörelserna eller vid att lyssna för tryck på nosen, så jag har haft en del gratis. Grimma kan jag också använda i syfte att LÅTA hästen lata sig. Om man vill avdramatisera träningen för att hästen inte ska bli negativ. Särskilt på en överambitiös häst. En häst kan knappt bli blockerad av en grimma, har det gått så långt ruskar den troligen bara på huvudet eller går iväg åt helt annat håll med tanke på hur lätt det är att komma undan :angel:

Hackamore gillar jag inte mest för att jag tycker det har en lite knasig inverkan. Väldigt lätt att få hästen knäppa av i nacken. Bosal skulle jag kunna tänka mig att prova, å andra sidan blir det väl lite samma sak som att ha grimma + ett grimskaft under fast skarpare.?

Jag upplever det INTE svårare att samla en häst på bettlöst, ofta tvärtom. Och jag upplever det inte svårare att rida bra. Men även bettlöst kan inverka lite ensidigt, därför är variation aldrig fel!

Rider man bettlöst får man vara väldigt konsekvent till en början så man vänjer sig. Lyssnar inte hästen "får" man ta ett hårdare tag eller ett småryck, det gör inte alls lika ont som med ett träns, på så vis kan man vara mycket mer konsekvent och se till att alltid få igenom sina tygeltag. Sen är det inte bra att låta hästen stödja i handen eftersom den kan få svårt att skilja på när man vill något och när man bara stödjer. I gengäld får man en "lättare" häst som svarar snabbt på hjälperna utan att spänna sig i onödan! :)
 
Sv: Bettlöst?

Jag rider i princip alltid utan bett på min ena häst (undantag för fälttävlansträningarna... då krävs nödbroms :crazy: )

kan man träna en häst med endast bettlöst och nå samma resultat?
Vi hade inte kommit så här långt om jag fortsatt kämpa med bett! Men vi är inte på särskilt hög nivå, så jag vet inte om vi kan bidra till statistiken...
 
Sv: Bettlöst?

.....................*raderat*...............................
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bettlöst?

Jag har en häst som vi kunnat konstatera verkligen ogillar bett. Jag har ridit henne på Lindell i flera år nu, inte med någon högre utbildning, bara lite skolor, lite hoppning och skogsridning. Sånt vi tycker är roligt alltså.
Provade ett stångbett, för att se hur just den modellen låg i hennes mun, alltså ingen ridning alls, men man såg verkligen i ögonen hur olycklig hon var över att få en järnbit i munnen igen. Kanske skulle en annan modell funka bättre, men det känns osäkert.

Det ger ungefär samma inverkan som ett vanligt bett, men för att få stångbettets inverkan skulle man kunna testa med hackamore. Tyvärr tycker inte min häst om det heller så vi får nog ta och experimentera oss fram där. Leta något som gör det vi vill helt enkelt.

Jag kan tillägga att jag har en annan häst som tvärtom funkar bättre med vanligt bett.
 
Sv: Bettlöst?

Ja det är lite skillnad när hästen dyker in i tränset mot när den kör upp huvudet eller flyr undan så fort man tar fram tränset :P (bettlöst vs bett på en häst jag hade)
 
Sv: Bettlöst?

Vilka intressanta svar! Tack Totola för att du svarade så ingående, uppskattar det:) ! Jag har inte alls samma erfarenhet av diverse olika bettlösa alternativ, som du har. Jag ska prova mig fram på egen hand vad som fungerar för mig och min häst. Sen får vi se om jag kanske använder bett ibland i vissa moment. Just nu rider jag endast på två olika bettlösa träns, de är av olika material och skillnaden i eftergift och verkan skiljer lite.

Jag ska försöka hitta en bra kapson, men vad är det egentligen för skillnad på ridkapson och annan kapson?

/moen
 
Sv: Bettlöst?

ridkapson brukar vara mycket nättare än en sån där kapson man kan hitta i vanliga ridsportsaffärer.
 
Sv: Bettlöst?

Jag använder en vanlig remontnosgrimma! Jag har provat några olika sidepull (rörde sig för mycket tycker jag och man fick använda lite andra signaler än de jag är van vid) och ridkapson (tyckte att ringarna satt för högt och att det blev konstig vinkel på tygeltagen på nåt sätt). Och hackamore har jag provat på andra hästar - det gillar jag inte alls. Jag är faktiskt helnöjd med min remontgrimma! Men sidepull och kapson är också ok, och det finns ju olika modeller som ser ut och sitter lite olika. Så man får väl prova sig fram tills man hittar något som känns bra och passar den aktuella hästen.
 
Sv: Bettlöst?

Jag har varken provat hackamore eller sidepull, kapson har jag testat men inte den nättaste modellen precis.

Mitt ena bettlösa träns är byggt på remontnosgrimma. Tyglarna sitter i en rem som ligger bakom öronen och sen korsas under huvudet. Är det så du har, eller har du tyglarna direkt i nosgrimman?

/moen
 
Sv: Bettlöst?

Jag har tygeln direkt i nosgrimman. Jag gillar inte de där som kallas "bettlösa träns" där tyglarna går kors och tvärs. Jag tycker att det blir tydligare och mer direkt kommunikation så här. Men det är ju många som är nöjda med sina "bettlösa träns" också.

nosgrimma.jpg
 
Sv: Bettlöst?

Lindellet är gjort ungefär som din nosgrimma, förutom att du har små "bettringar" på sidorna att fästa tygeln i plus en extra rem framför ganachen som håller tränset på plats så man inte riskerar att det glider upp i ögonen på hästen.
Jag tycker inte heller om "bitless bridle", just av anledningen du nämner
 
Sv: Bettlöst?

Ja just det, lindell tycker jag fungerar bra! När jag provade sidepull så satte jag en extra rem genom ringarna vid ganaschen för att få mera stadga och då blir det ju som en lindell.

Min tanke var faktiskt att försöka hitta en smäcker lindell att köpa (sidepullet var lånat och dessutom ganska klumpigt), men "så länge" så provade jag med min remontgrimma och det fungerade så bra att jag fortsatte med den!
 
Sv: Bettlöst?

Jag gillar faktiskt bitless bridle bättre än sidepull just för att det brukar vara lättare att komma åt nacken i sidled med (för att ställa) än ett sidepull. Men jag börjar sällan med bitless bridle eftersom det kan kännas extra ologiskt för en häst som inte är van vid bettlöst.
Kapson är såklart ännu bättre och tydligare att ställa med (om den sitter bra) men ibland kan det kännas lite väl skarpt. Skulle t ex aldrig hoppa med en kapson för att jag skulle känna mig grym och brutal (och troligen åka i backen :D ) om jag råkade ha för korta tyglar i landningen.
 
Sv: Bettlöst?

Ja just det, lindell tycker jag fungerar bra! När jag provade sidepull så satte jag en extra rem genom ringarna vid ganaschen för att få mera stadga och då blir det ju som en lindell.

Min tanke var faktiskt att försöka hitta en smäcker lindell att köpa (sidepullet var lånat och dessutom ganska klumpigt), men "så länge" så provade jag med min remontgrimma och det fungerade så bra att jag fortsatte med den!

Haha ser man det så då har jag en lindell-kapson! :rofl:
En ridkapson (bara nosgrimmedelen med en nackrem) med en extra rem under hakan och ingen käkrem.
 
Sv: Bettlöst?

Lindellet är gjort ungefär som din nosgrimma, förutom att du har små "bettringar" på sidorna att fästa tygeln i plus en extra rem framför ganachen som håller tränset på plats så man inte riskerar att det glider upp i ögonen på hästen.
Jag tycker inte heller om "bitless bridle", just av anledningen du nämner

jag har testat bitless bridle och tycker inte om det heller, när alla dessa remmar går runt och igenom massa andra ringar så tycker jag att eftergiften inte alls blir bra.
drar man i tyglarna så verkar remmarna bara spännas åt hårdare och hårdare man får lixom inte igenom någon eftergift som jag upplever det.

har även testat:
-hackamoore(det går min häst väldigt bra på nu jag gillar det)
-sidepull(kan min häst bli lite "hård" på eftersom det inte är lika skarpt som hackamoore).
-remontnosgrimma(har bara testat det en gång och min häst gick inte alls bra på det men han har blivit känsligare så ska nog testa det nu när jag blitt av med sidepullet).
-grimma....(han gick ej bra på detta i början men som sagt har han blitt mkt känsligare för tryck övernosryggen så nu går han väldigt bra i grimma, dock sitter den ju inte så bra utan glider och har sig).

jag tränar just nu väldigt mycket på kroppskontroll och hur jag kan inverka så mycket som möjligt utan vare sig bettlöst eller bett alltså tränslöst.
kommer forsätta att träna och målet är att kunna rida ut utan sadel och träns och i framtidne kunna rida honom i form utan denna utrustning.
mannen på länken någon lade upp är verkligen en förebild.
hittils har vi ridit utan något i paddock och lite ute med men aldrig iväg på en ridtur.
men det kommer snart.

jag tror att ridningen förbättras markant när man egentligen inte behöver styra hästen med händerna utan den lyssnar på säte, skänkel, röst och spö.

det är ju bara nån som hittat på iden med bett varför skulle man inte lika gärna kunna rida utan?!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 109
Senast: Myrten
·
Utrustning Vad använder ni för bett, eller rider ni bettlöst av något slag? Varvar ni? Har på senaste tiden börjat tänka och fundera mer och mer...
Svar
12
· Visningar
1 575
Senast: Digbil
·
Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 729
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp