Bettlöst träns...synpunkter och frågor

Sv: Bettlöst träns...synpunkter och frågor

Jag har ett bitless bridle i nylon från Equibitless.com Det är bra tycker jag, eftergiften fungerar rätt bra, men det tynger ner tyglarna, det gör det, men det beror förmodligen också på att jag har karbinhake på tygeln.. Måste testa en annan tygel! :crazy: :o :idea:

har oxå ett sånt från annika. hon är min hovslagare! jag älskar att rida med det! det är underbart!

Kul att höra någon mer som faktiskt har just ett sånt!

Önskar jag bodde närmre henne - då skulle hon få köra in min pålle, men jag vill ju vara med då så det går inte... :(

Sidepull?
Varning! ser enkelt ut men tar hårt! Inget för orutinerad ryttare, tänkt på att varsamt ta och ge på tygeltag. Verkar direkt på nosryggen och är inget att leka med för hårdhänta personer.

Detta gäller väl oavsett vad man rider på? I min mening ska man vara exakt lika försiktig om inte ännu försiktigare när man rider med skrot i munnen på hästen.

Det som Borkan köpt har även jag och det har Annika döpt till ridepull. och fungerar likadant som ett bitlessbridle. Är inte skarpare än ett sidpull eller hackamore. eller bett heller för den delen.

Har båda delar till våra hästar, den ena har ett sidepull och de andra två har varsitt bitless! Sidepullet har vi satt en fårskinnsbit över nosremmen då den som sagt är väldigt skarp. Båda "tränsen" funkar klockrent! Gladare hästar och man behöver inte vara rädd för att det ska göra ont i munnen om man skulle råka ta i för mycket! Rider även på "vanligt" träns men bara ibland. Är helnöjd!

Ursäkta! :mad:
Var har du fått ifrån att jag är orutinerad!!??

Jag gör som Blossom7 och rider med enbart remontgrimma. Jag sätter tygeln direkt i de små ringarna på nosgrimman.

Jag ser två nackdelar med bittless bridle. Den ena är som nämnts här att eftergiften kan bli långsam, om friktionen bromsar. Det andra är att när man tar i tygeln så trycker tränset runt hela nosen. Det blir som en snara som dras åt runt nosen och klämmer från alla håll - vad betyder en sån signal? Med en sidepull eller remontgrimma tycker jag att man kan ge en tydligare och vettigare signal, och eftergiften blir direkt.

Hur tänker du nu?? Det dras inte åt som en snara kring nosen. Kolla ritningen som någon gjorde på förra sidan i tråden. Tyglarna löper genom nosgrimman och sen i kors under ganascherna för att sedan gå upp över nacken. Så trycket blir på "framsidan" av nosgrimman, precis som för dig när du rider med remontgrimman, sen blir det också ett tryck över nacken och på motstående sida av huvudet. Jag har ett bb i nylon, där är det inget större problem med friktionen tycker jag.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 254
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377
Hästvård Har ett kallblod som jag sitter och funderar lite på hur jag ska göra med. Han är inte riden sedan våren och har således väldigt dålig...
Svar
7
· Visningar
1 518
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern