Bettlöst till 2 åring

yasmineA

Trådstartare
Hej, ska börja så smått med tömkörning av min 2 åring o vill helst inte ha bett i munnen på henne. Önskar lite tips på vilket slags träns/huvudlag som kan fungera. Sidepull, ponnyhack eller nåt annat. Hon är välhanterad o lyssnar bra till kommando men kan ibland göra nåt litet skutt o då vill jag inte riskera att dra henne i munnen. Använder repgrimma vid ledövningar o det funkar bra, men inte så bra vid tömkörningen då den halkar åt alla håll. Tacksam för lite tips o råd.:)

Sv: Bettlöst till 2 åring

Sidepull hade jag till min connemara.

Hack kräver mer el mindre att du sitter på, det är svårt att ge tydliga "styrsignaler" med det.

Sidepull sitter heller inte "fast" utan man tvingas att lära sig eftergift, annars går det inte. Kanon!

Kapson? Under en clinic med Anders Eriksson tömkörde han unghästar i grimma också, gick galant.

Jag har också varit på clinic med AE och han rekommenderade bettlöst överlag till unghästar (egentligen till de flesta hästar) dock inte hackamore. Men det som funkar bäst tycker jag är ett välanpassat sidepull även om både kapson och grimma också kan funka.

Ett bettlöst huvudlag som sitter fel/för hårt kan även det orsaka skador i munnen

Sidepull har vi kört med, och så har jag repgrimma och grimskaft under/över ryggen, så att jag kan leda honom om det skulle strula till sig. (Har bara tömkört ett par gånger).

Har också en repgrimma med två små metallringar på sidorna så att det nästan blir ett sidepull. Funkar sådär, tycker att den gärna halkar upp i ansiktet.

Tack för tipsen allihopa. Kapson hade jag glömt att det fanns. Ska åka till affären nån dag o jämföra kapson o sidepull så får vi se vad det blir.:)

Hej, ska börja så smått med tömkörning av min 2 åring o vill helst inte ha bett i munnen på henne. Önskar lite tips på vilket slags träns/huvudlag som kan fungera. Sidepull, ponnyhack eller nåt annat. Hon är välhanterad o lyssnar bra till kommando men kan ibland göra nåt litet skutt o då vill jag inte riskera att dra henne i munnen. Använder repgrimma vid ledövningar o det funkar bra, men inte så bra vid tömkörningen då den halkar åt alla håll. Tacksam för lite tips o råd.:)

jag ahr testat lite olika genom åren. Det i särklass bästa tycker jag är en välpassande lädergrimma. :love: Det blir inte bättre! Tränar fortfarande min unghäst i den, provar annat emellan men återkommer alltid till lädergrimman för den funkar så mycket bättre.

kedjekapson av akademisk variant är toppen oxå, även vanlig kapson med fast stycke är ok. Sidepull, har jag tetat några stycken och tycker nog att det är skillnad på sidepull och sidepull. Det bästa (och det dyraste) är tärnsjö garveris sidepull, design Anders eriksson. Det gav dock 2-punkttryck som min dam inte gillade. Men det sitter som ett smäck!

Min unghäst på lädergrimma
dsc_2238.jpg

tärnesjö garveris sidepull (sitter dock något långt ner... )
DSC_7826web.jpg

Jag tycker inte att man ska använda något med hävstång eller som inverkar bakom öronen på hästen så hackamore går bort för min del. Sidepull och kapson hade jag valt mellan och för en unghäst som man vill kunna vara tydlig med skulle jag föreslå kapson. Med sidepullet har man inte lika mycket "finmotorik". Själv trivs jag bäst med sidepull, men just när man tömkör och inte kan inverka med vikthjälper tycker jag att kapsonet är bättre.

Anders Eriksson tipsade även mig om bettlöst till min (som råkar vara något äldre än unghäst iofs :p) men då rekommenderade han mig att tömköra med tömmarna fastsatta i remontnosgrimman istället för bettet bara. Kanske kan vara något för din med.

Ett sk. crossunder-träns som bla. Hööks säljer tycker jag funkar bra till det mesta, hästarna förstår direkt (iaf. våra) och svarar mycket bra för svänga och stanna.

Jag tömkör nästan uteslutande i en helt vanlig, men väl sittande grimma. Det ger ju typ samma funktion som ett sidepull.

Fungerade kanon att tömköra unghästen med och att rida in med, jag använde bett första gången när unghästen var riden i ett halvår...

Jag brukar starta unhästarna i sidepull tills de har slutat att krascha in i handen som unghästar kan göra ibland. Det brukar iofs gå på bara ett fåtal gånger, sedan går de de så trevligt att jag sätter bett på dem, men så vill jag ju kunna sätta vagn efter dem också.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, har ett fjordingsto på 1.5 år. allt har gått bra men sista tiden har hon börjat stegra o busa när det kommer bilar eller händer nåt...
Svar
4
· Visningar
1 205
Senast: yasmineA
·
P
Träning Min 4-åring som reds in för ca 10 månader sen har alltid skött sig utomordentligt bra när han har ridits. Både jag själv och min...
Svar
16
· Visningar
2 018
Utrustning I höstas kom domen på min häst att han aldrig mer få ha ett bett i sin mun pga fel på en tand som tydligen inte går att reparera...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 354
Senast: Guggeflickan
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka