Venus_in_Furs

Trådstartare
Vilka bettlösa alternativ är tillåtet att tävla på? Står med all säkerhet i FIPO men verkar lättare att slänga ut frågan här just nu:D

Innefattar det då allt dvs även passgrenar, T2 (heter det ens så längre? Långa tyglar i tölt...)

Sv: Bettlöst

Man kan få dispens för bettlöst men då ska det vara mycket specifierat vilket bettlöst som gäller.

Hackamoore och sidepull får man tävla på. Men bägge delar räknas till hävstång så bara i öppna klasser.(superlöjligt, snart dags att de ser över bettreglerna!)

Men har inte hackamore hävstångseffekt? Har hört att om man tar för hårt i det så kan man bryta hästens nosben :o eller ännu högre upp..
Då är väl inte det bättre än stång?

Men har inte hackamore hävstångseffekt? Har hört att om man tar för hårt i det så kan man bryta hästens nosben :o eller ännu högre upp..
Då är väl inte det bättre än stång?

Nej man bryter inget nosben, en myt. Då får man ta i VÄLDIGt hårt.

Där man kombinerar bettlöst (hackamore) med bett, det är utrustning som inte är tillåten. Alltså tillhör förbjuden utrustning.

Om man inte har tygel till bettet utan bara till sidepullet?
Tänker att om man har en häst som inte vill gå med bett men man vill bara tävla lättklass, kan detta vara ett sätt att "komma undan"? Eller om man har ett vanligt träns men fäster tyglarna i nosgrimman istället?

Är jag trög nu? Alltså, med ett bettlöst träns, utan bett, får jag tävla?
Jag fattar inte "där man kombinerar bettlöst (Hackamore) med ett bett" Varför vill man / gör man det??

Är jag trög nu? Alltså, med ett bettlöst träns, utan bett, får jag tävla?
Jag fattar inte "där man kombinerar bettlöst (Hackamore) med ett bett" Varför vill man / gör man det??

På ett micklem multibridle träns kan du lägga till ett bett, och sådana kombinationer är inte tillåtna enligt FIPO.

Att enbart rida på själva tränset, skulle jag nog fråga huvuddomaren först.

Denna typ av bett kombinerar bettlös (hackamore) med ett bett och
andra tillverkare). är formgivet som ett träningsbett.
Förbjuden från 12 juli 2006.

Ur FIPO

Så jag tolkar det som att det gäller alla typer av kombinationer.

Tack för era svar!

Betyder det att jag får tävla med ex.

(Bild lånad från någon distanssida)
Sidepull_Turq.jpg

Micklem Multibridle med bett och tygeln i bettet är tillåtet i både lätt och öppen klass!
Jag har ännu inte störr på Micklemtränset manvänt som bett löst på banan, men som tävlande skulle jag fråga huvuddomaren.
Som domare ser jag inget problem med att godkänna de bettlösa varianterna (det går ju att rida på tre olika sätt bettlöst på Micklem) i öppen klass.

/Malin (som också rider på Micklemträns på flera av hästarna och älskar det!)

Tack! Du var en av anledningarna att jag gav mig på att prova (läser din blogg) tänkte att om HON testar och gillar det så måste det ju funka:D

Såg en på Takturs istölt som hade det men missade om hon red med eller utan bett, men tränset hade hon.

Så vad gör man rent praktiskt? Anmäler sig, åker på tävlingen, frågar huvuddomaren på plats och tar med ett annat träns inkl bett ifall denne säger nej?

Ok, nu fattar jag vad du menar.

Det jag inte fattar är hur Micklem tolkas som hackamore? Tränset går ju att använda med bett och inga andra "redskap" så att säga? Eller menar du att när man har micklem inkl bettlösa extraredskap OCH fäster detta i bettet som det är förbjudet? För isåfall fattar jag ännu mer:idea:

Med bett får du rida på Micklem, utan problem. Bara inte med bett med hävstång eller kedja,då det inte funkar med nosgrims-delen.
Bettlöst bör inte vara något problem i öppen klass, men jag skulle om jag var du ändå fråga huvuddomaren och ha med bett eller ett annat bettlöst med dig för säkerhets skull.

/Malin

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 689
Senast: Farao
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 337
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama