Bettlöst träns...synpunkter och frågor

Kosmostanten

Trådstartare
Köpte ett bettlöst träns för några veckor sedan (bitless bridle från Hööks), mest av nyfikenhet på hur det skulle fungera.
Och jag måste säga att hittills är det över all förväntan! Min häst gillar verkligen att slippa bettet...inte för att hon haft några problem med bett, men det märks en tydlig skillnad på hur mycket bättre och stadigare hon går med det bettlösa.
Har haft problem ett tag med att hon gärna väljer passgång istället för trav (nyinriden travare :p ) och även detta verkar, oväntat, bli bättre nu. Ska bli spännande att se om det forsätter så här bra eller om det mest är nyhetens behag.
Det jag inte gillar hittills är att eftergiften blir lite trög ibland, det är inte alltid remmarna åker tillbaka genom ringarna direkt. Någon som har någon smart lösning på detta...eller tips på ett lyxigare träns där det funkar bättre?
Tycker också det blir lite klumpigt vid tygelspännena eftersom ringarna hamnar en bit bak och alltså tynger ner tygeln. Skulle vilja hitta en smartare lösning på detta.

Sv: Bettlöst träns...synpunkter och frågor

Det är väl det som är nackdelen med BBet. I och med att remmen måste igenom en ring innan den kommer till tygen blir eftergiften automagiskt fördröjd. Har svårt att tro att detta går att komma ifrån. Kanske kan det förbättras med hjälp av något annat material som inte har lika stor friktion. Nylon kanske?

Ja, runda nylonremmar borde funka mycket bättre än läder. Sådana används ju till hundhalsband (modell strypkoppel) med precis samma princip...rem genom ring:
934765.jpg

Hm, man kanske kan pyssla till tränset själv med ett par sådana koppel? Fast då blir det ju skarpare effekt runt huvudet på hästen också.
*tar på tänkarmössan*

Ja, precis. Eller platt nylonband bara, som är ett par centimeter brett. Då blir det samma anläggningsyta som innan.

Fast tror du inte de kanterna skulle bli för vassa under hakan på hästen? De skulle ju bli väldigt lätta iofs.
*funderar*
Har lurat lite på det nu, och kommit fram till vad jag tror skulle bli en bra lösning. Här är en otrooooligt tjusig skiss :p

bitless.jpg

Det blå är det som blir kvar av originaltränset. Det röda är tyglarna, som går över i nylonremmarna och fästs i ringar långt upp vid nackstycket. Remmarna blir alltså en förlängning av tygeln, och på det sättet kommer man också ifrån de tunga tygelspännena som tynger ner tygeln annars. Eru med?
Nu ska jag bara komma på hur man fäster ihop tygel och nylonrem på ett säkert och snyggt sätt...

kl

Jag tycker att det här sidepullet är superbra!
Både pållen o jag trivs utmärkt!
Snabb eftergift och tydliga signaler.

Jag tycker dock att tyglarna är lite väl långa.....

sidepull.jpg

Hej

Med viss risk att bli nedröstad och utbuad så kan jag berätta om min hemmagjorda lösning på att rida bettlöst.
Har ett sto som är känslig i munnen och periodvis blir hon stressad av bettet. Rider henne på remontnosgrimma, i den har jag på varje sida satt en stor ring som jag fäster tyglarna i. Var på en föreläsning av Anders Eriksson (körkillen) och han tyckte detta var en bra lösning. Han förespråkade verkligen att man skall rida och tömköra bettlöst periodvis.

Jag rider alltså på nosgrimman, hon har bett i munnen och verkar hon överladdad någon dag så fäster jag även tyglar i bettet och rider som du håller i kandar. Men låter bettygeln hänga helt löst (bra att ha som nödstopp vissa dagar):crazy:

har knutit en repgrimma som ser ut precis sådär. Tycker också att det funkar bra. Däremot blir eftergiften fortfarande för långsam för att jag ska vilja rida på det. Fast sen är mitt rep ganska "stelt" också.

Belinda: Ja, jag är med! Angående att kanterna blir vassa så kommer ju inte kanterna ligga emot hästen någonstans. Och skulle de gå emot ganaschen eller något så viks de ju. De är ju inte hårda på det sättet.

Men det är ju ingen repgrimma på min häst! :crazy: Det är en sidepull.

Just det här repet är mjukt och följsamt så det beror kanske på vad man har valt för nåt rep.

Varför inte prova hackamore?

Nej, det är absolut inte ett sidepull, det är ett bitless bridle. Stommen är ifrån en repgrimma, det var däröfr jag drog in den i diskusionen.

Ja det ser ju väldigt smidigt ut. Men blir det inte svårt att ha det där tunna repet som tygel?

Tycker det ser ut som ett bitless bridle, inte sidepull.

Ok, där ger jag mig!
Jag köpte den som sidepull men förklara gärna skillnaden så jag lär mig det! :bump: :bump: :bump:

Om han hänger sig på blir det jobbigt i händerna (å andra sidan är det bra för mig då jag glömmer mig och känner inte direkt när han börjar använda mig som hängare, med dessa känner jag omedelbart när han blir lite tung) men för det allra mesta är de skönare än tyglar då de är mindre i handen.
Det enda jag har att klaga på är att tyglarna är för långa så när jag rider barbacka kan min fot fastna i öglan nångång ibland, om jag kunde göra om den fina knuten i tygeländen skulle jag korta av dem en decimeter.

På en sidepull sitter tyglarna så att de verkar direkt på remmen över nosen.

På ett BB löper remmarna i kors under käken, upp genom ringar (som sitter där tyglarna är fästade på en sidepull) och ut i tyglar.

/Ida

Hej! Jag köpte mit BB från England. Det fungerar jättebra och jag har haft det ca. 1 år Jag har aldrig märkt något problem med eftergift. www.bitlessbridle.co.uk.

Ok, som att jag skulle haft en nosgrimma och satt tyglar i ringarna på sidorna menar du? På sidepullen alltså..

Tänker varken bua eller rösta ner ;) det låter som en bra lösning och jag har sett flera som använder den.
Dock blir det ju mer likt ett sidepull, dvs inverkan blir huvudsakligen över nosryggen, medan Bitless Bridle inverkar på hela huvudet.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 254
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377
Hästvård Har ett kallblod som jag sitter och funderar lite på hur jag ska göra med. Han är inte riden sedan våren och har således väldigt dålig...
Svar
7
· Visningar
1 518
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern